2011-11-28

Under helgen som var tog jag en paus från pluggandet i Anderstorp och reste hem till Falun. Bl.a. pågår utbyggnaden av garaget dit tävlingsbilarna kommer flyttas när det står klart, samt ombyggnationen av Opel Corsa:n som ska köras i isracing SM under mars månad.

 

Men det dröjer inte länge innan 2012 är här och tävlandet kommer igång igen. Jag fystränar för kommande säsong/år och jakten på sponsorer är i full gång. I början av januari kommer också den nya hemsidan att publiceras.

Lika motor som det STCC-vinnande Chevrolet teamet använder i sina STCC-bilar sitter i den Opel Corsa B som Daniel ska köra isracing SM med. Även där är målet en guldmedalj.

Lägesrapport

2011-10-25

 

Nu har det gått ungefär en månad sedan finalen på Mantorp Park. Trots detta känns det väldigt länge sedan och mycket har hänt sedan dess. Bl a så har jag varit funktionär åt Anderstorp Racing Club under SM i roadracing och två 6-timmars lopp med motorcykel, kul att se hur det egentligen fungerar runt banan. Var även med som mekaniker åt årskurs tre på motorsportgymnasiet när dom körde sitt licensrace.

 

Letar för fullt efter sponsorpartners till nästa säsong, tittar även på att skaffa en helt ny hemsida.

 

Vi letar fortfarande efter en VW Polo till ungdomsrally. Om det blir en fortsätting i racing nästa år vet vi inte. Det känns som att man borde avvakta. Det mest intressanta vore att hyra en bil till en enstaka tävling, möjligen två.

 

Fick f.ö. lite mersmak av TTA-bilarna när dom var på Anderstorp och testades idag. Tycker det verkar fränt.

Motorproblem gjorde finalhelgen på Mantorp Park mindre lyckad men vi blickar istället framåt

2011-09-24

 

Vi märkte redan på testet att motorn saknade toppeffekt, bilen hade ingen fart på rakorna. Vi försökte lösa problemet till kvalet men lyckades inte.
Från 14:e startruta i första racet lyckades jag ändå köra upp mig till 9:e plats.
Till andra racet hade vi fortfarande inte lyckats lösa motorproblemet och jag slutade som 12:a endast en hundradels sekund bakom framförvarande bil.

 

Totalt sett är vi nöjda med säsongen som har varit ett läroår både för mig och för teamet. Vi har haft få problem och tar lärdom av säsongen som varit och nu tittar vi framåt!

 

Om det blir racing nästa år vet vi inte. JTCC kommer att ersättas av de dyrare Renault Clio Cup-bilarna som STCC kommer att köra. Nästa år kommer hursomhelst att bli ett mellanår i svensk racing. Som det ser ut nu kommer det att finnas två elitserier vilket gör att det är smartast att avvakta och se vad som händer. Utbrytarserien TTA har planer på att köra en serie med årets JTCC-bilar vilket är det mest intressanta för tillfället.

 

Vi har planer på att köra JSM i isracing i vår igen men då med en värsting till bil. För tillfället letar vi en GrN 1400cc VW Polo att köra ungdomsrally med. Mer om allt kommer.

 

 

/Daniel

Ring Knutstorp

2011-09-10

 

I helgen kördes den näst sista deltävlingen i JTCC på Ring Knutstorp.
Det kändes som att det var länge sedan man körde, och det blir ju inte bättre av att man har börjat på motorsportgymnasiet i Anderstorp och ser bilar köra på banan nästan varje dag. Men skolan är mycket bra och tanken är att man ska kunna få en utbildning som motorsportmekaniker. Så lyckas man inte som förare finns det alltid andra alternariv.

 

Jag hoppades kunna ta poäng med mig hem från Knutstorp vilket jag gjorde.
Vi hade marginalerna på fel sida i kvalet och det resulterade i 11:e startruta till racet.
Jag visste att det fanns bra racefart i bilen, dessutom hade jag innerspår. Första racet resulterade i en niondeplats och två poäng.
I andra racet gjorde jag en hyfsat bra start, körde om en bil direkt. Några kurvor senare gjorde jag en vågad omkörning på en Seat och lyckades. Jag hade honom bakom mig några varv men jag vägrade släppa förbi honom. Till slut gick han förbi på insidan efter rakan men jag hade bättre fart ut ur kurvan och kunde köra upp jämnsides med honom. Det blev tight och vi stötte ihop, han körde av och jag gick som segrare ur fighten. Jag slutate som 7:a

 

Jag är nöjd med helgen och hoppas kunna avsluta säsongen starkt på Mantorp Park där finalen går. Onboardfilm från båda racen finns under "galleri".

 

 

/Daniel

Mycket extravikt och krasch i racet förstörde helgen på Gelleråsen

2011-08-13

 

Till tävlingen i Karlskoga hade vi fått 18 kg i extravikt som resultat av rotortestet i Falkenberg. Problemet var att när STCC införde det nya viktreglementet använde de bara resultatet från rotortestet till en viss del. De menade att om man skulle vikta bilarna efter det verkliga rotortestresultatet skulle vissa bilar få mycket extravikt medans andra ingenting alls. STCC gjorde alltså att det blev ännu större skillnader mellan bilarna. Jag var en som inte kunde dra till nytta av rotortestet. Forden som har minst vridmoment fick alltså ännu mera vikt, det märks tydligt om man jämnför med t ex en Seat i utgången på en kurva.
I kvalet hamnade jag på 11:e plats, 1.4 sekunder efter första bil.
I första racet var det rullande start. Jag la mig tidigt vid högerkanten och höll mitt spår. Bilen fråmför åkte närmare och närmare mig, tillslut krokade vi ihop. Jag hamnade på gräset men när jag kom upp på banan igen märkte jag att det vänstra framhjulet pekade galet mycket utåt. Ratten stod väldigt snett och bilen gick inte att bromsa, det var bara att svänga in i depån. Tyvärr gick det inte att laga skadorna i depån så det var bara att bryta racet.
Eftersom att jag bröt det första racet fick jag starta sist i det andra. Jag körde upp mig till nionde plats och tog ynka två poäng med mig hem.

 

Nästa tävling är på Ring Knutstorp 9-10 september. Det är en bana som jag gillar och jag hoppas kunna plocka mycket poäng där!

Lång men bra helg på Kinnekulle Ring

2011-07-31

 

Denna tävling var lite speciell då den kördes tillsammans med SSK och inte STCC som vanligt. JTCC-tävlingen ingick i den s.k. raceweek som är SSK-seriens höjdpunkt med många tävlingsdagar och speciella tillställningar.

 

Vi anlände till banan på onsdagen för att förbereda och packa upp allt. På torsdagen kördes två st testpass tillsammans med vissa SSK klasser. Jag nyttjade testet till att pröva olika spårval då jag aldrig kört på banan förut.

På fredagen kördes ett testpass och ett kvalpass. I kvalet hade vi helt fel speed i bilen. Istället för att jag skulle kunna göra ett bra varv blev alla varv ungegär lika snabba. I ett kval är det meningen att bilen ska fungera bra endast ett varv och det varvet brukar då bli väldigt snabbt. Jag hade jämnast tider av alla och vi konstaterade att vi hade en bil som bara funkar bra i race.

 

På lördagen kördes heat 1, vilket vi trodde skulle kunna sluta väldigt bra då racefarten fanns i bilen och Forden tillåter att man kan bromsa väldigt sent.
Jag gjorde en dålig start då jag inte såg röda lamporna släckas men i första högern tog jag en del placeringar. I kurvan efter låg jag kvar i mitt spår då en bil styrde in framför mig och träffade min bil så att fälgen skadades ordentligt och styrningen fick sig en smäll så att ratten stod snett. Det var i övrig ett ganska lungt race med marginal till bakomvarande och framförvarande bil. Jag slutade 6:a

 

I heat 2 på söndagen var det stående start till skillnad från den rullande starten i heat 1. Jag var inte så speciellt orolig över starten, kan man göra en bra start på is med en Opel Corsa grH rallybil kan man göra bra starter med nästan vad som helst.
Jag fick till en bra start som planerat men kunde inte köra om bilen framför då det inte fanns tillräkligt med plats. På de första två varven körde jag om två bilar och låg då 7:a när jag närmade mig bilen på sjätteplatsen. När jag skulle göra en attack i slutet på på rakan blev det ont om plats och jag närmade mig kurvan rakt på. Det yttersta framhjulet låste sig helt och bilen skenade in i bilen framför. Det blev en smäll men ingen av oss åkte av banan. Det var aldrig meningen att försöka skicka bilen av banan, jag har ju en egen bil att vara rädd om. Så här i efterhand kan man ju tycka bilen framför skulle ha lämnat mer plats vid ingången i kurvan då kurvan nyper till i början. Efter smällen blev ett hjul att peka lite utåt och det gjorde att jag tappade fart på rakan. Bilarna bakom kom närmare men båda körde ihop och körde av banan. Jag började närma mig en grupp av tre bilar som fightades om tredjeplatsen men jag kom aldrig ikapp innan målgång. Jag slutade 6:a igen.
Detta heat var ett av de stökigare heaten i JTCC med många farliga incidenter.

 

Hursomhelst tar jag med mig 16 viktiga poäng och ser fram emot tävlingen i Karlskoga 12-13 augusti. Då hoppas vi att STCC tänker göra något åt bilarnas vikter så att det blir mer rättvist, då man i Falkenberg körde ett rotortest för att se vilka bilar som har för mycket eftekt i samband med bilens vikt.

 

Vi ses i Karlskoga 12-13 augusti!

Oflyt i Falkenberg

2011-07-02

 

Vi visste redan innan tävlingen att det skulle bli svårt att hänga med på Falkenberg då banan är så pass snabb och Forden är väldigt motorsvag jämnfört med de andra bilarna. Jag kvalade in på 11:e plats bara drygt en sekund från pole position.
I första heatet fick jag en kanonstart och kunde ta mig förbi kön med bilar på utsidan. Jag hade inget att sätta emot när bilarna bakom kom ikapp då jag inte alls hade samma fart på rakorna. Jag slutade på 10:e plats.
I andra hetatet fick jag en bra start men fastnade i en klunga i första kurvan. Jag hade redan innan start problem med kopplingen och när jag skulle göra en attack på Golfen före mig fick jag inte i någon växel, vi körde i hopp och båda snurrade. När jag väl kom ut på banan var jag sist och en bit efter. Jag tvingades köra in i depån då styrningen fått sig en smäll och kampen om poäng var borta.

 

Nästa tävling är på Kinnekulle Ring 30-31 juli.

Falkenberg nästa!

2011-06-27

 

Nu till helgen körs den tredje deltävlingen i JTCC, Västkustloppet på Falkenbergs motorbana. Under uppehållet har vi varit på Karlskoga och testat olika hjulvinklar och ringtryck i däcken för att vara så förberedda till Falkenberg som möjligt. Dessvärre gick växellådan sönder sista passet på testet. Vi hoppas få hem delar till växellådan snarast, men tävling blir det!

 

Under uppehållet har vi också fått en ny sponsor, Elsborgs trafikskola i Falun. www.elsborgstrafikskola.se

 

Mer uppdateringar kommer!

Daniel hängde med bra på Mantorp Park

2011-05-21

 

Den andra tävlingshelgen i JTCC blev bara bättre och bättre. Träningen gick bra, det var mycket trafik men Daniel hann känna på banan och fick en 10:e tid. Till kvalet undvek han trafiken och fick många fria varv men lyckades ändå bara få 12:e tid, dock skiljde det bara ca en halv sekund till sjätteplatsen. Daniel hade svårt att hitta rätt växel i kurvorna för att få ut det maximala ur bilen. Vi hade även lite problem med understyrning i vissa kurvor.

 

Till första racet var det bara en sak som gällde: köra upp sig till topp 10 och ta poäng vilket Daniel lyckades väldigt bra med. Det var rullande start och han kom iväg bra. Redan i första kurvan blev en bil vänd mitt framför honom men han lyckades styra undan. Han blev omkörd i slutet av långrakan på första varvet och hade sedan en fight med en Citroen tills att han hamnade i en klunga. I F2 kurvan innan depåinfarten hade han farten med sig och körde om två bilar samtidigt och tog sig ur klungan. Han kom åtta i mål precis bakom bilen på sjundeplatsen.

 

Daniel hade sjunde snabbaste tid i första racet och startade därmed sjua i andra racet. Han fick en bra start, kom iväg bra och hamnade rätt i "ledet". I starten blev det en krash längre bak i fältet och det blev safety car. I omstarten fick han en lucka både framåt och bakåt och lyckades hålla luckan bakåt medans han närmade sig fjärdeplatsen i slutet av racet. Han gick i mål som femma och tog viktiga poäng.

 

Nästa tävling är 1-2 juli i Falkenbeg. Tills dess ska vi köra lite test för att optimera bilen ännu mer.

 

Den totala mästerskapsställningen finns på http://jtcc.se/
Det sänds även JTCC på Viasat motor kl19.00 nu på tisdag.

2011-05-11

Nu finns bilder från helgens JTCC-tävling uppe!

Första tävlingshelgen i JTCC körd

2011-05-07

 

Första tävlingen i JTCC kördes på Ring Knutstorp. Tävlingen innehöll ett träningspass, ett kvalpass och två tävlingsheat.
I träningspasset fungerade tyvärr inte Daniels transponder så vi kunde inte få några varvtider på honom, men vi hann prova olika luftfilter som planerat. I kvalet var transpondern fixad och Daniel körde så många varv som möjligt för att få en bra varvtid. Det var mycket trafik men han lyckades sätta en åttonde tid.
I första racet var det lite stökigt, det hamnade olja på banan och många bilar åkte av. Det blev Safety car i några varv och fältet trycktes ihop. I omstarten fick Daniel en lucka både framåt och bakåt och tog åttondeplatsen.
I andra heatet startade Daniel åtta. Han tog sig upp på sjätteplatsen och kom allt närmare bilen på femteplatsen. Daniel var snabbare men kunde aldrig köra om då han blev blockad av honom i nästan varje kurva.

 

Bilder kommer inom kort!

Sista testet innan säsongsstart kört

2011-04-28

 

Det sista testet innan JTCC säsongen börjar kördes under torsdagen på Ring Knutstorp i Skåne. Daniel var en av åtta JTCC förare som deltog i testet.
Under dagen hann Daniel med 3 st 20 min pass och 2 st 30 min pass. Daniel var ganska nöjd med bilen och bara ett fåtal justeringar gjordes. Något vi lade märke till var att motorn presterade sämre ju varmare det blev, något vi ska ändra på. Testet var väldigt givande och vi kommer väl förberedda till första tävlingen som går på just Ring Knutstorp den 6-7 maj.

2011-03-26

De två sista deltävlingarna i is SM är körda. Tävlingarna arrangerades av Robertsfors MS och kördes i Sikeå hamn ovanför Umeå .

I första heatet (femte deltävlingen) slutade Daniel på en fjärdeplats. Det var en snabb bana och Daniel hade svårt att hänga med de motorstarkare bilarna på rakorna. I andra heatet (sjätte deltävlingen) gjorde Daniel en bra start och ledde till första kurvan men corsan orkade inte hänga med på rakan efter och Daniel tappade hela tre placeringar. Några kurvor senare blev han omkörd igen och tappade tredjeplatsen till fjärde. Daniel kom allt närmare ju längre heatet pågick men hann aldrig komma tillräckligt nära för att göra en omkörning. Han slutade på en tredjplats i heatet efter att rallycross-Saaben kört av banan. Efter sista deltävlingen fattades det oturligt nog fem poäng för att Daniel skulle hamna på en tredjeplats totalt i junior-SM och hamnade därför på en fjärde plats totalt.

Daniel och Steen motorsport planerar att komma tillbaka nästa år med en konkurrenskraftigare bil för att försöka slåss om SM-guldet!

Nu väntar en hel säsong i JTCC. Första testet körs 18 april på Gelleråsen i Karlskoga och första tävlingen körs 6-7 maj på Ring Knutstorp.

2011-03-20

Tredje och fjärde deltävlingarna i is SM är nu körda. Tävlingarna kördes i Överkalix.
I första heatet (tredje deltävlingen) slutade Daniel på en tredjeplats. Han hade problem med att däcken inte höll i sidled och tappade mycket fart ut på rakorna. Andra heatet (fjärde deltävlingen) slutade tyvärr efter bara tre varv. Bilen framför fick stoppsladd och en kollision var oundviklig.
Daniel ligger nu totalt trea i JSM med två deltävlingar kvar.

2011-03-19

De första två tävlingarna i is-SM är nu avklarade. Tävlingen i Morjärv bestod av två heat där varje heat räknades som en enskiljd tävling. I första heatet gjorde Daniel en dålig start och hamnade i snöröken. Trots detta knep Daniel tredjeplatsen. I andra heatet hade Daniel stora problem med växellådan. Han tvingades starta på trean då ettan och tvåan låst sig, men lyckades lösa problemet redan i första kurvan. Trots den dåliga starten på treans växel lyckades Daniel köra upp sig till en andraplats. Bilder och filmer finns under galleri.

2011-02-26

Daniel deltog i dag i en drivers open-tävling som träning och uppvärmning inför kommande säsong.

Drivers open är en typ av tävling där alla med bilsportlicens kan delta med vilken standardbil som helst. Man tävlar på en sträcka som brukar vara ca 2 km lång. Den förare som har bäst tid efter två körda omgångar vinner.

2011-02-02

Daniel kommer att medverka som mekaniker i svenska rallyt åt Fredrik Åhlin. Fredrik kommer att köra en Ford Fiesta R2 byggd av Stéen motorsport.

Isracing

Testkörning med bilen han ska köra.

2011-01-15

 

 

Daniel kommer att debutera i racing, i junior SM i isracing med en Opel Corsa Gr.H rallybil.