Liten tillbakablick...

2015-11-17

Medans vi blickar fram mot ett spännande 2016 är det dax för en liten summering av tävlandet från C-förare fram tills nu!

Tävlingar: 30
Brutna tävlingar pga tekniskt: 5
Brutna tävlingar pga avåkning: 0
Pallplaster (inkl segrar): 20
Segrar: 9

Nämnvärt: 1 fjärdeplats, 2 femteplatser och 1 SM-brons i sprint-SM. 5 pallplatser varav 1 seger i JSM-deltävlingarna.
Första tävlingen som C-förare var i Hofors den 28:e september 2013, då med seger i klassen och tvåa tidsmässigt bland B-förarna. Lite drygt två år sedan och nybliven 18-åring. Nicklas Edvardsson har hängt med som Co-driver på hela resan och planen är att han stannar även 2016!





Prisbelönt teaminsats gav andraplats trots tuffa motgångar i SM-finalen!

2015-10-04

Daniel & Nicklas presterade en stark uppkörning från sista plats i J-SM till en andra plats efter växellådsbekymmer under Rally Uppsalas inledande sträcka under fredagskvällen som resulterade i en natts jobb för att komma tillbaka till start.

Teamet som har haft tekniska motgångar under den avslutande delen av SM-säsongen kom till Uppsala för att försöka få revansch under finaltävlingen. Riktigt som tänkt blev det inte heller denna gång när först generatorremmen gick av på SS1 under fredagskvällen och senare växellådan som låste sig på två växlar igen. De klarade sig ändå igenom SS2 och tillbaka till slutmålet för dagen efter att ha få igång på växellådan igen men med avslagna lysen för att spara ström.
Det visade sig att en flisa lossnat från ett av dreven och orsakat låsningen av växellådan och teamet tvingades och åka till Borlänge natten till lördagen för att få den lagad. Vid sju på morgonen var växellådan provkörd i bilen och allt fungerade som det skulle. 08:40 startade Daniel & Nicklas från Vaksala Torg igen med gårdagen i ett minne blott. Nu var målet förutom att köra ikapp de förlorade 50 sekunder även att ha så kul som möjligt. 8 mil sträckor väntade så chansen var god.

Efter fyra sträckor var de knappt 15 sekunder sekunder bakom ledaren i klassen och efter ytterligare två sträckor var de i ledning med dryga sekunden. Men glädjen var inte långvarig. När tävlingsledningen strök SS5 på grund av problem med tidtagningssystemet föll de tillbaka till andra plats, ca 4 sekunder bakom. På SS9 blev situationen inte lättare när de tappade ytterligare 7 sekunder efter en punktering. Inför avslutande SS10 på bara 3.4 km såg läget svårt ut för att kunna ta segern men marginalen ner till tredjeplatsen var fortfarande god med 14 sekunders marginal. De gick tillslut i mål som tvåa i J-SM klassen och vann även sista sträckan som var en så kallad power stage där de tre snabbaste får bonuspoäng. 

Tyvärr räckte det inte ända fram till medalj i årets SM där tekniska bekymmer har satt stopp för teamets framfart under andra halvan av säsongen där de vann nästan varje sträcka då bilen fungerat och även varit med i toppen bland seniorerna. En sak som är säker är att när tekniken inte krånglar går det fort och mitt på vägen och dessutom gav de aldrig upp hur mycket än oturen satte stopp. Som en liten tröst i alla motgångar fick Daniel & Nicklas i lördags ta emot ett pris på 15000 :- från Öhlins för tävlingens prestation där de har det suveräna teamet att tacka för en utomordentlig insats där de jobbade hela natten för att få ordning på bilen!

 -Ja vad ska man säga. Känns overkligt att det kan strula så mycket trots att vi lägger 110% på att allt ska vara i toppskick inför tävlingarna. Det är bara att ta med det positiva där vi har fått upp en riktigt bra fart i andra halvan av säsongen där både körning och noter har stämt till 100%. Även teamets kämparinsats i motgångarna har varit fantastisk. Känns bra att i alla fall få lite cred för det så här i finaltävlingen där det varit som allra värst, säger Daniel.

Nu siktar teamet mot nästa år där de ser fram emot nya möjligheter! 








 

Säkrar förbundsmästerskapet med andraplats i Hofors!

2015-09-14

I lördags kördes klassiska Malmjärn Runt i Hofors. Tävlingen var den näst sista i förbundsmästerskapet för 49 klubbar stora nedre norra bilsportförbundet (Dalarna, Hälsingland och Gästrikland). Daniel Röjsel, tävlande för SMK Dala Falun, tillsammans med Co-driver Nicklas Edvardsson, Taxinge MK, kunde redan denna tävling säkra mästerskapet för tvåhjulsdrivna bilar, en tredjeplats skulle räcka.

3.4 mil på 4 sträckor skulle avgöra tävlingen. Bland de närmare 80 startande var den tvåhjulsdrivna klassen tuffast med 20-talet A-förare. Redan efter 1 mil långa SS1 tog de hand om andraplatsen i klassen. SS2 var kort men snabb och motorkrävande och här lyckades de i alla fall sätta tredje bästa tid. Innan SS3 fanns tid till en ca 25 min lång service som blev ovanligt lugn med en felfri bil. SS3 var den längsta på 15 kilometer. Med snabb och bestämd körning och genom en kraftig regnskur mitt på sträckan utökade de marginalen till trean och satte näst bästa tid igen, endast 3.4 sekunder efter klassledaren och svenska mästaren Tobias Söderqvist, AMF Årsunda! 
Dryga 4 kilometer korta SS4 gjorde inga större förändringar bland topp tre. Imål var de 15.4 sekunder bakom Söderqvist och 12.3 före en annan Corsa-åkare, Patrik Åhman, Almunge MK, som övertog tredjeplatsen på SS3.

Därmed kunde Daniel & Nicklas säkra förbundsmästerskapet med en tävling kvar att köra. Tidigare resultaten 3:a, 1:a, 1:a och nu 2:a räckte för att få ihop tillräckligt försprång poängmässigt. Daniel säkrade även mästerskapet för Juniorer (18-25 år) med full pott i alla tävlingar fram till och med nu!
 -Äntligen fick vi komma i mål utan tekniska missöden! Att säkra förbundsmästerskapet och att dessutom bli tvåa bakom SM-vinnande Söderqvist känns mycket bra, konstaterar Daniel!

Nu återstår tre veckor av förberedelser inför kommande SM-final i Rally Uppsala den 1-3 oktober. Daniel & Nicklas har trots två brutna tävlingar i ledning fortfarande chans på medalj i junior-SM! 

Incar från SS3: https://www.youtube.com/watch?v=xgoDWJiGvOQ 







 

I övertygande SM-ledning när bilen säger ifrån, igen...

2015-09-06

East Sweden Rally, SM-säsongens näst sista deltävling, bjöd på dramatik från start till mål när regnet skördade offer på de utmanande vägarna utanför Linköping. Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson öppnade sensationellt med att vara snabbast med tvåhjulsdriven 4,3 sekunder före snabbaste senior och 8,7 sekunder före snabbaste junior efter de två första sträckorna om totalt 1.4 mil under inledningen på fredagskvällen. 

Lördagen inleddes tidigt på morgonen med regn och leriga vägar. SS3 var 1,9 mil lång på tuffa vägar genom skogarna söder om Linköping. Daniel hade aldrig kört rally på regn förut men fick plocka fram förmågan att hålla sig kall och tog sig igenom sträckan odramatiskt och utökade även ledningen i Junior-SM till 14 sekunder! Till SS4 hade regnet avtagit men leran låg kvar på vägen och skördade, bland annat Daniels närmaste konkurrent Pontus Lönnström som hade åkt av vägen i mitten på sträckan. Efteråt ledde Daniel & Nicklas med hela 48 sekunder före de fyra juniorer som var kvar i tävlingen efter att hälften av startfältet haft problem under morgonen. Allt såg bra ut men på vägen tillbaka till Linköping före SS5 låste sig först växellådan på fyrans växel sen skramlade det till och tävlingen var över, igen. 

Ännu en bruten tävling med med fanan i topp där ett oförutsägbart tekniskt problem stått i vägen som ett slag i magen. De visade än en gång att de tillhör de allra snabbaste, även de erfarna "rävarna" fick sig en funderare efter fredagens inledning där de inte rådde på den nyss 20 år fyllda Röjsel med ett knappt 30-tal tävlingar bakom sig.
  -Känns tomt, igen. Vi gjorde allt rätt och teamet gav oss en superbil som vanligt. Men oturen slår oss hårt där det som sällan händer har hänt med väldigt täta intervaller nu. Vi tar med oss det positiva där jag visat farten trots att vi vet att den bilen vi har heller inte är värst vad det gäller väghållning och effekt och att jag dessutom kunde anpassa mig till regnet. Även våra egenskrivna noter som vi började med i år har fungerat förvånansvärt bra, säger Daniel.

Nu siktar teamet på finalen i Uppsala om ekonomin tillåter efter allt strul som har varit.






 

Bröt med motorproblem i trygg J-SM ledning!

2015-08-23

Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson fick slänga in handduken i årets fjärde SM-deltävling i Askersund när motorn läckte ur all olja vid målet på SS5, då i ledning i J-SM med 39 sekunder och bästa tid på alla sträckor.

Tävlingen började strålande för ekipaget när de satte bästa tid med 4.6 sekunders marginal på den första sträckan som mätte 6.9 km under lördagsmorgonen. Jämfört med seniorerna i SM var det även där en topptid då SM-ledande Tobias Söderqvist endast var knappt 2.5 sekunder före.
 -Bilen kändes kanon och noterna stämde riktigt bra. Jag kände att jag kunde lita på allt och kunde köra relativt hårt och ändå känna mig trygg, säger Daniel.

SS2 var nog rallyts svåraste sträcka med olika vägkaraktär nästan varannan kilometer under 1.6 mil. Daniel höll tempot i körningen hela vägen och utökade ledningen med 5.4 sekunder till och åkte jämnt med seniorerna även här!

Efter tankning av teampersonalen mellan sträckorna ute på skogen bar det av mot SS3. Den 11 kilometer långa sträckan var mycket snabb i början och här gällde det att våga. Daniel kunde utnyttja sina racinglinjer till fullo på den bitvis breda och hårda vägen och tog 8 sekunder till på tvåan Pontus Lönnström i J-SM och var denna gång bara 1.3 sekunder efter snabbaste bil i SM.

SS4 var nästan hälften så lång med sina 6.2 kilometer och hade bitvis samma karaktär som SS3. Med problemfri körning även denna gång utökade de ledningen i J-SM till 29.5 sekunder och var bara 0.5 sekunder efter snabbaste bil i SM på sträckan trots att de blev nervinkade då en av juniorerna åkt omkull. 

Med känslan på topp och i trygg ledning kunde de åka tillbaka till serviceplatsen i Askersund för lite omladdning och en bit mat. Vid det tillfället såg det bra ut tekniskt sett med bilen och inte ett spår av olja...

SS5 skulle även köras som SS8 och powerstage som avslutning på tävlingen där bonuspoäng skulle delas ut. Här var planen att prova att åka lite hårdare för att se om noterna stämde till 100% och skaffa en bra uppfattning om hur sträckan var för att kunna åka ännu fortare under powerstagen. Det gick bra för Daniel & Nicklas hela vägen under den 13 kilometer långa sträckan tills oljelampan började varna för lågt oljetryck till och från ungefär 200-300 meter från målet på sträckan. Motorn gick fortfarande bra när de väntade på sin tid vid målet och under intervjun av rallyradion. Dock konstaterades det att olja rann under bilen och rök bildades. Daniel körde ett par hundra meter längre bort, vek åt sidan, stängde av motorn och öppnade huven. Då slog det eld till höger om motorn men branden kunde släckas fort med hjälp av en bransläckare i bilen så inget mer än generatorremmen och lite plast tog skada. Det var så mycket olja under motorn att det inte gick att se var den kom ifrån och den liter olja som fanns som reserv i bilen gjorde knappt någon skillnad nivåmässigt, motorn var nästan helt tömd. Det var bara att kasta in handduken för ekipaget, som fick bryta med fanan i topp minst sagt.

När det bröt tävlingen ledde de klassen med 39 sekunder och hade bara 3 sträckor kvar att köra. Tidsmässigt låg de trea, 11.3 sekunder ifrån snabbaste ekipage i SM bland seniorerna trots att de åker 30-talet bilar längre bak i fältet och möter vägar med bättre fäste utan rullgrus! Ett hårt slag i magen där det i övrigt gått deras väg helt och hållet under hela tävlingen.
 -Man blir så less. Ibland spelar det ingen roll hur mycket tid man ligger på bilarna i garaget innan tävling för saker kan oanat gå sönder ändå. Och att det händer i ett sånt här läge där det har gått våran väg helt och hållet under tävlingen gör att det är hjärtskärande att få bryta och se chansen att ta ett J-SM guld bli väldigt liten. Det vi får ta med oss till nästa tävling är att vi lyckades till 100% med noterna och att farten finns så det räcker och blir över, säger Daniel.

Även Nicklas var såklart riktigt besviken men var desto mer belåten med tävlingen i övrigt.
 -Känns otroligt surt, speciellt när allt har fungerat så bra under hela tävlingen och det känns som att vi gjorde allt rätt. Det var riktigt kul att åka med Daniel den här gången, han kör så moget och lyssnar till 100% på noterna och kan åka fort i ett säkert tempo. Extra kul är också att vi hänger med seniorerna så pass bra ! säger Nicklas.

Det finns fortfarande en teoretisk chans för ekipaget att ta ett J-SM guld och de ligger nu trea i tabellen, 1 poäng efter Philip Haag på andraplatsen. I Linköping om två veckor som är den näst sista deltävlingen kommer de med all säkerhet tillbaka mer revanschsugna än någonsin!








 

3:a i Rally Norduppland!

2015-08-18

Sista genrepet innan andra halvan av årets SM-säsong blev Rally Norduppland för Daniel Röjsels del tillsammans med Co-drivern Nicklas Edvardsson. Förutom körträning var målet med tävlingen att plocka så mycket poäng som möjligt i förbundsmästerskapet (FM) för nedre norra distriktet där Daniel nu utökade ledningen ytterligare. För att spara på tävlingsmaterialet tills nu på lördag då SM i Askersund går av stapeln användes denna gång Vauxhall Corsan och inte Opeln. 
Två mil fördelat på fyra sträckor avgjorde tävlingen i dom uppländska skogarna. I mål var de knappt tio sekunder efter vinnande Fredrik Eriksson och körde in på exakt samma tid som tvåan Magnus Wallén men i och med att Wallén var snabbast på SS1 knep han andraplatsen.
 -Kul att köra Corsa Kitcar igen! Det är ju en viss skillnad mellan bilarna men jag är nöjd med resultatet, säger Daniel.

Nu på lördag är det alltså dags för starten av andra halvan i årets rally-SM med Rally Askersund först ut. Daniel & Nicklas har fortfarande chans på guldet i J-SM guldet från sin nuvarande andraplats i tabellen med 14 poäng och till ledande Pelle Wilén.

Kalender resterande tävlingar:
22 aug, Rally Askersund
4 sep, East Sweden Rally i Linköping
1 okt, Rally Uppsala (Final)








 

Prinsar av Slottssprinten!

2015-07-12

I lördags var det dags för årets upplaga av Slottssprinten vid Ericsbergs Slott utanför Katrineholm. Tävlingen tjuvstartade redan på fredagskvällen då en längdhoppstävling för rallybilar kördes i cancerfondens tecken där alla intäkter gick till cancerforskning. Totalt samlades hela 26000 kr in under kvällen. Längsta hoppet under blev 31 meter och sattes av Niklas Hägg i en Mitsubishi Evo 9 bland ett dussintal andra bilar. 

Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson var revanschsugna efter förra helgens fall på målsnöret när det var en tiondel från SM-bronset i rallysprint efter att servostyrningen gett upp innan den sista finalen. Förra året var de fyra i Slottssprinten bland de tvåhjulsdrivna bilarna trots en punktering och siktade i år ännu högre trots ett tufft motstånd från ett 50-tal konkurrenter i klassen och många hemmaförare.

Tävlingen skulle avgöras på ynka 2.1 mil totalt uppdelat på fyra sträckor. De öppnade med ledning i klassen på 2.7 kilometer korta SS1 och satte en femtetid totalt bland de fyrhjulsdrivna bilarna. SS2 som var uppemot milen i längd bjöd på en utmanande, smal och krokig väg. Även här var de snabbast i klassen och utökade ledningen från 1.5 sekund till 7 sekunder! Efter sträckan följde en lunchsservice på slottet där både bil och besättning fick ny energi. 
6.8 kilometer långa SS3 bjöd på en orytmisk väg som Daniel fick känsla för först mot slutet men lyckades ändå vinna sträckan med 4 tiondelar. Det enda som återstod nu var 2.6 kilometer korta SS4 som avslutades inne på slottsbacken. Efter en snabb men ändå säker körning tog de ytterligare en sträckseger med dryga två sekunder och kunde därmed titulera sig som prinsar av slottet. De var endast 14.5 sekunder (0.7 per km) efter totalsegraren och kungen av slottet, Ingemar Svensson, i en Ford Fiesta WRC. Totalt sett körde de in på en 4:e plats med ett dussintal fyrhjulsdrivna bilar bakom.     
 -Det har gått enligt plan hela dagen, snabb men ändå säker körning. Jag tror att nyckeln till vinsten var att vi åkte med förstånd och tog ner farten på luriga ställen och åkte med lagom sladd. Det gäller ju att ha farten med sig ut ur svängarna inte in i dom, säger Daniel.


Nu väntar ett litet sommaruppehåll på tävlingssidan för teamets del innan det är dags för andra halvan av SM-säsongen med start den 22 augusti i Askersund!


Resultat från Slottssprinten finns här






 

En tiondel från SM-brons utan styrservo!

2015-07-06

SM i rallysprint var en av alla grenar under SM-veckan i Sundsvall och kördes på och utanför Bergsåkers travbana under söndagen. Falu sonen Daniel Röjsel gick från klarhet till klarhet under tävlingen där arrangören fått till en utmanande och tekniskt krävande sträcka på knappt två kilometer. Efter den första av två kvalomgångar låg han tillsammans med Co-drivern Nicklas Edvardsson på en delad femteplats med bara några få tiondelar upp till täten bland ett tjugotal i klassen för tvåhjulsdrivna bilar. Till kval två hade Daniel analyserat lite från sin körning första vändan och kommit underfund med vad som skulle krävas för köra ännu fortare på det bitvis lösa underlaget. Det gjorde han då han kapade tiden med 1.7 sekunder vilket räckte till en fjärdeplats och en finalbiljett där de åtta snabbaste från kvalet skulle slåss om medaljerna.

I finalen skulle två omgångar köras där tiderna slogs ihop vid slutresultatet. Med en nästintill perfekt körning i den första finalen och mjukare gummiblandning i framdäcken slog Daniel till med en tredjetid endast tre tiondelar bakom tvåan!
 -Gick bra tyckte jag. Gjorde ett litet misstag i den första hårnålen på asfalt där jag var lite försiktig och bromsade tidigare än vad jag trodde att de mjukare däcken skulle klara av. Fanns även lite att slipa runt resten av sträckan där allt handlade om att planera körningen och försöka gå högt i ingången på svängarna för att få med sig farten ut, men inte för högt så att man hamnade i det lösa, säger Daniel.

Dock såg det färdigkört redan när de hade passerat mållinjen och stannat med bilen igång för att ta av sig hjälmarna. 
 -Det var precis när vi var på väg att ta av oss hjälmarna för en intervju med SVT som jag hörde en smäll från höger sida av bilen. Det var först när vi skulle börja åka tillbaka till depån som jag märkte att styrservon hade gett upp, säger Daniel.

Innan de ens hade rullat upp bakom servicebussen slet mekarna upp huven och konstaterade att skruvarna som håller remskivan till servoremmen gått av. Resten av skruvarna gick inte att få ur hur de än gjorde. Tiden rann snabbt iväg innan det var dags att starta final två och Daniel & Nicklas bestämde sig för att göra ett försök utan servo trots att hoppet om en bra placering kändes långt borta. När de stod på startlinjen kom de överens om att försöka samarbeta för att ta sig runt sträckan. Nicklas fick dra i handbromsen när Daniel ropade "nu!" för att få runt bilen i dom tvära svängarna medans han håll så hårt han kunde i ratten. Samarbetet gick suveränt och de togs sig ända in i mål och inte nog med det, de kapade ändå sin bästa tid med fyra tiondelar! Dock hade de endast en tiondel upp till bronset och fick nöja sig med en fjärdeplats men de var nära att slänga in handduken när servon inte gick att laga. 
 -Daniel sa att det här borde bara inte gå när jag berättade vilken tid vi hade haft på sträckan efter målgång. Vi hade en bra plan innan start och lyckades genomföra den bättre än vi båda hade räknat med. Du känner väl hur länge du måste dra i handbromsen för att vi ska få runt bilen var Daniels tips, säger Nicklas full i skratt.





 

Seger i Kopparberg!

2015-06-15

Inte sedan South Swedish Rally i Karlskrona för en månad sedan har Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson gjort något framträdande i rallysammanhang fram till i lördags när MK Kopparberg körde den klassiska tävlingen Kopparsvängen.

Omkring 4 mil fördelat på 3 sträckor söder om Kopparberg skulle avgöra lördagens rally. Daniel & Nicklas gick ut som bil nummer 77 och fick möta motstånd från bland annat ett gäng förare som de annars tampas mot i Junior-SM.

De väntade en tuff start på rallyt med en tvåmilarsträcka direkt. Vägen var bitvis mycket snabb och underlaget sönderkörd med djupa spår och stora stenar som kröp fram, en fråga om överlevnad mestadels alltså. I mål var de ändå först i klassen med dryga 2 sekunder. Efter sträckan följde en kort service där endast en snabb överblick och tankning behövde göras från teamets sida. SS2 var nästan milen lång och bjöd bättre bättre underlag än SS1. Här lyckades ekipaget slå till med inte bara bästa tid i klassen för tvåhjulsdrivna utan även tredje bästa tid totalt av alla fyrhjulsdrivna bilar. Den avslutande SS3 på 1.2 mil gick bra trots lite tungkört lösgrus på vissa delar av sträckan, men även här var de snabbast i klassen och kunde därmed ta hem segern. Den stabilare körningen under dagen resulterade även i en femteplats totalt bland 143 startande.
Rallyt ingick även i förbundsmästerkapet för nedre norra regionen och Daniel tillsammans med Nicklas leder nu klassen A-förare 2WD!
 -Jag är mycket nöjd med dagen där allt har gått strålande. Nu har jag även blivit vän med bilen efter lite ändringar vi har gjort sedan sydsvenska. Det känns som att vi har en bra sommar och höst framför oss! säger Daniel


Härnäst står sommarens SM i rallysprint på schemat som denna gång kommer att köras i Sundsvall och i samband med SM-veckan. Tävlingen kommer att sändas på SVT och går av stapeln söndagen den 5:e juli!





 

JSM-silver i 40:e South Swedish Rally!

loading...

2015-05-17

I fredags kväll startade den 40:e upplagan av south swedish rally som denna gång kördes med Karlskrona som värdstad. Tävlingen var också den tredje i 2015 års rally-SM och den första på grus. Daniel tillsammans med co-driver Nicklas Edvardsson gjorde tävlingspremiär för grussäsongen och hade en minst sagt tuff uppgift framför sig med tio mil sträckor på erkänt luriga Blekingevägar.

Efter de inledande tre sträckorna under fredagskvällen låg de tvåa i junior-SM trots att känslan inte riktigt infann sig i bilen.
 -Hade svårt att få ett bra flyt i körningen och hitta ett högt tempo. Men det kanske har sin förklaring med dessa utmanande vägar som tillåter få misstag, säger Daniel.

Under lördagen skulle de resterande sju sträckorna avgöra tävlingen och många mil återstod. Inga stora förändringar gjordes på bilen under morgonens service och planen var att fortsätta i samma tempo men hitta ett bättre flyt. ca 1.3 mil långa SS4 följt av SS5 gick enligt plan och Daniel & Nicklas behöll andraplatsen. Sträckorna följdes av en service där framdäck med en hårdare gummiblandning sattes på bilen för att få en mer direkt känsla i styrningen. Daniel märkte skillnad och trivdes bättre och bättre med bilen. Efter SS6 & 7 var det lunchuppehåll där de fick chans att hitta lite extra energi medan teamet iordningställde bilen inför de tre avslutande sträckorna. 

På väg ut till SS8 blev det onödigt spännande när plötsligt vänster framdäck blev punkterat och separerade helt och hållet. Förklaringen till detta har fortfarande inte hittats. De enda de kunde göra var att byta till reservhjulet och försöka hinna fram till sträckan i tid. Däcket som nu satt vänster fram var av en mjukare gummiblandning än de på höger sida och mycket mer slitet men Daniel anpassade körstilen och presterade ändå en topptid på SS8. 
Efter en stabil körning på efterföljande SS9 var det dags för den avslutande SS10. Sista sträckan i varje deltävling är även regelmässigt en så kallad powerstage i årets SM där de tre snabbaste får bonuspoäng, 3 till ettan, 2 till tvåan och 1 till trean. Sträckan kördes som SS3 kvällen innan och Daniel & Nicklas gick först och främst ut för att behålla andraplatsen i junior-SM. Med smart körning höll de placeringen i mål och och lyckades även ta en extra poäng från powerstagen där de var tredje snabbast! Ett mycket bra resultat efter en lång och tuff tävling!
 
-Det var en tuff tävling där jag hade svårt att få en känsla i bilen och kunna lita på fästet. Att ändå lyckas bli tvåa känns mycket bra och visar att lägstanivån är hög och jag vet att det finns mer att ge. Nu behövs mer körning på grus innan nästa SM-tävling i augusti, säger Daniel


Efter tävlingen ligger de nu på en tredjeplats i tabellen och hela teamet ser fram emot sommarens tävlingar!





 

Lyckat försäsongstest!

loading...

2015-04-27

I söndags var teamet i skogarna utanför Katrineholm för att köra ett test innan säsongen drar igång på allvar. 
Målet var att se så den nyrenoverade motorn fungerade korrekt och inte minst att Daniel skulle få köra bort rattrosten sen uppehållet efter vintersäsongen. 
Det blev några mils körning på den 2 kilometer korta vändsträckan som innehöll det mesta när det gäller vägens karaktär. Testet gick bra och allt såg ut att fungera som det skulle. Även Daniel fick en bra känsla i bilen efter att ha provat lite olika däcktyper.

Nästa SM-deltävling går av stapeln den 14-16 maj då South Swedish Rally körs med Karlskrona som huvudort.



 

Läs om Daniel i Bilsport rally & racing!

2015-04-20

Äntligen har det efterlängtade reportaget om Daniel i en av Sveriges absolut största motortidningar Bilsport rally & racing lämnat pressarna och hamnat hos de flesta prenumeranter runt om i landet! 
Efter en dag i mars tillsammans med en av tidningens utsände, Anders Ekström, kan man nu få veta mer om hur allt började för Daniel och vad som hände på vägen dit han är idag i form av flera sidor med bild och text.

Tidningen som är den femte upplagan finns även att köpa i butik inom kort för den nyfikne.





 

J-SM 3:a trots stor dramatik i Östersund!

2015-03-01

Den andra deltävlingen i 2015 års rally-SM gick av stapeln när Östersund Winter Rally startade under fredagskvällen. Daniel Röjsel tillsammans med Co-driver Nicklas Edvardsson hade bra läge inför tävlingen med en tredjeplats i deras klass i Junior-SM efter den första deltävlingen i Sandviken för två veckor sedan.

Den 2.3 mil långa SS1 på i5-området strax utanför Östersund inledde tävlingen i mörker under fredagskvällen. Daniel sparade inte på några krafter och öppnade med en ledning på 9 sekunder före tvåan i J-SM och var dessutom bara 1.5 sekund bakom snabbaste ekipage bland seniorerna i trimmat 2wd i SM. Daniel & Nicklas körde med helt egna noter och fick ett kvitto direkt på att de var helt godkända då det är ännu viktigare att noterna stämmer bra i mörker.

Tävlingen fortsatte under lördagen då sex sträckor på nästan 8 mil skulle köras innan det var avgjort. Daniel & Nicklas behöll ledningen i J-SM på den 3.3 mil långa SS2 under morgonen och gick dessutom upp i ledning tidsmässigt bland seniorerna!
Efter sträckan följde en kort servicen innan en stint med SS3, 4 och 5, och det var här dramatiken började. 
SS4 gick bra men i mitten på 1.2 mil långa SS5 gick stötdämparen höger bak sönder på det bitvis riktigt dåliga underlaget. De tappade 12 sekunder till tvåan i klassen och var nära att bryta tävlingen men en ny stötdämpare väntade på lunchservicen men först var de tvungna att ta sig igenom den nästan 1.3 mil långa SS5. Det blev en försiktigt körning och de tappade dryga halvminuten men kunde hålla tredjeplatsen i J-SM.

Efter lunchservicen var bilen redo för fight igen och de var inte ur matchen riktig än. SS6 var samma sträcka som kördes under fredagen men nu skulle fästet bli ännu bättre efter att hela SM-fältet kört sträckan en gång och ruggat upp isen och dragit fram grus. 

Dramatiken för Daniel & Nicklas var däremot inte över när stötdämparen var bytt. På SS6 gick infästningen till bakhjulsnavet sönder utan att de slagit i eller kört på något på vänster sida i sista svängen. De körde trots detta i mål med bästa tid i J-SM på sträckan. Återigen var de nära att bryta tävlingen men då en service var planerad i tävlingen efter sträckan och de bara hade några kilometer att åka dit fanns det en chans att reparera bilen. Direkt när de kom i mål började Daniel gå iväg för att hämta hjulet som låg en halv kilometer bort. Samtidigt hade Nicklas en diskussion med serviceteamet på telefon om det fanns någon möjlighet att köra vidare eller inte. De vägrade att ge upp och ville att Daniel & Nicklas skulle ta med sig hjulet till servicen. När Daniel kom tillbaka med hjulet drog de iväg och hade bara några sekunder tillgodo för att hinna in på serviceplasten i tid utan att få en transportprick.

Väl på servicen gjorde teamet en magisk reparation och bultade fast navet så gott det gick för att Daniel & Nicklas skulle kunna fortsätta. När hjulet lossande drog det även med sig alla bromsledningar bak och Daniel fick köra ut till sista sträckan med bara broms på framhjulen, även här med bara några sekunder tillgodo ut från servicen. 
De låg fortfarande trea i J-SM och att försöka köra ikapp på den 2.3 mil långa sista sträckan var omöjligt men med de 52 sekunder de hade tillgodo på fyran i klassen fanns en möjlighet att de skulle kunna hålla tredjeplatsen i mål. 
Det blev en väldigt speciell körning genom sträckan och Nicklas fick vara långt fram i noterna för att Daniel skulle hinna broms ner farten i dom skarpa svängarna. Sträckan avslutades efter ca en kilometer körning på en sjöis och här fick de kämpa med att få runt bilen i hårnålarna utan handbroms. 

De höll kylan och klarade ändå tredjeplatsen med en marginal på 37 sekunder och var mycket lättade när de kom i mål.
 -Vilken dag, vilken tävling och vilken dramatik. Mer otur och mer tur i oturen kan man nog inte ha. Det känns som en seger att komma i mål som trea i klassen trots alla problem. Jag och Nicklas har våra otroligt duktiga och envisa mekar att tacka för deras insats, utom dom hade det aldrig gått! Ingenting är omöjligt, bara olika svårt, säger Daniel

Efter tävlingen ligger de nu på en fjärdeplats totalt sett i Junior-SM där den otrimmade klassen slåss ihop med den trimmade klassen. I den trimmade klassen ligger Daniel & Nicklas däremot tvåa. 

Nu väntar ett uppehåll i tävlandet tills snön har smält bort och sommaren börjat ta fort. 14-16 maj körs deltävling tre i SM då South Swedish Rally går av stapeln i Karlskrona.

Resultat från Östersund finns på: http://www.raceconsulting.com/rally/resultat/tavling.jsp?tavling=774



 

Fokus på Östersund när tävlingsledningen ställde in DA-rallyt!

2015-02-23

I fredags förmiddag kom beskedet från tävlingsledningen att Dan Anderssons Minne ställts. Tävlingen, som ingick i DM för nedre norra förbundet, skulle ha körts under lördagen och anledningen till att det blev inställt var att regnet hade fallit i över ett dygn och ihop med plusgrader gjort att isen på sträckorna blivit för mjuk för att hålla för tävlingsdäcken. Minusgrader utlovades heller inte av väderprognosen.

Nu lägger vi istället fokus på vinterns sista deltävling i J-SM i Östersund som körs nu till helgen och hoppas på bra väder och bra resultat!










 

Slutspurten återstår av vintersäsongen!

2015-02-19

Nu är det bara slutspurten kvar av vinterns rallysäsong för Daniel Röjsel Motorsport Promotion. Det innebär en tävling nu på lördag i Nyhammar (Dalarna) och till sist deltävling två i rally-SM nästa helg den 27-28 februari, nämligen Östersund Winter Rally.

Tävlingen nu på lördag i Nyhammar är klassiska Dan Anderssons Minne och körs som deltävling två i DM för nedre norra bilsportförbundet där Daniel kom trea i den första deltävlingen i Skutskär för några veckor sedan och ligger därmed bra till i tabellen. Totalt sju mil SS på bara tre sträckor ska avverkas och planen i första hand är att få körträning och testa däck inför Östersund.
 -Vi ska göra allt vi kan för att avsluta vintersäsongen så bra som möjligt i Östersund och målet med tävlingen på lördag blir att få upp lite värme i kläderna och samtidigt testa däck för att vi ska vara så väl förberedda som möjligt för säsongavslutningen. Självklart vill man ju ha så bra resultat som möjligt men det är ett tufft startfält i helgens tävling och vi ska göra vårt bästa, säger Daniel.

I skymundan av skid-VM i Falun kommer det därmed vara full rulle i teamets verkstad ett par mil nor om staden under nästa vecka för att få de sista bitarna att falla på plats innan vinterns sista SM-deltävling ska avgöras i Östersund!





 

Daniel & Nicklas plockar viktiga SM-poäng!

2015-02-09

Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson lyckades knipa tredjeplatsen i årets första Junior-SM deltävling i Sandviken och fick därmed med sig viktiga poäng.
 -Vi är nöjda med en riktigt bra start på SM-säsongen. Poängen är viktiga då det är en lång säsong och det gäller att köra smart och hålla sig på rätt sida gränsen hela tiden, säger Daniel

Över tio mil på bara fem sträckor skulle SM-startfältet på 71 bilar varav 19 juniorer avverka under lördagen med start tidigt på morgonen. Redan på fredagen skulle en sträcka vid VM-arenan i Sandviken, SS1, inleda tävlingen men blev inställd på grund av för tunn is i banan. Rallyts första sträcka blev då SS2 på lördagen och var bara fem kilometer kort och redan här visade det sig hur underlaget skulle komma att bli under hela förmiddagen, moddigt och spårigt.

Daniel & Nicklas skrev egna noter för första gången i en SM-deltävling och tog det därför lite varsamt i början men noterna visade sig stämma bra direkt. Fjolårskonkurrenten Pontus Åhman i en likadan Opel Corsa satte ribban högt redan på första sträckan och Daniel försökte svara på den 3 mil långa SS3 med att öka tempot utan att ta några risker. De var bara 10 sekunder efter ledande Pontus i mål trots att de tappade tid då Evelina Olofsson, även hon i en Corsa, låg på tak och blockerade delar av vägen. På samma sträcka åkte även en annan segerfavorit Pelle Wilén av med sin Golf och tappade lite tid innan han kom upp på vägen igen.

Den fjärde sträckan var ca 2.5 mil lång och här var det bitvis väldigt moddigt och spårigt vilket gjorde att Daniel & Nicklas tappre ytterligare tid med de däckmönster som användes på bilen. Pelle Wilén som tidigare åkte av vägen hade nu tagit jakt på tätpositionerna och började jaga ledande Pontus och Daniel på andraplatsen.

Efter sträckan följde en lunchservice vid Högbo Bruk och nu var planen för de två resterande sträckorna som mätte ca fyra mil totalt att hålla det säkra tempot och ta bilen i mål för att plocka poäng.

Underlaget på SS5 och 6 passade de däckstyper som Daniel märkt in mycket bättre och det visade sig tydligt när han åkte jämnt med Pontus på SS5 och var 11 sekunder före på SS6 som även var en så kallad power stage där bonuspoäng till de tre snabbaste delades ut. Men Daniel var trots det inte snabbast på sista sträckan då jagande Wilén som redan inför sträckan knipit andraplatsen var snäppet före i mål på SS6.

Med ett rally utan misstag och fortfarande lite extra kvar att ge är både Daniel & Nickas riktigt nöjda att ta bilen i mål och plocka poäng i säsongens första SM-deltävling för juniorer!

Nästa deltävling körs om knappt tre veckor i Östersund den 27-28 februari, då fortsätter den spännande kampen om SM-poängen!





 

Teamet är laddat för Vinterpokalen i Sandviken!

2015-02-05

På lördag körs den första deltävlingen i årets Rally-SM i Sandvikens MK:s klassiska tävling Vinterpokalen. Daniel & Nicklas som ska köra i Junior-SM hela året börjar med att rekognosera sträckorna på fredag för att få så perfekta noter som möjligt att köra efter. Serviceteamet som består av 4 personer inklusive Daniels pappa, Christer Steen som är huvudansvarig för bilen, kommer att vara på plats på fredag eftermiddag för besiktningen av bilen. Sedan ska serviceplatsen göras i ordning med buss och tält där killarna kommer att jobba med bilen under servicetiderna på lördagen. 

Tävlingen startar tidigt på lördag morgon med en snabb service där bilen görs klar för rådande väderförhållande. Bil nr 1 startar 08:50 på första sträckan som är ca 5 kilometer. Daniel & Nicklas har startnummer 8 och slipper den värsta lössnön. Sträcka 2 är 3 mil lång och sedan fortsätter dagen med ytterligare 3 långa sträckor. Det blir tuffa och utslagsgivande sträckor där 10,5 mil ska köras totalt i skogarna runt Sandviken.

Med en bra start på året med en seger, en tredjeplats och en bronsmedalj i sprint-SM är teamet laddade för den kommande SM-säsongen.
 -Jag har en bra känsla inför helgen och det känns som att allt är under kontroll. De resultat vi har haft de senaste helgerna är betryggande och visar att vi definitivt har farten för att kunna vara med och slåss i toppen av Junor-SM, säger Daniel.

Även en ny snabb design på bilen kan komma att hjälpa lite extra. Tack till IR-skylt i Falun för hjälpen med folieringen!

En nyhet som presenterades i veckan är att man på söndagen efter varje SM-deltävling kan se ett sammandrag på Expressens webb TV klockan 11:00

Kalender Rally-SM 2015:
Sandviken: 6-7 februari
Östersund: 27-28 februari
Karlskrona: 14-16 maj
Askersund: 22 augusti
Linköping: 4-5 september
Uppsala: 2-3 oktober
 

Daniel & Nicklas tog hem SM-bronsmedaljen!

2015-02-01

Daniel Röjsel lyckades tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson ta hem bronset i helgens tuffa SM i rallysprint i Örebro och slog därmed flera tidigare SM-medaljörer i den tvåhjulsdrivna klassen!
De hade målsättningen att ta sig till final med sin Vauxhall Corsa s1600 Kitcar och en vision om att slå bästa resultatet i tidigare SM-sprintar som var en femteplats, men det blev mycket bättre än så.
   -Vi visste att motståndet i denna vintersäsongs SM-sprint skulle bli mycket tuffare än tidigare med ett 30-tal bilar och flertalet SM-medaljörer inklusive de två senaste svenska mästarna i rallysprint. Final var ett mål vi hade för att få vara med och slåss bland de tio bästa i direktsänd TV, säger Daniel.

Sträckan som användes i tävlingen på knappt tre kilometer startade precis utanför Travet i Örebro och fortsatte en vända in genom skogen för att sedan avslutas inne på travbanan. Två kvalomgångar skulle köras där den bästa tiden räknades varav de tio snabbaste gick direkt till två finalomgångar där den totala tiden från båda omgångarna räknades som slutresultat.
Daniel & Nicklas startade bland de sista i klassen och mötte en något uppkörd bana i den första kvalomgången men lyckades ändå hålla en plats i finalen med nöd och näppe. Till andra kvalomgången såg sträckan ännu sämre ut med djupa spår och upprivet grus men de lyckades ändå förbättra sin tid och kvalade därmed in på en åttondeplats i finalen.

Alla tider ströks inför finalen så nu var det helt öppet om vem som skulle nå toppen. Startordningen bestämdes av kvalresultatet i bakvänd ordning, Daniel & Nicklas startade därmed som tredje bil.
I första finalen gjorde de ett nästintill felfritt åk och körde in på en femte tid i en väldigt tight resultatlista där alla i toppen var inom ett par sekunder. I andra final-åket fanns det inga krafter att spara på i onödan och Daniel & Nicklas slog sin egen bästa tid med 1.5 sekund. Vad de inte visste när de kom i mål var att konkurrenterna hade det betydligt svårare att göra samma bedrift och de gick därmed upp på en tredje plats när snöröken lagt sig.

Ett helt otroligt resultat för 19-år "unga" Daniel i sin 17:e rallytävling bland eliten i svensk rallysport.
 -Känns overkligt! Jag ville ju slå min femteplats och visste att det skulle bli tufft men att ta ett SM-brons var inget jag vågade drömma om! Det är dessutom min första SM-medalj i karriären, säger Daniel

Tävlingen, som var en del av SM-veckan i Örebro, lockade mycket publik till området och uppskattades med sändningar på både SVT Play och Finalen direkt i SVT 1.
I sommar går SM-sprinten i Sundsvall och vem vet, kanske det blir guld för Daniel då? 







 

På lördag körs det om SM medaljerna!

2015-01-28

På lördag är det dags för denna vinterns SM i rallysprint som avgörs i samband med SM-veckan i Örebro. 
Tävlingen går ut på att två kvalomgångar körs på en tre kilometer lång sträcka där de tio snabbaste går vidare till två finalomgångar där totaltiden från finalomgångarna avgör slutresultatet. Sträckan körs på och utanför travbanan i Örebro och kommer att bjuda på härliga fighter om tiondelarna!  

Daniel kör tillsammans med Nicklas en Vauxhall Corsa s1600 Kitcar mot ett 30-tal andra ekipage. I tidigare SM-sprintar har Daniel blivit femma och vill gärna slå det resultatet men motståndet är tuffare än någonsin med konkurrens från flera före detta SM-medaljörer.
   -Jag har ju utvecklas en del sen förra SM-sprinten i somras i Borås och det hade varit riktigt roligt att slå min femteplats som är mitt bästa resultat hittills men motståndet är tufft, säger Daniel.

Hur det går får vi se på lördag där Daniel går ut som 24:e bil. 
Tävlingen kommer att sändas direkt på SVT 1 och SVT Play enligt följande:

08:15-10:20 Kval (SVT Play)
13:50-15:05 Finaler (SVT 1 & SVT Play)









 

Daniel fortsätter att visa fin form!

2015-01-25

Efter helgens rallytävling i Skutskär söder om Gävle fick Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson ytterligare ett kvitto på att formen är fin inför den kommande SM-säsongen i rally. De blev trea bland A-förarna i den tvåhjulsdrivna klassen bakom två f.d. SM-medaljörer och fick därmed en rejäl poängskörd i distriktmästerskapet för nedre norra förbundet som var en del av tävlingen. 
 
Med farten i kroppen från förra helgens tvådagarstävling i Torsby var känslan på topp inför den första sträckan. Tidigare i januari hade det töat i området där sträckorna låg och sedan frusit veckan innan tävlingen och det var märkbart redan i första sväng.
   -Jag var van vid fästet i Torsby där det var ”normalt” för en vinterväg men här var isen så hårt att dubben i däcken hade svårt att greppa tag i den. Det var mycket halt dom tre första sträckorna och gick brett här och där men jag var inte ensam om den upplevelsen då konkurrenterna mer eller mindre hade samma problem, säger Daniel
 

Vid servicen efter de tre första sträckorna lades nyare däck på bilen inför de två avslutande sträckorna. Underlaget var dessutom bättre och nu var greppet tillbaka igen.
 -På de två avslutande sträckorna var det mycket bättre grepp. Om det var däcken eller om det var vägen som gjorde det hela är jag inte helt säker på men det var nog en kombination av båda, säger Daniel.
 

Efter en stabil körning på den sista sträckan var Daniel och Nicklas trea i resultatlistan bakom två tidigare SM-medaljörer och före 13 andra ekipage i klassen, ännu ett mycket bra resultat som också är ett bra kvitto på att de på allvar har chans att vara med och slåss om topplaceringarna i Junior-SM i år!
   -Vi är jättenöjda med resultatet och inte minst med att vi kom igenom de hala sträckorna i början utan att förivra oss och göra misstag. All körning på ovanliga underlag är bra träning för framtiden, avslutar Daniel nöjt.

På lördag är det allvar igen då vinterns SM i rallysprint ska avgöras på travbanan i Örebro i samband med SM-veckan och förberedelserna är redan igång sedan långt tillbaka!


 

 

 

Seger i rallypremiären!

2015-01-19

Årets första rallytävling blev lyckad för Daniel Röjsel Motorsport Promotion med en seger i klassen och en tredjeplats totalt bland ett hundratal startande i helgens klassiska värmländska tävling Finnskogsvalsen i Torsby.

Rallyt kördes både under lördagen och söndagen där totalt 12.5 mil skulle köras under sju sträckor. Daniel och Nicklas hade som mål att köra tävlingen för att få så mycket träning som möjligt inför SM-premiären i Sandviken om tre veckor.

Redan från start utmanade de om tätpositionerna i klassen för A-förare med trimmade tvåhjulsdrivna bilar trots problem med hjulnavet på höger sida bak som började lossna i slutet på första sträckan. Problemet löstes på servicen efter sträckan och där monterades även extraljusen för de tre resterande sträckorna under lördagen som kördes i mörker. När dagen var till ända låg de på en andra plats i klassen endast 5 sekunder efter ledaren som f.ö. har flera SM-medaljer i bagaget.

På söndagen skulle tre tuffa sträckor avsluta helgen där den första var en bit klassisk rallyväg som använts i VM. Vägarna var isiga och omringade av snövallar, precis som en vinterrallyväg ska vara. Bilen fungerade klockrent och Daniel och Nicklas var nöjda när de passerade mållinjen efter första sträckan.
Sedan var det dax för service igen där hjul byttes och bilen tankades innan de bar iväg mot Norska gränsen för sträcka 6 som döpts efter 2003 års norska världsmästare Petter Solberg som bor vid starten på sträckan, även han var med och körde tävlingen i en klassisk Ford Escort. Hela 2.7 mil skulle köras på växlande vägkaraktär. En del grus låg på vägen i början på sträckan men försvann senare när vägen övergick till en snabb byväg. I slutet på sträckan började framdäcken bli överhettade och Daniel fick backa av för att inte överköra. De tappade lite tid men ledde klassen stort inför sista sträckan. 

Sista sträckan var 8 kilometer lång och här gällde det bara att ta sig igenom. Körningen kanske blev lite för avslappnad då Daniel missbedömde farten i en tvär högersväng och hängde upp bilen på en snövall. Som tur var kunde de med hjälp av publiken komma loss efter dryga minuten och höll trots detta ledningen i klassen ända in i mål!
 
 -Jag är riktigt nöjd med helgen. Vi hade bra attack redan från starten på första sträckan och farten fanns där hela tävlingen trots lite småbekymmer med bilen. Uppehållet från höstens tävlingar känns inte av alls, känns snarare som att vi har tagit ytterligare ett steg framåt! Misstaget på sista sträckan tar jag på mig, det måste ju hända ibland också, säger Daniel och ler.

Nu på lördag är det dags för tävling igen då teamet åker till Skutskär söder om Gävle för att köra den första tävlingen i DM för nedre norra förbundet som ytterligare träning inför SM!






 

Äntligen är det dags igen!

2015-01-12

Så kom äntligen vintern på riktigt till Sverige, i alla fall i mitten och uppåt i vårt avlånga land! Det betyder att vi äntligen kan sätta dubbarna i spåren och köra vinterrally igen. Nu på lördag och söndag körs den klassiska tävlingen Finnskogsvalsen i Värmlands rallyby Torsby. Förutom Daniel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson hittar vi även 2003 års rallyvärldsmästare, Petter Solberg, och Sveriges egna VM-hopp Pontus Tidemand i den hundra ekipage långa startlistan! Det blir en rejäl start på säsongen där 12.5 mil SS ska avverkas under dom två dagarna. Det blir första gången för säsongen som Daniel får prova bilen på vinterväglag och ser fram emot tävlingen.

 -Planen är att försöka åka så mycket som möjlig innan SM-tävlingarna börjar så att vi är väl förberedda. Det ska bli kul att komma igång igen och jag ser verkligen fram mot helgens utmanade tävling! säger Daniel

Det börjar redan närma sig SM-premiär också där vinters SM i rallysprint ska avgöras under SM-veckan i Örebro den 31 januari följt av den första deltävlingen i årets rally-SM i Sandviken helgen efter! 


Glöm inte att hålla koll på bilduppdateringarna via facebooksidan!: www.facebook.com/DRMotorsportPromotion