Lägesrapport

2012-12-10

 

Det är bara några veckor kvar till jul och än är det oklart hur racingen i Sverige kommer att se ut nästa år. STCC och TTA har slagits ihop till STCC-Elitserien i racing och TTA reglementet kommer att köras i huvudklassen. STCC har tagit med alla sina supportklasser men de övriga har tyvärr lämnats till slumpen. Hur som helst får inte alla plats under samma tak och det finns minst sagt delade åsikter om vilka som ska få köra tillsammans med STCC eller inte. Ännu finns inte någon klar tävlingskalender för nästa år. I nuläget är det bäst att ligga lågt och se vad som händer.

 

Radical nästa år igen?

 

Daniel visade sig stark under sitt debutår i klassen och imponerade stort med att ibland vara snabbare än de nya PR6-bilarna och vill gärna fortsätta i klassen och utmana om mästerskapstiteln. Men klassen kämpar om en plats i STCC till nästa år och ser ut att få konkurrens. Men att inte satsa vidare på Radical som juniorklass vore dumt av STCC. Under skalet på den 600 kg lätta sportvagnen döljer sig ett formelbilsliknande chassie med en motorcykelmotor på 1300cc som varvar över 10 000 RPM. Det är den snabbaste klassen i hela skandinavien med bilar vars prislapp är förvånadsvärt låg för den hastighet, bil, och racing man får för pengarna. I klassen deltar ambitiösa juniorer vars mål är att få en framgångsrik karriär vare sig man i framtiden tänkt köra formelbil eller standardbil.

En kokurrent till Radical är nya Formula Renault. Men många är tveksamma till klassen. Tanken är att 16-18 åringar ska betala ca 800 000 kr för att köra en bil som kantas av historikst misslyckande.

Vad som än händer kommer Daniel med Mattsson motorsport att välja det bästa alternativet när det gäller racingen nästa år.

 

 

 

Något som däremot är spikat är att det kommer att vråla mycket i rallyskogen i vinter. Rally-Golfen som är byggd enligt ekonomiraglementet har nämligen nyss rullat ut verkstaden efter en lång byggnation. Tanken är att Daniel ska kunna få så mycket körträning som möjligt och mersmak av vad som kan bli nästa steg i karriären.

Daniel ser fram mot att få ta sig an de snötäckta vintervägarna och ett test med bilen kommer att ske så snart som möjligt.

 

Fler bilder från bygget kommer att finnas i under "galleri" inom kort.

Daniel testade TTA-bil för Brovallen design!

2012-10-08

 

Daniel, som nyss fyllt 17, var den yngsta bland de 16 förare som fick testa en TTA-bil under söndagen på Karlskoga motorstadion. Testet var den första delen i TTA:s junior program där syftet med det hela är att ge unga talager att ta sig vidare i karriären nationellt som internationellt. Till testet i söndags var vinnaren samt tvåan från varje supportklass i TTA inbjudna . 

Dagen började med uppdelning av alla förare bland teamen, följt av medåkning runt banan med TTA förare. Daniel, som testade för Brovallen Design fick äran att åka med dubbla Porsche Carrera Cup mästaren, Jocke Mangs. 

Efter detta var det dags för förarna att själv sätta sig bakom ratten. Daniel som blev van med bilen snabbt tog vara på de sex varven på bästa sätt.

 

-TTA bilen var lättare att köra än vad jag trodde att den skulle vara. Hastigheten var inget problem att vänja sig då Radicalen är något snabbare  än TTA bilen. Den kändes väldigt lugn och välbalaserad och bromasarna kändes riktigt bra, även paddelshift växlingssystemet imponerade med sin mjukhet vid växlingarna. Men självklart är den utamanande att köra riktigt snabbt med likt de flesta racingbilar, säger Daniel.

 

 

Förutom att förarna fick nyttig erfarenhet av en TTA bil var dagen också ett bra tillfälle för förarna att få kontakt med teamen och diskutera inför nästa säsong. Daniel, som fick beröm för sin prestation i en TTA-bil, testade även den nyaste Radicalen (PR6) som avslut på dagen.

 

-Det första jag märkte när jag testade PR6:an var att den var så stabil på banan. Den satt som klistrad på banan till skillnad från Propsort-bilen som inte är mycket för ojämnheter på banan. Paddelshift systemet gillade jag starkt, nedväxlingar märktes knappt, säger Daniel.

 

Nu hoppas Daniel som många andra att TTA och STCC kommer överns så att planeringen för sponsorer, team och förare kan ta fart inför nästa säsong!

Daniel i en Radical PR6.

Fler biler kommer att finnas under "Galleri" inom kort!

 

 

 

 

Daniel utvald till TTA-test på Karlskoga motorstadion!

Daniel är en av 23 förare som kommer att få testa en TTA-bil på Karlskoga motorstadion nu på söndag den 7:e oktober. TTA har skapat ett juniorprogram där syftet är att skapa nya svenska motorsportstjärnar både nationellt och internationellt. Testet nu på söndag är den första delen i detta juniorprogram.

 

Läs mer om testet här!

 

 

 

Daniel gav hårt motstånd i Trofeo Abarth finalen!

2012-10-03

 

Då säsongen är slut när det gäller Radical gjorde Daniel ett inhopp i Trofeo Abarths final på Göteborg City Race Arena för Mattsson motorsport i samband med TTA:s säsongsfinal. Och han bjöd de ordinare Trofeo Abarth-förarna på hårt motstånd.

 

Från en Radical på över 200 hk med en vikt under 600 kg och bakhjulsdrift till en framhjulsdriven Fiat Abarth med 1.4 liters turboladdad motor på 190 hk.

 

-Innan tävlingen hade jag endast kört tre varv på Anderstorp Raceway med en Fiat Abarth, och det var under det officiella testet i våras. Jag har ju kört standardbil mestadels så det här var inget som var helt nytt för mig. Men att gå från att ha växlat vid 10 000 rpm med Radicalen till att växla vid 5000 rpm var lite av en omställning, man får även vara mjuk i gasfoten då Fiaten har ett enormt vridmoment tack vare turbon. Men ändå kunna hänga med så pass bra som jag gjorde tidsmässigt är ett kvitto på att jag har utvecklats enormt mycket som förare under säsongen, inte minst för att jag har så lite erfarenhet av bilen till skillnad från andra förare som gjort en eller två säsonger i Trofeo Abarth, säger Daniel.

 

Göteborg City Race Arena var också helt ny för Daniel som anpassade sig väl redan på testet.

 

-Det fösta testet gick ut på att bli bekant med bilen, lära sig banan och få en uppfattning om hur vi skulle ställa in bilen. Redan under det andra testet började allt falla på plats och jag kände mig väldigt bekväm i bilen. Tredje tid talade sitt tydliga språk, säger Daniel.

 

Kvalet på blöt bana blev lite av en omställning för förarna då båda fredagens testpass kördes på torr bana.

 

-Jag kände mig bekväm på den blöta banan. Som vädret har sett ut under i stort sett alla racehelger så var det inte heller första gången jag körde en racingbil på regn. Jag fick nöja mig med en fjärde startruta till racet och det är nog inte så mycket mer vi hade kunnat gjort tidsmässigt i kvalet med tanke på att setupen på bilen inte har optimerats ännu trots att bilen har gått några tävlingar, säger Daniel.

 

Racet fick tyvärr ett tidigt avslut för Daniels del.

 

-Jag startade som fjärde bil på utsidan till första kurvan. Jag gjorde en ganska bra start men Simon Granlund som startade som femte bil gick förbi mig på innern i första kurvan. Jag höll kvar på yttern och var utanför banan men samtidigt som jag gick upp på banan igen höll Granlund ut innan kurva två. Jag såg luckan och tog innerspår genom kurvan utan närkontakt med Granlund till vänster. Vi åkte jämnsides mot tredje kurvan när plötsligt jag fick en rad knuffar av Granlund trots att jag höll mitt spår på insidan. Granlund tappade lite fart på detta och på väg mot tredje kurvan var jag aningen före. Jag hade innerspåret och när jag bromsade för kurvan kom Niklas Lilja från yttern och svänge kraftig in mot kurvan samtidigt som jag låg på insidan aningen bakom men Lilja var inte tillräckligt långt fram för att vi båda skulle få plats. Jag träffade honom på hörnet bak och båda snurrade. I samband med smällen gick min laddluftkylare sönder och jag var tvungen att bryta racet. Jag lägger inte skulden på någon för det som hände utan ser det som en raceincident. Men jag känner mig osportsligt behandlad av både domare och förare som lade all skuld på mig för det som hände. Jag har även fått bekräftat av publik som hade första parkett på läktaren för incidenten att det som inträffade hade varit svårt att undvika och att det var ren otur. Jag kan förstå att det kan kännas tungt när någon som är yngre och mer oerfaren kan utmana om segern men så kan det vara ibland och det bara att acceptera. Bara för att man är ny i en klass behöver man inte slå av på tempot för det, tanken var ju att kunna utmana för det var ju trots allt den enda och sista gången jag körde i Trofeo Abarth, säger Daniel.

 

Daniel och Mattsson motorsport är nöjda med helgen trots allt.

 

-Detta var det perfekta tillfället för mig att visa hur snabbt jag kan anpassa mig till olika bilar och banor, och på samma gång hänga med i toppen av klassen. Vi i teamet fick mycket positiv respons från både publik, partners och förare för det vi gjorde denna helg.. Jag är personligen väldigt tacksam för att Mattsson motorsport gav mig den här chansen att visa upp mig -säger Daniel- som nu också ser fram mot att få testa en TTA-bil på Karlskoga motorstadion på söndag!

 

 

 

Daniel mästare i Radical Prosport Cup 2012!

2012-09-16

 

En viktig del bakom en mästerskapsseger ligger i att vara jämn och plocka poäng. Daniel stod på pallen i alla sex race under säsongen och vann fem av dessa. En 9:e plats totalt i Radical före ett antal snabbare PR6-bilar visar att Daniel har haft den jämnhet som krävs om man vill nå långt.

 

Målet redan innan säsongen var att kunna vara med och slåss om segern i Prosport. Daniel visade redan under försäsonstestet att han skulle vara att räkna med. Första segern kom redan i premiären på Gelleråsen i Karlskoga efter en tuff kamp med Johannes Gabrielsson på det sista varvet. Gabrielsson skulle inledningsvis komma att vara Daniels huvudkonkurrent i Prosport mästerskapet.

 

Vädret spelade små spratt under hela säsongen och Daniel drabbades värst av det under kvalet i säsongens andra deltävling på Anderstorp Raceway i Småland. Kvalet bjöd på b.l.a. snöblandat regn och sol. Daniel satte en kvaltid på slicks men blev diskad för att tävlingsledningen ansåg att det var ett "wet race" som betyder att man måste köra på regndäck för att bli klassificerad. Men tävlingsledningen gav dålig information om detta under själva kvalet vilket upprörde många förare och team. Från sista startruta lyckades Daniel ändå plocka hem en överlägsen seger i Prosport.

 

Tävlingen i Falkenberg blev lite av en thriller. Daniel tog ledningen av Prosport-bilarna i starten och hängde på de snabbare PR6-bilarna i några varv när plötsligt motorn började att misstända. Daniel fruktade att motorn skulle stanna och svängde in i depån. Väl inne i depån började motorn att fungera och Daniel gav sig ut på banan igen men var dryga varvet efter täten. Ingenting är omöjligt brukar man säga och detta var vad Daniel tänkte när han började jakten på ledaren. I mitten av racet fick dåvarande ledaren i Prosport, Johannes Gabrielsson problem med sina bromsar och tvingades bryta racet. Daniel kom ikapp resterande Prosport-förare och tog ledningen för att sedan hålla den in i mål.

 

Efter sommaruppehållet bar det av till Gelleråsen i Karlskoga för Kanonloppet som kördes 17-18:e augusti. Daniel hade till denna tävling ambitionen att utmana de snabbare PR6-bilarna. Redan på det första testet visade Daniel en otrolig snabbhet. Men det skulle tyvärr visa sig i racet att däcken från Falkenberg inte orkade hålla fästet i dryga sju mils åkning. Daniel vann Propsort klassen för fjärde gången i rad men kunde inte riktigt utmana PR6-bilarna denna gång.

 

Till tävlingen i Anderstorp 1 september meddelade Daniels huvudkonkurrent i Prosport, Johannes Gabrielsson att han valt att köra de två sista racen i en snabbare PR6-bil p.g.a. tekniska problem med sin Prosport. Daniel ställde in siktet på att ta sig i mål och plocka poäng. Han vann Prosport överlägset och slutade på en 8:e plats totalt i Radical.

 

Trots Daniels segrar skulle allt avgöras i säsongens sista race som kördes på Tierp Arena i mitten av september. Om Daniel nollade och Arttu Mäkelä tog sig i mål var det Arttu som tog hem segern i mästerskapet. Det enda Daniel behövde göra var att ta sig i mål, men det skulle visa sig vara lättare sagt än gjort. Det hela började med en väldigt förvirrande och otydlig start. Man visade 30 sekunder till start-skylten samtidigt som man tände och släckte startlamporna. Daniel fick en dålig start p.g.a. detta men tog ledningen i Prosport första varvet och började dra ifrån. I mitten av racet hade en Curb lossnat från den första chikanen och lagt sig i spåret. Detta skulle få förödande konsekvenser för Daniel som olyckligtvis träffade Curben i nära 200 km/h. Detta gjorde att det underredet framför framhjulen (splittern) lossnade och blev hängande på vänstra sidan. Bilen var körbar i några varv tills splittern plötsligt fastnade i det vänstra framhjulet mitt en högersväng. Bilen for rakt in i däcksbarriären och Daniel fick bryta racet men klarade sig helt oskadd. Denna gång blev det Arttu Mäkelä som fick stå högst upp på pallen efter racet. Men tur i oturen, Daniel fullföljde 75% av racedistansen och blev därför klassificerad och fick poäng som räckte för att kunna plocka hem guldet i Prosport mästerkapet.

 

Man kan lungt säga att teamet har haft en av de pålitligaste bilar i hela startfältet. En viktigt del inom racing och övrig motorsport om man vill nå reslultat är att serva och underhålla det man tävlar med mellan tävlingar och byta delar i förebyggande syfte, något som ligger bakom en stor del av framgången denna säsong.

Men denna säsong hade inte varit möljigt utan Mattssons med Ingvar Mattsson i spetsen och Niklas Johansson på Keeper motorsport som gav Daniel förtroende, lånade ut sin Radical Prosport och gav honom chansen att visa vad han går för i sveriges snabbaste racingklass. Stort tack!!!

 

Planeringen för nästa säsong har redan börjat men det är långt från klart hur det kommer att bli. Men en sak är säker, Daniel kommer för alltid att vara inskriven i historieböckerna som mästare av Radical Propsort Cup 2012 och som en av de som imponerat mest under säsongen.

 

Men racingsäsongen är inte riktigt över än. För Daniels del återstår ytterligare ett uppdrag. Mer om detta kommer att avslöjas inom kort!

 

 

 

 

Grande Finale på Tierp Arena!

2012-09-09

 

Om mindre än vecka körs finalen för alla supportklasser i TTA (förutom Abarth) på Tierp Arena. Anläggningen som från början var byggd för dragracing har nu fått en ca 2 km lång banslinga anpassad för banracing. För bara några veckor sedan kördes dragracing-EM på arenan inför fullsatta läktare med 20 000 sittplatser. 

Vi ser verkligen fram mot tävllingen och är garanterat inte ensamma om det!

 

För mer info, klicka här.

Seger på hemmaplan!

Daniel (Propsort) samt 1:an, 2:an och 3:an i Radical Elite (PR6).

2012-09-01

 

Det blev seger i Prosport-kategorin för Daniel när den femte och näst sista deltävlingen i Radical avgjordes på smålänska Anderstorp Raceway.

 

-Känns som en hemmaseger! Började ju nyss andra året på motorsportgymnasiet på Anderstorp Raceway så jag känner mig som hemma här, säger Daniel.

 

Daniel ledde sin klass ohotad från start till mål. Efter ett kval där gasvajern gick av efter tre varv försökte han ta sig upp genom fältet för att utmana Radical Elite- förarna men hade för hög hastiget in i första kuran efter flygrakan på det första varvet där bilaran når en hastighet på 240km/h. Efter en tur ute i geografin kom han upp på banan igen men tappade för mycket mark mot PR6-bilarna för att kunna utmana. Efter några incidenter bland andra förare säkrade Daniel trots allt en fin 8:e plats totalt i Radical.

 

 

För Mattssons i Swedish GT, som också tävlade på hemmaplan, gick det tyvärr inte hela vägen för Jimmy Johansson och Ingvar Mattsson i då Ingvar åkte av banan redan i första kurvan efter en incident. Men P1 i kvalet visar att man äntligen har fått ordning på den Chevron GR8 man tävlar med!

 

Nästa tävling om två veckor sägs bli årets höjdpunkt då TTA med alla supportklasser intar Tierp Arena som just nu bygger en banslinga anpassad för banracing.

 

 

 

P.g.a. poängsysmet man använder i Radical ooh alla andra klasser i Sverige med RM-status kunde Daniel tyvärr inte säkra segern i Prosport mästerskapet denna tävling. Daniel går mot en klar seger i mästerskapet men finalen på Tierp Arena blir avgörande.

 

 

Poängställning RM Radical

 

1. 5 - Simon Hultén - Elite                                         126

2. 4 - Marcus Jönsson - Elite                                      97

3. 21 - Oskar Andersson - Elite                                  96

4. 7 - Lukas Sundahl - Elite                                         93

5. 3 - Jesper Westerholm - Elite                                 87

6. 16 - Rory Pentinen - Elite                                        79

7. 56 - Oskar Krüger - Elite                                         79

8. 29 - Tobias Alriksson - Elite                                    74

9. 1 - Robert Helling - Elite                                          67

10. 99 - Daniel Röjsel - Prosport                                65

11. 26 - Johannes Gabrielsson - Elite                         55

12. 80 - Arttu Mäkelä - Prosport                                  52

13. 10 - Simon Bergewing - Elite                                47

14. 11 - Helena L Häger - Elite                                    11

15. 97 - Emelie Liljeström - Prosport                            0

16. 75 - Johan Ryberg - Prosport                                 0

18. TBA                                                                         0

 

 

Poängställning Prosport Cup

 

1. 99 - Daniel Röjsel - Prosport                                  150

2. 80 - Arttu Mäkelä - Prosport                                    126

3. 84 - Johannes Gabrielsson - Prosport                     81

4. 97 - Emelie Liljeström - Prosport                               0

5. 75 - Johan Ryberg - Prosport                                    0

 

 

 

 

 

 

Seger i Kanonloppet!

 

Det var Karlskoga motorstadion utanför Örebro som var värd för den fjärde deltvälingen i Radical under namnet Kanonloppet.

 

Daniel visade redan under fredagens första testpass att han inte legat på latsidan under sommaruppehållet. De inledande varven sattes tider under 1.05 men däcken höll inte greppet länge i den gassande solen. I andra testpasset fungerade bilen felfritt förutom att grenröret sprack i slutet av passet som tur var. 

 

-Jag var lite revanschsugen efter att ha blivit tvungen att ge upp fighten med PR6-förarna i racet i Falkenberg då bränslepumpen krånglade, säger Daniel. 

 


Lördag förmiddag och kval.

 

Det började redan tidigt på morgonen att duggregna till och från. Det rådde tvekan i depån vilka däck som skulle fungera bäst men regndäck såg ut att vara det bästa alternativet. Till kvalet hade regnet upphört men banan var fortfarnade blöt. Det såg lovande ut för Daniel ända tills han körde av banan i depåsvängen innan raksträckan. Bilen fastnade i sandfållan och bogsering var den enda utvägen. Bilen var klarade sig dock oskadd och Daniel körde vidare och satte snabbaste tid av Prosport-bilarna och 11:e tid totalt.

 

Race.

 

Banan var helt torr men vädret såg ostadigt ut men samtliga förare startade på slicks. Daniel gjorde en ganska dålig start men hängde på PR6-förarna i några varv men tappde någon tiondel per varv. Därefter blev det en ganska odramastisk resa från start till mål. Efter 30 varv gick Daniel i mål som vinnare av Prosport-kategorin för fjärde gången i rad och slutade på en 9:e plats totalt i Radical.

 

 

-Jag hade förhoppningar om att kunna utmana PR6-förarna denna helgen och det såg väligt ljust ut på testerna men mina chanser blev mindre redan i det blöta kvalet. Om det är bilen eller jag som inte är lika vass i regn som i torrt väder vet jag inte. Trots att banan var torr i racet hade jag inte samma pace som PR6-förarna, men det kan bero på att vi som kör Prosport-bilen måste ha samma däck två helger i rad och mina däck hade redan gått en tävling när jag startade racet. Huvudsaken var att jag vann Prosport-kategorin och utökade ledningen i det mästerskapet, säger en nöjd Daniel.

 

 

Om mindre två veckor körs nästa tävling på motorbanan i Anderstorp. Banan har blivit som en hemmabana för Daniel som på måndag börjar andra året på motorsportgymnasiet i Anderstorp raceways lokaler. Tävlingen blir också hemmatävling för Mattsson motorsport. Denna gång hoppas vi på bättre väder än i våras!

 

 

 

Poängställning RM Radical

 

1. 5 - Simon Hultén - Elite                                   104

2. 21 - Oskar Andersson - Elite                            78

3. 29 - Tobias Alriksson - Elite                             74

4. 4 - Marcus Jönsson - Elite                                73

5. 56 - Oskar Krüger - Elite                                    68

6. 1 - Robert Helling - Elite                                    67

7. 7 - Lukas Sundahl - Elite                                   66

8. 16 - Rory Pentinen - Elite                                   63

9. 3 - Jesper Westerholm - Elite                           57

10. 99 - Daniel Röjsel - Prosport                          51

11. 10 - Simon Bergewing - Elite                          47

12. 80 - Arttu Mäkelä - Prosport                             40

13. 84 - Johannes Gabrielsson - Prosport         35

14. 11 - Helena L Häger - Elite                              11

15. 97 - Emelie Liljeström - Prosport                     0

16. 75 - Johan Ryberg - Prosport                            0

18. TBA                                                                         0

 

 

Poängställning Radical Prosport Cup

 

1. 99 - Daniel Röjsel - Prosport                          120

2. 80 - Arttu Mäkelä - Prosport                               99

3. 84 - Johannes Gabrielsson - Prosport           81

4. 97 - Emelie Liljeström - Prosport                       0

5. 75 - Johan Ryberg - Prosport                              0

 

 

 

 

 

 

Det laddas för race!

2012-08-09

 

Gårdagens kvällsträning på Gelleråsen i Karlskoga blev sista testet för Daniels del innan tävlingen på just Gelleråsen nästa helg. Trots lite smått regnstänk höll sig banan torr de två första testpassena, men till det tredje ökade regnet och banan blev för blöt för att tider skulle kunna sättas. Men den lilla körtiden Daniel fick på banan räckte för att se att allt fungerade som det ska. Nu återstår bara en extra genomkoll av bil innan det är dags för race!

Tre i rad efter dramatik på Falkenbergs motorbana!

 2012-07-09

 

Daniel vann Prosport kategorin i Radical på Falkenberg för tredje gången i rad efter ett dramatiskt race.

 


Som i vanlig ordning den här säsongen regnade det. Men denna gång öppnade sig himlen endast under andra halvan av det första testpasset på fredagen. Efter bara några varv började regnet falla och något varv senare var depån full av bilar och mekaniker som hade fullt upp med att lägga om till regndäck. Det var inte alla som vågade sig ut i regnet men Daniel tog chansen och åkte ut på banan. 

 

Till fredagens andra och sista testpass hade banan torkat upp helt. Daniel var nöjd trots att en värmeplåt som lossnat från avgasröret och lagt sig i den vänstra bakfälgen tog lite tid av det 30 minuter långa testet. Det var tight tidsässigt och Daniel var snabbast av Prosport-bilarna och endast 1.2 sekunder efter snabbaste PR6-bilen.

 

På lördagsmorgonen såg vädret mer lovande ut trots en grå himmel.

Kvalet kördes i vanlig ordning på förmiddagen. Några justeringar hade gjorts på bilen efter fredagens test. Daniel försökte gå ut på banan och sätta en bra tid på så få varv som möjligt. Efter ett besök i depån för att justera bakvingen gick hann ut och satte tiden 43.139, snabbast i Prosport med 1.4 sekunders marginal till tvåan och endast drygt en sekund efter snabbaste föraren med en PR6 bil.

 

 

-Vi hade gjort lite justeringar på bilen under morgonen och jag kände direkt att justeringen vi hade gjort med bakvingen gick åt fel håll. Efter att jag hade varit i depån en snabb vända gick jag ut och satte en tid. Det skiljde tidsmässigt bara några tiondelar till dom snabbare PR6 bilarna. Det kändes riktigt bra att jag hade bättre tid än snabbste föraren i TTA som är huvudklassen. 

 

 

Det 40 varv långa racet bjöd på en hel del dramtik. Daniel gjorde en bra start och var uppe jämnsides med några av PR6:orna men backade av lite i första kurvan för att att inte hamna i någon onödigt incident. När han låg och jagade en klunga med tre stycken PR6 bilar började motorn att misstända. Efter ett varv åkte han in i depån men väl i depån fungerade bilen och mekanikerna hittade inget fel. Väl ute på banan var han mer än ett varv efter och började direkt att jaga för att försöka komma ikapp. Det dröjde inte många varv för än han var på samma varv som ledaren i Prosport. På det 19:e varvet fick tvåan Johan Ryberg problem med bilen och tvingades bryta racet. Fyra varv senare fick dåvarande ledaren Johannes Gabrielsson parkera vid sidan av banan då bromsarna slutat fungera. Daniel ledde nu klassen och kunde gå i mål med en betyggande ledning till tvåan.

 

 

-Vilket race! Jag trodde att det var färdigkört när motorn började att misstända men konstigt nog varade det bara tills jag redan gått i depå. När jag kom ut på banan igen och låg mer än ett varv efter tänkte jag att inget är omöjligt. Jag visste inte att jag hade vunnit för än jag gick i mål. Det blev lite onödigt spännande kan man säga, säger en lättad Daniel.

 

 

Inför sommaruppehållet leder Daniel Prosport med 15 poäng och ligger på en delad 9:e plats totalt i Radical. 

Nästa tävling är på Gelleråsen i Karlskoga 18 augusti.

 

 

 

Poängställing Radical RM

 

1. 5 - Simon Hultén - Elite                           74

2. 1 - Robert Helling - Elite                          67

3. 21 - Oskar Andersson - Elite                   64

4. 4 - Marcus Jönsson - Elite                       57  

5. 29 - Tobias Alriksson - Elite                     52

6. 56 - Oskar Krüger - Elite                          50

7. 10 - Simon Bergewing - Elite                   47

8. 7 - Lukas Sundahl - Elite                          46

9. 16 - Rory Pentinen - Elite                         39

10. 99 - Daniel Röjsel - Prosport                  39

11. 80 - Arttu Mäkelä - Prosport                   31

12. 3 - Jesper Westerholm - Elite                 30

13. 84 - Johannes Gabrielsson - Prosport    25

14. 97 - Emelie Liljeström - Prosport             0

15. 75 - Johan Ryberg - Prosport                  0

17. TBA                                                          0

18. TBA                                                          0

 

 

Poängställnig Prosport Cup

 

1. 99 - Daniel Röjsel - Prosport                      90

2. 80 - Arttu Mäkelä - Prosport                       75

3. 84 - Johannes Gabrielsson - Prosport       54

4. 97 - Emelie Liljeström - Prosport                0

5. 75 - Johan Ryberg - Prosport                     0

 

 

 

 

 

 

Daniel gjorde det igen!

2012-06-04

 

Den andra deltävlingen i Radical avgjordes på Anderstorp i lördags i samband med TTA under namnet nationaldagsracet. Banan har blivit lite av en hemmabana för Daniel som går på Motorsportgymnasiet och han var lite av en favorit bland funktionärer och övriga bekanta från trakterna runt banan. Det var också givetvis hemmaplan för Mattssons som inte bara representeras av Daniel utan också av Richard Göransson och Fredrik Larsson i TTA och Ingvar Mattsson och Jimmy Johansson i GT-klassen. 

 

 

Efter fredagens oväder med båda åska och regn hoppades alla på bättre väder till lördagen. Men så var inte fallet, i alla fall inte under förmiddagens kval.

På utvarvet började det komma skurar med hagelblandat regn. Vädret växlade hela tiden och efter några varv begav sig alla in i depån. Det såg ut att torka upp men många förare gav sig ut på regndäck medan Daniel var smart och stannade så länge som möjligt i depån och lät banan torka upp. När han väl var på väg ut för att försöka sätta ett bra varv på slicks visade tävlingsledningen skylten "Wet Race" utan att rödflagga heatet vilket blev en het diskution efter kvalet. Daniel hann därmed inte tillbaka till depån för att byta till regndäck som är ett tvång enligt reglementet när det är "Wet Race" . Många ansåg att när det är "Wet Race" ska heatet rödflaggas men tävlinsledningen hade en annan uppfattning. Kvalet blev en katastrof för Daniels del.

 

 

 -När jag gick ur depån hade det slutat regn och banan var helt torr på vissa ställen, och det konstiga var att jag tilläts köra ur depån på slicks.   Känner mig besviken på det som hände, säger Daniel.



Banan torkade upp till racet och Daniel siktade på att göra en bra start från sista startruta. 

Tvåan från premiären på Karlskoga Rory Pentinen hade också gjort ett dåligt kval och startade i startrutan framför Daniel. I starten fick Daniel göra en hastig manöver för att undvika Pentinen som stod kvar på startplattan efter att hans kedja gått av, även Westerholm blev kvar med kedjehaveri.

Daniel var direkt uppe bakom huvudkonkurrenten i Prosport, Johannes Gabrielsson, som startade som 9:a. Efter en tuff fight med Gabrielsson som varade i ett par varv smet Daniel förbi på insidan i Hansen-kurvan. Daniel drog i från och gick i mål med en betryggande ledning efter att ha kört i ingemansland en stor del av racet.

 

 

 -Bra slut på en för övrigt dålig helg sammanfattar jag det. Känns bra att ha utökat ledningen i Prosport ytterligare och min placering som 7:a totalt i racet är jag också givetvis nöjd med, sammanfattar Daniel.



 

 

Nu är det ett litet uppehåll på ca fem veckor tills nästa tävling som körs på Falkenberg.

 

Håll utkik efter fler bilder och filmer under fliken "galleri".

 

 

 

 

 

 

Kanonbra start på säsongen för Daniel!

2012-05-13

 

Fredagens första test började med regnväder men Daniel tog vara på chansen och körde för första gången i regn och på regndäck.

 

 

-Det var väldigt lärorikt , en upplevelse i sig kan man säga. Jag trodde att det skulle vara värre än var det var. Jag körde smart och lärde mig så mycket som möjligt om hur bilen fungerar på blöt bana, tiderna hade ingen betydelse, säger Daniel.



 

I andra och sista testet  för dagen hade banan torkat upp och Daniel kunde börja sätta varvtider.  Testet gick bra trots att bilen var lite överstyrd och gärna ville låsa upp bakhjulen vid inbromsning.  Daniel lyckades även med ren skicklighet undvika ett antal farliga incidenter med bilar vars bromsljus inte fungerade.

 

På lördagen var det 20 min kval och 35 min race. Daniel hade fått en lätt förkylning men bet ihop så gott han kunde.

Till kvalet hade vi löst problemet med överstyrningen vi hade på testet dagen innan. På nya däck gav sig Daniel ut och försökte sätta en tid men lyckades aldrig riktigt få till ett hundraprocentigt varv p.g.a. trafik och regnstänk. Trots detta var Daniel bara några tiondelar från täten och var snabbast av alla Prosport-bilar med bra marginal till bakomvarande.

 

 

-Man känner när däcken är i sin bästa kondition och tempen är rätt, då är det bara ett fritt attackvarv som gäller vilket jag känner att jag aldrig fick. Jag gick in i depån och lät teamet kolla däckstryck för att sedan ge mig ut på en andra stint. Tyvärr komm det regnstänk vilket gjorde banan halare än innan, säger Daniel.

 

 

I racet gjorde Daniel en dålig start och fick trampa på kopplingspedalen en extra gång men kom iväg och fick väja för en bil som fått stopp. Efter att ha tagit tillbaka ledningen av Prosport-bilarna drog han ifrån mer och mer och började halvvägs in i racet att spara på däcken. Daniel tappade tid i slutet av racet på grund av varvningar. På sista varvet var bilen bakom nästan ikapp och när Daniel skulle varva en bil i Ejes kurva försökte bilen bakom göra en optimistisk omkörning, kontakt uppstod men Daniel höll kvar på yttern och kunde återta placeringen i Hårnålen. Efter det 35 min långa racet som var dagens enda race tog Daniel hem vinsten i Prosport Cup och hamnade på 9:e plats totalt. Men Daniel var inte positiv till upplägget med ett långt race istället för två kortare heat.

 

 

-Ett race per tävlingshelg betyder att man bara har en chans på sig att lyckas plocka poäng. Om det blir fel på bilen eller om man är inblandad i en incident och blir tvungen att bryta är tävlingen i princip bortkastad. Att köra två kortare race gör även att förarna tar större risker och försöker sig på fler omkörningar vilket är gynnsammare för publiken. Hursomhelst var racet var racet mer jobbigt mentalt än var det var fysiskt trots de höga farter och G-krafter Radical-bilarna bjuder på. Eftersom att vi som kör med Prosport-modellen måste ha samma däck två racehelger i rad handlade racet mest om att hålla undan från dom andra bilarna av samma modell men också om att spara så mycket som möjligt på däcken, att försöka hänga på de snabbare PR6-bilarna var ingen idé, säger Daniel. 

 

 

 

 

Nu laddas det för nästa tävling på Anderstorp 1-2 juni om ca tre veckor! Tills dess får vi fortsätta med bygget av Gr.e Golfen så att Daniel så snart som möjligt kan göra sin efterlängtade rallydebut!

 

Bilder och filmer från tävlingen kommer att finnas under fliken "galleri" inom kort!

 

 

 

 

 

 

 

Officiellt test på Anderstorp avklarat!

2012-04-30

 

I går (30 april) kördes det officiella testet för alla supportklasser i TTA. Totalt deltog 32 ekipage varav 12 i Radical. Det var det sista testet innan premiären på Karlskoga motorstadion nästa helg för Daniels del. Bilen fungerade i stort sett felfritt hela dagen. Daniel var riktigt nöjd med de justringar som gjorts innan testet.

 


- Nu hänger det mesta på mig som förare. Det känns som att bilen fungerar klockrent, men jag har lite saker att jobba på med körningen. Vi har  bara kört på gamla däck så mycket tid finns fortfarande att hämta! säger Daniel.

 

 

Förutom testet med Radicalen fick Daniel gå tillbaka till gamla JTCC-takterna när han provkörde Mattsson mototorsports Fiat Abarth.



-Abarthen påminde lite om JTCC-Fiestan, största skillnaden var nog vridmomentet som var betydligt bättre! Tyckte även att den kändes lite "vinglig" vid hårda inbromsningar och att bakändan gärna stack om man var för aggresiv i kurvorna, kan bero på att man kör med slicks. Men kul var det! säger Daniel.



Första testen körda!

2012-04-18

 

I lördags kördes första testet på Karlskoga. Testet var för supportklasserna i TTA  och ca 10 förare i Radical deltog. Testet var givande och vi lärde oss mycket om bilen. Fyra pass på 30 min vardera kördes och Daniel var nöjd med dagen.

 

  -Jag lärde mig bilen snabbt och kunde öka tempot mer och mer under dagen, säger Daniel.


 

Igår körde Daniel även en kvällsträning på Anderstorp. Det var ett utmärkt tillfälle att få känna på banan som är helt ny för honom innan det officiella testet på Anderstorp måndagen den 30:e april.

Nu är det en hel del justereingar att göra på bilen och förbereda det sista innan nästa test 30:e april.

 

 

 

Onboard filmer från Karlskoga och Anderstorp finns under fliken 'Galleri, Video'.

Daniel kör Radical i Elitserien i Racing för Mattsson motorsport

2012-04-09

 

För drygt en månad sedan blev Daniel erbjuden att köra Radical för Mattsson motorsport. Då Radical är det bästa alternativet i dagsläget tackade han naturtligtvis ja. Att forsätta i JTCC var inget alternativ då JTCC bilarna ersätts med de dyrare Renault Clio Cup-bilarna. Detta gjorde även att startfältet  ser ut att bli kraftigt reducerat till 2012.

I Radical är ett 20-tal förare anmälda. Klassen kommer att köras ihop med nystartade TTA-Elitserien i Racing som ser ut att bli en succé.

 

     

-Radical är nog den häftigaste klassen man kan köra som junior i Sverige. Majoriteten av förarna är juniorer och Radical-bilarna erbjuder mycket fart och körning för pengarna. Att klassen kommer att köras ihop med TTA gör att det blir ett utmärkt tillfälle att visa upp sig för sponsorer och i media. Jag ska köra den äldre Prosport-modellen och kommer att kunna köra om poäng i både Prosport Cup och i den totala sammanställningen i Radical, säger Daniel.


 

Med bilens lätta vikt på 570kg och en Suzuki Hayabusa motorcykelmotor på ca 205hk och 1300cc accelererar den från 0-100 km/h på under 3 sekunder och har en toppfart på ca 250km/h. Radical är en av de snabbaste klasserna i Sverige med varvtider snäppet snabbare än Porsche Carrera Cup-bilarna. Det återstår att se om dom kan mäta sig med TTA-bilarna.

 


-Det är stor skillnad mellan Radicalen och JTCC-Forden jag körde i JTCC förra året, mestadels i hastighet men även i körstil då Radicalen har bakhjulsdrift och en helt annan aerodynamik. Men genom att jag får hjälp med bilen av Mattsson motorsport som också äger den känner jag mig lugn. Jag är väldigt glad över att Mattsson motorsport har gett mig chansen att köra Radical i år, säger Daniel.

 

 

Mattsson motorsport har lång erfarenhet av racing och kan sammankopplas med Mattssons i Anderstorp som är specialiserade på fästelement. Företaget har skandinaviens bredaste sortiment av olika fästelement såsom skruv, mutter och brickor m.m. Teamchefen Ingvar Mattsson som är VD för Mattssons kommer köra en Chevron GR8 i Swedish GT som också körs ihop med TTA.

 

Första testet för Daniel är på Gelleråsen i Karlskoga nu på lördag.

 

 

 

 

Länkar:

 

www.ttagroup.se

www.mattssons.se

 

 

 

 

 

Inget junior SM i isracing i år.

2011-03-23

 

Finalen i Junior SM i isracing är inställd, p.g.a. för få deltagare. Detta betyder att alla tävlingar har blivit inställda i JSM-klassen.

Vi hoppas på bättre lycka nästa år med både isarna och deltagare.

 

Nu jobbar vi vidare med 2012 års racingsatsning som kommer presenteras i slutet på nästa vecka.

 

 

Vi är även på god väg med bygget av rally-Golfen som nyss kommit från lacken. Vi hoppas Daniel kan debutera med den så snart som möjligt.

Is-SM i Morjärv inställt!

2011-03-14

 

Det var meningen att man skulle ha kört i Morjärv men man körde genom isen med en lastbil och förlorade tillståndet för att få köra tävling på isen.

Ett annat alternativ var att köra i Överkalix där finalen körs 24/3. Men man har bedömt att isen inte kommer att hålla för två tävlingshelger.

Detta betyder att om isen håller och det blir tillräckligt med deltagare kommer J-SM avgöras under en tävling (två heat) 24/3 i Överkalix.

 

2012 års racingsatsning presenteras inom kort!


JSM-klassen inställd i helgens SM-tävlingar i isracing.

2012-02-29


JSM-klassen i isracing uteblir i helgens SM-tävlingar i isracing i Ajeplog, p.g.a. för få anmälda. Även rallyklassen (klass 4) har ställts in av samma orsak. Vi hoppas nu att de två tävlingshelger som är kvar kan genomföras med JSM-klassen. 

 

18/3 Morjärv
24/3 Överkalix

 

Vi återkommer med mer info .

 

Det närmar sig...

2011-02-15

 

Om dryga två veckor körs första deltävlingen i SM serien i isracing. Vi testar för fullt och försöker optimera bilen så gott det går. Det har varit många turer med kalendern, tävlingar strycks, tävlingar flyttas och nya tävlingar tillkommer. Vi hoppas att isarna håller sig och att många deltar.

 

 

Här kommer en kort incar film. Vi testade på en sjö en bit utanför Falun i söndags. Ytterligare test planeras.

 

 

Fler bilder finns under "galleri, 2012".

2012-01-10

Inför 2012 har jag skapat en ny och fräsch hemsida. Allt material från den gamla hemsidan finns kvar.

 

Innan SM tävlingarna i isracing börjar kommer vi att bygga en VW Golf grupp e rallybil som jag kommer att träna och tävla med. Bilen blir relativt enkel att bygga då det mesta måste vara standard.

 

 

Frågan är vilken bil det blir i SM i isracing. Här testar jag Kit Car Corsan!