Lyckad säsongsavslutning för Daniel och Nicklas!

2013-10-28

I lördags körde Daniel sin sista rallytävling för säsongen i samband med finalen i svenska rallycupen i Skänninge utanför Linköping.
Likt tidigare tävlingar var det rutinerade kartläsaren Nicklas Edvardsson från Stockholm som fick ta plats i högerstolen.

De hade en tydlig plan innan tävlingen att köra i ett lugnt tempo för att ta sig runt och lära. Som bil nr 126 av ca 160 stycken mötte de vägar som var något sönderkörda med mycket sten i spåren. Fem sträckor skulle köras med en totallängd på ca 3.6 mil varav den längsta sträckan var 1.3 mil. 

Redan från start följde de planen till punkt och pricka med stabil körning genom dom inledande tre sträckorna innan det var dags för service. I slutet på sträcka tre överhettades bromsen en aning efter den otroligt krokiga vägen på 1.3 mil vilket gjorde att pedalen nästan gick ända ner i golvet vid broms. Redan på vägen till servicen var problemet löst då bromsarna fått kyla sig och trycket i pedalen därmed kommit tillbaka, så endast tankning och däckbyte behövdes. På sista sträckan fastnade de lite i starten i de djupa spåren men lyckades ta sig därifrån utan att tappa för mycket tid. 

I mål var de näst intill överlägsna i klassen för C-förare och trea tidsmässigt bland B-förarna, något som får de flesta att höja på ögonbrynen, inte minst för att det endast var Daniels tredje tävling som senior!

Nu är det bara att vänta tills snön har lagt sig innan det är dags för vintersäsongen att dra igång!


Nedan är ett klipp från SS5:








 

Uteblivet resultat efter tidig punktering

2013-10-21

I lördags var det dags för den andra tävlingen för Daniel som C-förare med Nicklas Edvardsson vid noterna återigen då Rikspokalen i Örebro kördes.
Tävlingen började med en olycka på SS1 med utryckning av amulans vilket resultarade i en försening på ca 2 timmar för startnr 90 och uppåt. Strax efter kl 4 lämnade Daniel och Nicklas starten inne i Örebro för en transport på ca 40 minuter till SS1, då med ljusbox monterad i sista stund.

Redan från starten på SS1 var tempot högt men det varade inte länge då vänster framdäck omedelbart tömdes på luft efter att Daniel kört på en sten som antagligen låg osynligt mitt i spåret i början av ett krön i en vänster bara några kilometer in på sträckan. Däckbytet en knapp kilometer bort gick bra men tävlingen var slut redan där då de tappade ca 6 minuter. Trots punkteringen var de uppe i ett högt tempo med en gång ändå tills bakänden på bilen girade av vägen i en höger 4- som nypte. Retursladden som efterförljde gjorde att de hamnade på andra sidan vägen och nästan rullade i diket innan de mirakulöst tog sig upp endast någon meter från att träffa en telestolpe. Inga alvarliga skador skedde på bilen, endast grus i bakfägarna som skapade obalans. Efter sträckan var det dags för service. Daniel och Nicklas valde att fortsätta tävlingen för träningens skull. På SS2, som kördes i kolmörker, var det ett lite lugnare tempo följt av SS3 som också gick rätt så odramatiskt. De avslutade med att vara snabbast av C-förarna på de två sista sträckorna.

 -Otur med punkteringen, borde inte hända så lätt. Den lilla avåkningen efter det berodde nog på att jag ville höja tempot lite i kombination av för mycket bromsverkan bak. Tur att vi kunde fortsätta med hel bil i alla fall. Nu vet jag också hur det känns att köra i kolmörker. Bara att ladda om till nu på lördag då det är dags för Marknadsnatta i Skänninge! säger Daniel.


Nedan finns film från dramatiken på SS1:








 

Daniel fick testa på rallycross!

2013-10-13

Förra söndagen fick Daniel tillsammans med 19 andra talangfulla ungdomar testa Supercar Litest för Olsbergs MSE på Kinnekulle Ring. Supercar Lites är en ny serie med likvärdiga bilar byggda av Olsbergs MSE som har sin bas i Nynäshamn söder om Stockholm. Serien, som gjorde en lyckad debut i USA 2013, kommer att köras med STCC nästa år. Två bilar fanns på plats för att testas under dagen och varje förare fick 4 varv på förmiddagen och 4 varv på eftermiddagen i bilen. Daniel, som aldrig kört fyrhjuldriven tävlingsbil förut, var nöjd med dagen.

 -Det gick lite knakigt första vändan men det var ju första gången i bilen och på rallycrossdelen av Kinnekulle Ring så det finns egentligen ingen anledning att kommentera körningen. Andra vändan efter lunch gick betydligt bättre och jag fick en känsla för hur bilen beter sig. Trodde att den skulle vara mer orkelös med sina 310 hk och fyrhjulsdrift men jag hade fel. Annars var det generellt en häftig upplevelse och bilen har potential för framtiden, säger Daniel.

Bilen är konstruerad av en rörram med glasfiberkaross likt den nya generationens STCC-bilar. Motorn på 2.4 liter med 310 hk sitter bak tillsammans med den sekventiella växellådan från den franska tillverkare Sadev. Bilen är byggd för att klara en motor på 800 hk med 1000 NM i vridmoment och höga hopp. Går allt i lås kan Supercar Lites bli en häftig serie 2014!


Film från Daniels hjälm under testet:

 






 

Mer än väl godkänd debut i Hofors!

2013-09-29

Tävlingen Malmjärn runt i Hofors blev mer än väl godkänd då Daniel tillsammans med Nicklas Edvradsson vann klassen för C-förare överlägset och tidsmässigt var tvåa bland B-förarna.

Med ny bil, kartläsare, och noter som beskriver vägen i bakhuvudet på Daniel tog han det lugnt på den första sträckan av 4 st på knappt 5 kilometer för att få allt att falla på plats till en början. SS2 blev det riktiga provet med en längd på ca 1.5 mil. Även här fungarade det bra och Daniel körde som om han gjort detta förr. Efter SS2 var det service på 20 min innan det bar iväg till SS3 som också var ca 1.5 mil i längd. Daniel hade lite problem att höra Nicklas noter på SS2 och till SS3 gjordes en liten justering med intercomen, som visade sig fungera susen! Redan från start var tempot högt men på den säkra sidan av gränsen. Daniel trivdes med bilen och noterna genom hela sträckan. Imål var de inte långt efter A-förarna! SS4 var samma som SS1 och här gällde det bara att fortsätta med samma tempo. Ett bevis på utveckling under dagen var att Nicklas inte hann med att läsa då Daniel körde så pass mycket fortare den här vändan på sträckan!

I mål var vann de klassen för C-förarna med en minut och blev 27:a totalt, något varken Daniel eller Nicklas hade räknat med i första tävlingen, som dessutom ingick i FM för nedre norra förbundet!

-Jag måste säga att det gick bättre än jag trodde att det skulle gå. Redan från start fick jag ett bra flyt i körningen och noterna tog jag in bättre och bättre, säger Daniel.

Även Nicklas blev förvånad över reusltatet.

-Jag trodde inte att Daniel skulle ta in noterna så bra redan från start. Det gick snabbt utan en massa överladdningar. Daniel körde väldigt moget och imponerade på mig och många och andra, säger Nicklas.


Nedan är ett klipp från SS3:




 

Ännu en debut på G!

2013-09-23

Daniel har gjort många debuter i olika klasser den senaste tiden. På lördag är det dags för ännu en debut, nämligen rally som C-förare.
I ungdomsklassen hann Daniel köra 8 tävlingar under vintern och våren men nu är det alltså dags för både bil och klassbyte. Till en början byts Gr.E Golfen ut mot en Opel Corsa Gr.H som pappa Christer byggt och tävlat i SM med. En annan stor skillnad mot ungdomsklassen är att noter får användas, något som är helt nytt för Daniel. Rutinerade Nicklas Edvardsson kommer att lotsa honom från högerstolen.

I lördags fick Daniel känna på bilen på grus för första gången i ett test på en väg i ett stenbrott en bit utanför Falun. Efter några vändor och lite justeringar på bilen fick Daniel en bra känlsa.

 -Att köra en rallybil på grus efter att enbart ha kört banracing hela sommaren blev en liten omställning, men jag blev mer och mer bekant ju mer jag körde. Hur det kommer att fungera på en grusväg jag aldrig kört förut med noter dessutom återstår att se, men målet är att ta sig i mål och lära sig före resultaten kommer, säger Daniel.

Nedan finns ett litet klipp från testet:



 

Daniel korad mästare på Falkenberg!

2013-09-16

I helgen kördes den näst sista deltävlingen i SPVM på Falkenbergs motorbana på västkusten. Daniel kom till tävlingen som ledare i RS-klassen (racersportvagn) med stor marginal efter alla segrar i dom tidigare tävlingarna. Endast några poäng till skulle göra honom till mästare i klassen redan den här tävlingen.

Fredagen innehöll bara träningar men bjöd ändå på en del dramatik då tidsschemat fick flyttas fram flera timmar på grund av kraftig dimma. Även bilen började krångla då motorcykelmotorn på 1300cc i den 570 kg lätta Radical-sportvagn Daniel kör började att misstända på vissa delar av banan. Under kvällen jobbade teamet med bilens elsystem för att försöka hitta felet. 
På lördagens kval var problemen fortfarande kvar men trots detta lyckades Daniel sätta snabbaste tid med 7 tiondelar före tvåan på den 1.8 kilometer långa banan. Teamet fortsatte att jobba med bilen efter kvalet och lyckades hitta felet som låg i bilens bränslesystem. 

Under söndagen var det dags för de två racen. Daniel hade dragit på sig en rejäl förkylning men bet ihop i det första racet på 15 varv. Några förare chansade och körde på slicks men regndäck var klart det bästa alternativet. Efter en omstart bakom safety car då många kört av tog Daniel målflaggan först med god maginal. Regnet ökade under dagen och till andra racet som kördes på eftermiddagen var det ingen tvekan om vilka däck som gällde. 20 varv skulle köras och banan var dränkt i vatten. Daniel tog starten och drog iväg direkt. I målgång inte bara vann han utan säkrade också mästerskapstiteln, och det med stil då han hade varvat alla bilar!

Finalen körs på Mantorp Park utanför Linköping om två veckor. Då Daniel redan vunnit mästerskapet tar han istället chansen att debutera i rally på seniornivå samma helg i Hofors utanför Gävle. Då är det förbundsmästerskap i rally som gäller och Daniel är redan nu anmäld i en Opel Corsa B Gr H med Nicklas Edvardsson som Co-driver!





Radical inställt på Tierp Arena!

2013-09-05

Radical skulle ha körts som uppvisningsklass ihop med STCC på Tierp Arena i helgen som kommer, men p.g.a. kraftigt manfall i sista minut ställs klassen nu in. Det jobbas nu på att Radical trots allt ska köra ett race ihop med STCC innan säsongen är slut. Inom kort kommer även 2014 års satsning av Radical i sverige att presenteras!

Gå gärna in och gilla den officiella svenska Radical-sidan på facebook här!


 

Daniel till Sveriges ABSOLUT snabbaste racingklass på Tierp!

2013-08-30

Den 6-7 september kommer ett uppvisningsrace med Radical-bilar att köras på Tierp Arena i samband med STCC. Tanken med detta är att promota klassen inför nästa år då ett försök att starta upp klassen igen kommer att göras.

Daniel har ställt undan "gamla" Prosporten för tillfället och kommer att testa sin kapacitet i Alriksson motorsports Radical PR6. Alriksson motorsport har stor erfarenhet av sportvagnar och formelbilar och kommer att se till att Daniel har möjlighet att köra för segern i de två heat som kommer att köras.

Banan, som till en början är en EM-klassad dragracingbana, användes som racingbana för första gången då TTA körde sitt näst sista race där förra hösten. Den enorma arenan med läktarplatser för 20 000 personer och utsikt över hela banan lockade mycket publik och är perfekt för tät och spännande racing.

 -Äntligen är det min tur att få mäta mig mot dom snabbaste i Radical på lika villkor! Då Radical-serien lades ner denna säsong blir det här lite som ett mästarmöte, så det är bara fullt och lite till som gäller! säger Daniel.


Info om Radical PR6:

Motor: Suzuki Haiyabusa 1340 cc, 215 hk
Vikt: 570 kg med förare
Däck: Dunlop slicks eller Dunlop regndäck
Växellåda: 6 växlad sekventiell med paddelshift system
Toppfart: 270 km/h
0-100: under 3 sekunder





 

Succé för Daniel på Anderstorp!

2013-08-21

I helgen anordnade gamla F1-banan, Anderstorp Raceway i Småland, deras största tävling denna sommar. Förutom SPVM kördes Europamästerskap i GT, Trofeo Abarth, nordiskt mästerskap i Formel Ford och en mängd andra klasser under tävlingen Sportvagn & GT Car Festival. Daniel hade dubbelt upp och deltog i både det nordiska mästerskapet i Formel Ford och Racersportvagns-klassen (RS), som han f.ö. leder i totalställningen med Radicalen. Även huvudsponsorn, Mattssons, deltog i Swedish GT där Ingvar Mattsson och JImmy Johansson delade på teamets Chevron GR8.

Helgen började med träning i torsdags kväll där Daniel enbart körde Formel Forden för att se att allt fungerade efter sommarens renovering.
På fredagen kördes även träning med Radicalen. På lördag förmiddag kördes kval i båda klasserna. Formel Ford delas upp i två klasser beroende på vilken typ av Formel Ford det är, men båda körs på banan samtidigt. Daniel, som kör den äldre modellen, var snabbast i kvalet av dom äldre bilarna (Zetec) och var nia totalt. I RS kvalade Daniel tvåa i regnet som drog in innan start. En bra födelsedag med andra ord för Daniel som fyllde 18 år samma dag!

I Formel Ford kördes tre race på tio varv var under helgen varav det första under lördag eftermiddag. Efter en tuff fight med några av de nyare bilarna gick Daniel i mål som sexa totalt och etta i Zetec i det första racet. De två andra racen kördes på söndagen. I det första gick växellänkaget sönder efter två varv och Daniel tvingades köra på 2:ans växel ända in i mål. I söndagens andra race tog han hem ytterligare en seger i Zetec på en upptorkande bana. I sammandraget blev Daniel därmed nordisk mästare i Formel Ford Zetec med både finnar och danskar som motstånd!

I RS kördes två race på tio varv var under helgen. Det första var väldigt spännande de första varven då Daniel och rutinerade Radicalföraren Simon Bergewing, som f.ö. körde en Radical SR3, hade en tuff fight om förstaplatsen. Det slutade dock med att Daniel drog det längsta strået och vann med några sekunder. I det andra racet startade Daniel som tvåa och höll den placeringen tills ledaren vattenplanade av i regnet som började ösa ner. Efter mindre än halva racet hade gått togs safetycar ut. Banan var så dränkt i vatten att det även blev målgång bakom safetycar, vilket betydde att Daniel tog full pott i RS den här helgen också! 

 -Det gick bättre än förväntat får jag lov att säga! Att kunna lägga 100 procent fokus på två klasser samtidigt är inte det lättaste, men det föll väl ut, säger  Daniel lyckligt!

Daniel blev med sina vinster den segerrikaste föraren under hela helgen!
I sammandraget i RS har nu Daniel en betryggande ledning inför nästa tävling i Falkenberg om knappt en månad.
 

Daniel här tätt jagad av de nyare Formel Ford Duratech.
 

Bild från ett blött andra race i RS.





 

Mindre än en vecka kvar...

2013-08-11

Om mindre än en vecka är det dags för sensommarens höjdpunkt på klassiska Anderstorp Raceway då Sportvagn & GT Car Festival intar den före detta F1-banan. Klasser som Swedish GT, Formel Ford, Ginetta och SPVM med flera kommer att finnas på plats. Daniel står för en ny utmaning då han dubblerar med att köra både nordiska mästerskapet i Formel Ford samt RS-klassen i SPVM, som han f ö leder totalt.
Det börjar med ett test på nu på torsdag kväll och fredag följt av race på lördag och söndag.

Båda bilarna är preppade och under sommaren har dessutom Formel Forden Daniel kommer att köra gått igenom en rejäl översyn. Bilder från renoveringen kommer att finnas under "galleri" inom kort. 
 



 

Favorit i repris på Ring Knutstorp!

2013-07-10

I helgen kördes klassiska Sportvagnsmeeting för 40:e gången på ett soligt Ring Knutstorp. 322 Bilar kom till start och slog i och med det rekord! Denna gång var det SPVM och RHK som körde sina tävlingar under Sportvagnsmeetingen. Daniel, som vann dubbelt på Kinnekulle, ville gärna utöka ledningen i mästerskapet ytterligare. 

Helgen började med fria träningspass under början av fredagen. Alla sportvagnar och formelbilar som fanns på plats turades om att köra träningspass, vilket resulterade i väldigt många olika bilar på banan samtidigt. Det var första gången Daniel rattade Radicalen på Knutstorp och under träningspassen fick han hålla mer fokus på att varva bilar än att lära sig själva banan. 

Kvalet kördes på fredag eftermiddag. Daniel chansade och gick ut på gamla däck för att sätta en bra tid. Greppet var sämre än väntat och det var mycket trafik. Totalt befann sig 18 bilar på banan samtidigt, hälten från RS-klassen och andra halvan var Clubman-bilar. Daniel lyckades sätta snabbaste tid men var ändå inte nöjd, mycket beroende på däcken som sett sina sista dagar.

Till det första racet, som kördes på lördagen, fick Radicalen fräschare däck som skulle hålla fästet bättre. 
Daniel fick en ganska dålig start och var tvåa men redan in i första sväng tog han tillbaka ledningen, en ledningen han skulle hålla ändå in i mål med 10 sekunders maginal.
I race två fick Daniel till en bättre start från pole position och gick denna gång imål som segrare med hela 13 sekunders maginal till tvån på de 12 varv som kördes!

  -Dubbelseger! En favorit i repris, summerar Daniel kort helgen.

Förutom segrarna var Daniel en ynka tiondel från att sätta snabbaste varvtid av alla 322 bilar! Endast en Historiskt Formula 2:a var före, en bil som borde kunna köras betydligt fortare!

Nu är det sommaruppehåll från racingen innan nästa tävling på Anderstorp 16-18 augsti. Då ska Daniel både ratta Radicalen i SPVM och en Formel Ford i nordiska mästerskapet!



 

Rekord på Ring Knutstorp!

2013-07-04

Nu till helgen körs andra deltävlingen i SPVM tillsammans med RHK under namnet Sportvagnsmeeting på klassiska Ring Knutstorp i skåne. I år slår tävlingen rekord då hela 320 bilar kommer till start! Daniel som tog en dubbelseger i första deltävlingen i SPVM har inte tröttnat på segerns söttma än och kommer att försöka utmana konkurrenterna även här!


 

Daniel kör Nordiska mästerskapet i Formel Ford!

2013-06-22

Inte nog med att Daniel ska köra Radicalen i SPVM 16-18 augusti på Anderstorp, nu är det även klart att han ställer upp i Nordiska mästerskapet i Formel Ford (NEZ) samma helg på samma bana. Det är den enda tävlingen i mästerskapet så vinnaren under helgen koras nordisk mästare. I serien körs två generationer av Formel Ford, den nya motorstarkare Duratech och den äldre motorsvagare Zetec. Bilen Daniel ska köra är Mattsson motorsports Formel Ford Zetec.
Daniel har redan kört några test med bilen och ytterligare test planeras innan tävlingen. 

 

     -Det ska bli väldigt roligt att göra tävlingsdebut i Formel-bil, inte minst när tävlingen körs på hemmaplan i Andestorp. Jag ska visa att man inte
      behöver ha kört go-kart hela sin barndom för att vara snabb i en formel-bil, säger Daniel.


Det är inte bara bilarna som ska trimmas in innan tävlingen. Att dubblera och köra två bilar kräver toppfysik för att kunna prestera till max i båda delarna, inte minst när Radicalen är en av de snabbaste tävlingsbilarna i Sverige. Daniel fystränar för fullt inför tävlingen och hoppas kunna konkurrera om en topplacering i Zetec-klassen.

Just nu är det fullt fokus på nästa tävling i SPVM som körs i samband med Knutstorps traditionella Sportvagnsmeeting om två veckor!

 

Snabb Daniel i Uphill Cup

2013-06-10

I helgen provade Daniel på Uphill Cup som kördes på Borlänge Motorstadion inte långt hemmifrån.
Uphill Cup kan man säga är en blandning av rallycross och rally. Tävlingarna går på rallycrossbanor där de tävlande kör 3 heat varje deltävling, ett träningsheat och två tidtagna heat. mellan två och fyra bilar körs samtidigt i varje heat beroende på banans längd. Deltagarna startar med tillräckligt avstånd till varandra för att varje deltagare ska kunna få köra de bestämda antal varv på kortast möjliga tid. Isracing, rally och rallycrossbilar är tillåtna.

Det var första gången Daniel körde på banan på Borlänge Motorstadion men det hindrade honom inte från att hålla igen. Två deltävlingar kördes, en på lördagen och en på söndagen. Första träningsheatet i lördagens tävling bjöd på mycket damm för förarna i den stekheta solen. Golfen fungerade bra som vanligt och till de två tidtagna heaten var det bara att öka. Daniel satte sina banracingkunskaper i verk på den breda asfalts-grusblandade banan och vann ungdomsklassen efter att ha förbättrat tiden från varje heat. Dessutom hade Daniel snabbast tid i VOC/Gr.E!

Söndagens tävling blev lite mera dramatisk.
Under natten till söndagen hade det kommit en regnskur vilket gjorde att förarna släpp det värsta dammet under dagen. I träningen satte Daniel en tid som var snarlik vinnartiden från gårdagen. Till det första tidtagna heatet var det naturligvis bara en sak som gällde -öka!. Redan efter bara några hundra meter landade bilen hårt efter det stora krönet och styrningen fick sig en smäll som gjorde att ratten stod snett resten av heatet. Det hindrade dock inte Daniel från att sätta en vinnartid. I andra och sista heatet gick styrspindeln av i landningen efter samma krön som böjde syrarmen i heatet innan. Daniel fick bryta heatet men var inte ledsen för det, han stod nämligen återigen som segrare i undomsklassen och med snabbast tid i VOC/Gr.E med tiden från första heatet!



 

Godkänd grusdebut!

2013-06-03

I lördags debuterade Daniel på grus i rallysammanhang när MK Kopparberg körde tävlingen Kopparsvängen. Sju korta sträckor kördes varav sex av dem två gånger. Den längsta mätte knappt en mil. Pappa Christer fick än en gång vara kartläsare. 

Daniel höll ett lungt tempo på de första sträckorna för att känna på underlaget, men farten kom succesivt. Först på sista sträckan var det lite mer attack likt det han är van vid trots omkörning av föråkaren som fått problem med bilen. Sträcka tre blev stryken då en tävlingsbil fattat eld efter en avåkning, både föraren och kartläsaren klarade sig bra dock. Det skedde även en del övriga förseningar som var mindre roliga, och även en funktionärsmiss som kostade Daniel hela en minut i tidstillägg i form av transportprickar då Christer fått fel tid skriven på tidskortet vid en TK.

Trots allt slutade Daniel på en tredjeplats i ungomsklassen och får nöja sig med kvittot på att både han och bil fungerar på grus!  



 

Radical-takterna håller i än!

2013-05-26

-En lyckad helg där allt gick så bra som det bara kan gå! Så summerar Daniel racehelgen på Kinnekulle Ring där första deltävlingen i SPVM kördes.

Daniel kände sig bekväm med bilen direkt och bara småjusteringar gjordes under de två träningspass som kördes innan kvalet. Till kvalet fick Radicalen nya färska puckar som hjälpte Daniel till pole position med hela 1.6 sekunder föra tvåan, som också körde en Radical. Kvaltiden, 51.8, stod sig även som snabbaste varvtid av alla klasser under hela helgen! 

I de två racen var det rullande start. I det första racet gjorde Daniel en suverän start och skapade en lucka till dom andra direkt. Luckan ökade under hela racet och Daniel tog sig i mål på en säker förstaplats, även med snabbaste varvtid vilket gav pole i race två.
I det andra racet gjorde Daniel en repris på starten i det första racet och drog iväg direkt. Efter sex varv kom safetycar ut på banan då en bil längre ner i fältet snurrat av banan och ställt sig illa till. När omstarten gick dröjde det bara ett varv innan samma procedur fick göras om. Denna gång var det ytterligare en förare som kände på sandfållan. I andra omstarten drog Daniel ifrån och kunde korsa mållinjen som segrare igen.

Nu dröjer det tills 5 juli innan det är dags att lufta Radicalen igen då det är dags för sportvagnsmeeting på Knutstorp, som även är en deltävling i SPVM.
Det betyder alltså att det kan bli lite mer fokus på rally framöver! Kopparsvängen i Kopparberg nu till helgen planeras bli sommarpremiär.
 



 

Då var det dax igen!

2013-05-23

Då var det än en gång dags att lufta Radicalen i tävlingsförhållanden. Förra året rattade Daniel den i Radical-serien som kördes ihop med TTA. Radical-serien har tagit en paus i Sverige i år, istället tar Daniel tillfället att köra bilen i SPVM för träningens skull då farten i bilen inte liknar mycket annat.

 -Radicalen är det snabbaste och mest fysiskt krävande jag någonsin har kört, snabbare bil är svår att hitta bland de tävlingsbilar som är godkända att tävla med i Sverige. Det gäller att vara fokuserad till 120 % hela tiden för att hålla bilen på banan, säger Daniel.

Nu i helgen är det dags för första tävlingen på Kinnekulle Ring tillsammans med SPVM och SSK. 



Foto (Racefoto, Kanonloppet Karlskoga 2012)
 

Nu går det mot sommar på allvar!

2013-05-01


Sommaren börjar äntligen närma sig efter en tuff och lång vinter. Sammanslagningen mellan STCC och TTA fick negativa konsekvenser för vissa supportklasser som i år inte får tillräckligt med utrymme i elitracingen. Detta har gjort att många har tappat intresse vilket syns på startfält som snittar på knappa tio bilar. Vem vill satsa på en klass med ett halvt startfält som bara får synas framför publik och media vissa tävlingshelger? Radical och dess förare blev bortschasade då det nu är nya juniorer man ska satsa på med hjälp av en ny formelbilsklass som historiskt sett varit misslyckat i sverige.

 

Daniel gör i år det bästa av situationen och tar förra årets trotjänare i Radical och kör utvalda tävlingar i svenska sportvagnsserien (SPVM). Tanken är att ta tävlingarna som körträning och för att hålla ångan uppe då Radical-serien gör ett uppehåll i Sverige tills vidare.

Förra torsdagen gjorde Daniel racingdebut får säsongen då han testade Radicalen på Anderstorp (bilden). 

 

Det börjar även gå mot sommarpremiär  i rally. Golfen har i stort sett blivit preppad för grusvägar och väntar, lika som Daniel, på att få komma ut i skogen igen. Planen för Daniel är att tävla så mycket som möjligt med Golfen i ungdomsklassen tills körkortet är bärgat efter artonårsdagen den 17 augusti. Steget därefter blir för honom att fortsätta men någon av pappa Christers Opel Corsor för att klassa upp licensen och skaffa erfarenhet. 

 

 

 

Full attack i Limas överraskande svängar!

Foto: Tommie Lindberg

2013-03-09

 

LBC-Ruschen i Lima en bit utanför Sälen blev sista vintertävlingen innan omladdningen för sommaren. Fem sträckor kördes på de klassiska vägarna som använts i många år under LBC-ruschen. Pappa Christer fick än en gång vara med som kartläsare och guida på vägen, som han känner till väl efter ett stort antal starter i tävlingen.

 

Daniel kom in körningen direkt från start på ss1 men tiden var inte på hans sida. Det var understyrt på den hårda isen och Golfen verkade även trött. Efter service med bl.a. däckbyte och en liten check under huven bar det av mot ss2. Sträckan var den långsta sträckan på hela tävlingen med sina 2.4 mil. Redan från start verkade Golfen gå bättre och fästet kom tillbaka med de nya däcken. Efter ss2 var det service igen innan ss3 och ss4 där det bjöds på korv mellan sträckorna. På servicen innan ss5 gjordes en snabb check på resultat-listan där Daniel för tillfället låg på en fjärdeplats. Han hade slagläge på tredjeplatsen men efter en modig körning blev han tvåa! Det hade kunnat sett helt annorlunda ut, då han kände på snövallen i den näst sista kurvan efter att ha bromsat på sig på den lösa snön i nedförsbacken innan.

 

Tyvärr är det bara att konstatera att det saknas 70-80 hk för att kunna hänga med Volvo-bilarna rakt fram, men både Daniel och Christer är riktigt nöjda med helgen och andraplatsen i klassen!

 

Nu dröjer det inte länge innan sommarsäsongen är här. Det blir helt klart fortsatt tävlande med Golfen. Om det blir någon fortsättning i racing är oklart då STCC och SBF nyss har gått skilda vägar. Det är bara att ligga lågt för tillfället och vänta på besked om hur upplägget i svensk racing blir i år innan beslut tas om en fortsättning för Daniels del.

 

 

Vinst i Gestrikekannan!

2013-03-04

 

Daniel ville ha revansch efter förra helgens "fall" ner till femteplatsen efter två avåkningar i D.A.M. i Grängesberg. Det fick han på bästa sätt genom att vinna Järbo MK:s Gestrikekannan.

 

Även denna tävling var det pappa Christer Steen som fick sitta i högerstolen och komma med goda råd under tävlingens gång. Totalt 7 mil SS uppdelat på fyra sträckor kördes varav den längsta sträckan var upp emot 3 mil lång. Ungdomsklassen åkte sist av de ca 120 startande bilarna och fick därmed bitvis grusiga och spåriga vägar att tampas med. Daniel hade som plan att köra i sitt egna tempo hela dagen och ta bilen i mål. Den planen följde han väl och vann dessutom ungdomsklassen.

 

-Är riktigt nöjd med min prestation i helgen och känner att jag utvecklas som förare för varje tävling jag kör, säger Daniel.

 

På lördag kör Daniel den sista vintertävlingen för säsongen då klassiska LBC-Ruschen i Lima står på tur.

 

 

 

 

Fight om seger innan avåkning!

2013-02-23

 

Efter förra helgens snörpliga slut med motorras i Skogsrundan i Ludvika var Daniel och Christer laddade för D.A.M. i Grängesberg, där de ville ha revansch och komma imål med en hel bil.

 

Tävlingen började bra med andra tid i klassen på ss1 där Daniel försökte ta det lungt för att försöka få ett någorlunda bra flyt på den lösa snön som låg ovanpå vägen.

 

Ss2 var ett ordentligt prov för både bil och besättning med en längd på över 3 mil. Efter en stabil körning i början blev de med 1 mil kvar av sträckan hindrade av en bil i ca 7 km som nyss kommit upp på vägen efter en avåkning.

 

På ss3 gick det lite väl fort på fel ställe.

 

-Vi åkte i över 100 km/h mot ett krön. Vägen tycktes fortsätta rakt bakom krönet då det var en lucka i skogen. Istället svängde det 90 grader åt höger dirkekt efter krönet och vi hade ingen chans att klara svängen. Som tur var fanns hjälpsam publik på plats och kunde hjälpa oss upp, säger Daniel.

 

Men det var inte slut där. När de kom upp på vägen igen hamnade de bakom en bil som passerat medans de stod i diket, som sedan körde av vägen och körde fast framför Daniel och Christer. Daniel fick svänga åt sidan för att undvika kollision men istället bar det av vägen igen. Ännu en gång var det hjälpsam publik på plats som fick upp bilen på vägen. Totalt tappade de över 2 minuter på sträckan.

 

På ss4 som var sista sträckan för dagen var de snabbast i klassen.

 

 

 

Trots missödena på ss3 är de båda nöjda med helgen där de inte bara fick ett kvitto på att bilen fungerar riktigt igen, utan också ett bevis på att Daniel är snabb nog då han var med i toppen på de andra sträckorna.

 

-Nu är det bara att se fram emot nästa tävling! säger Daniel.

 

Redan nu på lördag är det tävling igen, då det är Gästrikekannan i Järbo står inplanerad i kalender!

 

 

 

 

 

 

 

Klassvinst i Skutskär!

2013-01-27

 

Problemet med bilen förra helgen var löst till tävlingen i Skutskär, där Daniel lovade att det skulle bli åka av! Det blev det också. Han och Christer ledde från start till mål i ungdomsklassen och placerade sig tidsmässigt tvåa bland grupp e-bilarna i tävlingen. Trots att tävlingen bara var hälften så lång som tävlingen i Torsby var både Daniel och Christer nöjda med dagen, där det bjöds på utmanande sträckor!

 

 -Det var lite spännande att halka runt på den lösa snön som första bil. Sträcka tre var en riktig höjdare där vägen aldrig gick rakt, och vi hade till och med svårt att hålla oss från skratt i slutet på sträckan, säger Daniel.

 

Nu ska körningen med Golfen varvas med lite test med Kit Car Corsan innan det bär av till nästa tävling!

 

Foto: www.fotogubben.eu



2:a i rallydebut trots motorproblem

2012-01-19

 

Det blev tots allt en ganska lyckad debut för Daniel i rallyskogen med Pappa Christer Steen i högerstolen.

 

Det var bitande kallt när de gav sig ut på den första sträckan av de fem som skulle köras i Finnskogsvalsen i Torsby. Daniel kände ingen press och tog det lungt för att få en känsla för hur underlaget var och hur bilen betedde sig på det.

 

Till andra sträckan var däcktrycket justerat efter kylan och nu var det bara att åka lika bra som på första sträckan, fast ännu bättre! Sträckan var närmare två mil lång och gjorde ett tydligt intryck på Golfen. Efter drygt halva sträckan började motorn att misstända, vilket den fortsatte att göra ända till mål.

På servicen efter sträckan gick motorn återigen riktigt. Då det inte fanns tid till att göra någon större återgärd åt problemet var det bara att fortsätta.Tyvärr inträffade samma problem i slutet på sträcka tre och fyra.

Då det var misstankar om att det var bränslepumpen som inte hängde med var det bara att försköka fullfölja rallyt och anpassa körstilen efter problemet. Men på sista sträckan började motorn att krångla redan i början på sträckan så det var bara för Daniel att bita ihop och försöka ta sig i mål. Med lite tur lyckades han då motorn lagt av mitt på sträckan men hoppat igång igen.

 

Daniel är nöjd trots allt och är nu ordentligt varm i kläderna för att kunna göra något bra av nästa tävling.

 

-Det var riktigt roligt att äntligen få lite rally på riktigt! Jag tyckte att jag kom in i det snabbt och kunde öka farten successivt. Nu har jag i alla fall fått känna på hur det känns trots det bekymmer vi hade med bilen, som förutom det går väldigt bra på vägen! Min andraplats i juniorklassen får jag vara rikigt nöjd med, säger Daniel.

 

Nu ska det bli ordning på motorn där troligtvis en packning inte har hållit måttet för den mängd olja som var i motorn.
Redan nästa helg är det dags igen, då i Skutskär.



Avstår SM i rallysprint!

2012-01-14

 

Christer Steen med Daniel som co-driver var ett av de 71 ekipage som var anmälda till SM:et i rallysprint den 26 januari i Falun. Endast 40 ekipage fick vara med och tävla. Gallring bland de anmälda skedde genom att de som hade SM poäng från förra årets rally SM-serie hade förtur bland alla andra trots att det fanns övriga väl meriterade förare anmälda. Då Christer inte körde någon deltävling i förra årets SM-serie hamnade han och Daniel långt ner på listan och fick tyvärr inte vara med och slåss om SM-guldet.

 

Nu lägger vi all fokus på Daniels tävlande. Första rallytävlingen blir i Torsby nu på lördag!

 

 

 

2013-Nytt år och nya utmaningar!

2013-01-03

 

2013 kommer bli ett år fullt av utmaningar. Först väntar rally i Torsby 19 januari där Daniel kommer att göra debut i rally med en VW Golf 2 i ungdomsklassen. Helgen därpå kliver Daniel in på högra sidan och agerar co-driver åt pappa Christer Steen när SM i rallysprint ska avgöras under SM-veckan i Falun.