Vi gasar mot 2015!

2014-11-23

2014 börjar gå mot sitt slut och 2015 års rallysäsong närmar sig med stormsteg. Förberedelserna går enligt plan och förutsättningarna ser bättre ut än någonsin för Daniel Röjsel Motorsport Promotion. Hårt arbete under hösten har visat resultat då både nya och "gamla" partners finns med i satsningen och utom dom hade det inte varit möjligt att genomföra detta. Målet är att vara med i toppen av både junior-SM och SM i rallysprint men även vara med och synas på alla sätt och vis.

I satsningen finns återigen erfarne Nicklas Edvardsson från Stockholm med som Co-driver och Daniels pappa Christer Steen kommer att ansvara för att bilarna är i toppskick inför varje tävling. Förutom de finns bland andra även Lars Blondell, rallytokig säljare från Linköping, och Alexander Kullenberg från Halmstad som gick ut motorsportgymnasiet samtidigt som Daniel men har redan hunnit jobba som mekaniker i både tyska formel 3 mästerskapet och i STCC. Likt 2014 kommer båda Oplarna att användas som tävlingsredskap men vilken av dem som kommer att köras i junior-SM respektive SM i rallysprint återstår att se.

 -Känns som att förutsättningarna är bättre än någonsin med fler partners och duktiga personer som jobbar runt mig och inte minst med den rutin jag har samlat på mig nu under mitt första år i SM-sammanhang, säger Daniel.

Vintersäsongen 2015 tjuvstartar redan om en månad när Ludvika MS kör tävlingen "Hjulruschen" på annandagen och anmälningarna har redan börjat strömma in från tävlande som vill testa materialet och formen inför vintern. Går allt enligt plan kommer även Daniel och Nicklas att finnas med i anmälningslistan inom kort! Därefter finns det, för den som vill, minst en tävling varje helg att välja på under vintersäsongen fr.o.m. januari till mitten på mars.

I rally-SM kommer sex deltävlingar att köras där den första är i Sandviken den 6-7 februari och en nyhet i årets mästerskap är att sista sträckan under varje deltävling kommer att vara en så kallad "power stage" där de tre snabbaste i varje klass kommer att erhålla bonuspoäng. Förhoppningsvis kommer även sträckan att kunna följas hemma från TV-soffan!
Vecka fem kommer den traditionella SM-veckan att hållas i Örebro där rallysprint kommer att vara en av alla idrotter och media har redan aviserat att det kommer att bli den bästa någonsin med bland annat SVT och vinterstudion på plats. Det blir spännande att se vem som tar hem SM-guldet i denna vinterns rallysprint!


Kalender Rally-SM/junior-SM:
Sandviken: 6-7 Februari
Östersund: 27-28 Februari
Tingsryd: 15-16 Maj
Askersund: 22 Augusti
Linköping: 4-5 September
Uppsala: 2-3 Oktober
Sprint-SM:

Vinter: Örebro (vecka 5)
Sommar: Sundsvall (vecka 27)






 


Daniel och Nicklas avslutar säsongen starkt!

2014-10-19

I lördags kördes den klassiska tävlingen Rikspokalen i Örebro där cirka 200 ekipage ville slåss om priserna i grussäsongens slutskede. Daniel tillsammans med Nicklas Edvardsson ville ha revansch efter missödet med bilen i rally Uppsala. Det var Daniels första tävling som A-förare i den tvåhjulsdrivna klassen och med 40-talet startande och konkurrens från förare som hör till toppen av SM visste han att det skulle bli tufft i Örebro.

Som bil nummer 80 åkte de ut till den första av tre sträckor som mätte cirka 5 kilometer samtidigt som regnet hängde tungt i luften. De började sträckan bra med hård attack redan från start. Underlaget var halt och bilen gick nästan baklänges i några skarpa vänster-höger kombinationer men de kom i mål med en helt okej tid och ett framlyse fattigare efter att en höbal varit närgånen i en vänstersväng. Sträcka två var också runt halvmilen i längd och hade samma sträckning som förra året. Nu kom det inte ens stänk från regnet på rutan och sträckan hade lite mer fäste i kombination med något "enklare" väg än SS 1. Daniel körde smart men var inte helt nöjd med körningen. 

Efter sträckan körde de tillbaka mot Örebro igen för en kort service som innehöll däckbyte, tankning och en snabb översyn. Ingen justering på bilen behövde göras inför den avslutande sträckan på cirka två mil då Daniel var nöjd med hur den betedde sig på vägen. Med nytt fokus på uppgiften och lite påfyllning av energi startade de sträckan. Två mil tar lätt på krafterna i full fart men Daniel körde felfritt och var rätt så nöjd med prestationen men trodde inte att de hade tredje tid i klassen och slog många av konkurrenterna på fingrarna med sin tid på sräckan. Daniel visade än en gång att lägstanivån är hög och att han kan hålla fokus länge. 

När alla tider var räknade slutade de som sexa i klassen ynka tiondelen från femteplatsen och tolva totalt i hela tävlingen! Ett av de bästa resultaten Daniel har gjort med tanke på den hårda konkurrensen och att det var hans 16:e tävling! 
 
-Skönt att kunna avsluta på det här viset och gå in med så bra resultat inför 2015! säger Daniel.

Planeringen för 2015 är redan i full gång och förutsättningarna ser bättre ut än någonsin! 







 

Starkt startfält till säsongens sista tävling!

2014-10-16

Nu på lördag kör Daniel sin sista tävling för säsongen den klassiska tävlingen Rikspokalen går i Örebro. Startfältet är starkt med över 200 bilar totalt och ca 40 i klassen för A-förare med trimmade tvåhjulsdrivna bilar. Bland de 40 får Daniel möta bland andra f.d VM-föraren Partik Flodin och Rally Uppsala-vinnaren Tobias Söderqvist. Spännande med andra ord...

 -Ja verkligen, det är ett tufft startfält men jag tror att kapaciteten för att köra om ett toppresultat finns där. Körde samma tävling förra året och vägarna var mycket bra men efter en punktering tidigt uteblev resultatet, säger Daniel.

Ett bra resultat är något Daniel verkligen vill åt för att avsluta säsongen på ett bra sätt efter de bekymmer som varit under SM-tävlingarna. Och även fast det förmodligen blir sista tävlingen för säsongen för hans del väntar andra uppdrag. 

 -Vi ska köra samma bil som i junior-SM och om det inte blir fler tävlingar i år ska vi köra ett test där vi jämför båda bilarna för att se vilken som är snabbast så att vi kan förbereda oss för nästa säsong så bra som möjligt, säger Daniel.

Tävlingen har samma format som förra året med en sträcka på 2 mil och två 5-kilometersträckor. 
Vem som kör dem på snabbast tid återstår att se!






 

Mot topplacering när oturen slår till igen

2014-10-05

Det har varit en motig säsong i Junior-SM i rally för Daniel Röjsel tillsammans med Co-drivern Nicklas Edvardsson. När SM-tävlingarna inleddes i Östersund i början av mars var de i ledning när en skruv till spridarröret gick sönder på nästa sista sträckan. I Köping i mitten av juni tog bilen eld på grund av ett bränsleläckage följ av tävlingen i Hässleholm där Daniel tvingades avstå med ett förkylningsvirus som pågick i nästan fyra veckor. Revanschen kom äntligen i den fjärde och näst sista deltävlingen i Linköping då de äntligen kom i mål vilket reuslterade i en seger! Under helgens SM-final i Uppsala fick de återigen kasta in handduken då en drivknut brustit på näst sista sträckan när de hade sikte på andraplatsen i tävlingen. 

Tävlingen inleddes i mörker på fredagskvällen med två sträckor varav den första var ca två mil och den andra knappa milen. Efter en blygsam inledning på första sträckan slog de till med bästa tid på den andra sträckan innan nattuppehållet.

 -Nu är jag ju van vid att halka runt på lösgrus varje SM-tävling eftersom att vi juniorer alltid har så tidigt startnummer men den här tävlingen har det inte varit något bekymmer. Tog det nog lite väl försiktigt på första sträckan innan jag var van vid hur bra fäset egentligen var. På andra sträckan hade jag betydligt bättre känsla, säger Daniel.

Under lördagen fortsatte de i tempot från andra sträckan och höll andraplatsen hela förmiddagen men kunde inte rå på ledaren i klassen som åkte väldigt fort men med betydligt mindre marginaler. Efter lunchpausen återstod tre SS-mil och planen var att hålla placeringen till målgång men precis efter ett vägbyte på den nästa sista sträckan brast höger drivknut plötsligt och rallyt var över för deras del.

 -Vi har haft en otrolig otur just under SM-tävlingarna i år, men jag har i alla fall visat att jag kan köra fort och att jag kan vinna när jag väl kommer i mål utan att behöva ta risker i körningen eller för den delen åka av vägen. Det som har gått sönder är ju inget man kan styra över och hör sporten till tyvärr. Vi får ta nya tag nästa år! säger Daniel.


Planeringen för nästa år är redan i full gång och hela teamet vill trots att säsongen inte riktigt är slut än passa på att tacka alla partners och människor som på ett eller annat vis har gjort detta möjligt!







 

 

Favorit i repris, fast ännu bättre!

2014-09-14

För cirka ett år sedan debuterade Daniel Röjsel som senior i rally i Hofors MS tävling Malmjärn Runt bara ett stenkast från hemorten Falun. Redan då vann han klassen för C-förare och nu i samma tävling ett år senare fick han kliva upp på pallen bland A-förarna! 

 -Ett tydlig tecken på att utvecklingen hela tiden går framåt! säger Daniel.

Formatet skiljde sig lite från förra årets tävling då man i år hade möjligheten att köra igenom sträckorna två gånger med personbil för att skriva egna noter. Det var andra gången Daniel fick chansen att bedöma noterna själv men med ett seriöst engagemang och med Nicklas Edvardssons erfarenhet som co-driver blev resultatet förvånansvärt bra. 

Det var två sträckor som skulle köras i två omgångar med en sammanlagd längd av 1.5 mil. Efter första vändan hade de bara 2 sekunder upp till ledande Tobias Söderqvist som annars är med i toppstriden i Rally SM-eliten. Andra vändan förbättrade Daniel tiden på båda sträckorna men tappade en placering och blev tillslut trea bland 21 st deltagare i klassen, dock bara fem sekunder bakom vinnande Söderqvist! 

Nu hoppas Daniel och Nicklas att formen även håller i sig under SM-finalen i Uppsala om knappt tre veckor!







 

Seger i East Sweden Rally!

2014-09-07

Det var efter ett långt och tufft East Sweden Rally i Linköping som Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson kunde ta en delseger i junior-SM efter mycket stolpe ut tidigare under säsongen!

 -Äntligen fick vi komma i mål, och till och med ta en seger! säger Daniel.

Tävlingen bestod av 9 sträckor på en totallängd av cirka 9 mil varav 8 stycken sträckor kördes i skogarna runt Linköping och en utanför SAAB Arena som inledning på tävligen under fredagen. Det var tuffa sträckor med bitvis mycket tekniskt krävande karaktär. 

Tidigare under säsongen har det gått suveränt förutom när det kommit till deltävlingarna i rally-SM. I första deltävlingen i Östersund i början på mars fick han och Nicklas kasta in handduken när en skruv som håller en bränslespridaren vibrerat sönder i ledning på näst sista sträckan följt av motorbrand i Köping och återbud i Hässleholm pga sjukdom. När de avslutade i ledning efter fredagens inledande två sträckor var känslan därför på topp.

Lördagen bjöd likt fredagen på strålande väder och många tog sig ut på sträckorna för att beskåda tävlingen eller följa den live i radion. Inledningsvis plockade Daniel sekund efter sekund på konkurrenterna och ledde i lunchuppehållet med 15 sekunder inför de avslutande sträckorna. Bilen och körningen hade fungerat klockrent hela förmiddagen och Daniel följde planen med att köra i sitt tempo och hålla sig från onödiga misstag. Juniorerna var först ut på alla sträckor och fick skrapa bort mycket löst grus på vissa partier vilket gjorde det svårt att jämföra tiderna mot förarna i den absoluta toppen av SM men tempot såg ändå lovande ut.

Den näst sista sträckan var mycket snabb och till fördel för konkurrenterna med motorstarkare bilar men trots detta tappade Daniel bara två sekunder på tvåan i junior-SM och ledde med 13 sekunder inför den sista sträckan som mätte cirka två mil. En utslagsgivande sträcka som också var dubbelt så lång som många av de övriga. Daniel behöll lugnet och vann med 30 sekunder när det hela var avgjort.
 
-Jag tog det väldigt försiktigt hela sträckan för att inte riskera ledningen men på något sätt kändes det som att min körning var bättre och lugnare än någonsin under hela tävlingen. Det visar nog att jag kan prestera på topp och hålla kylan även när situationen är pressad. Vi, jag, Nicklas och hela teamet, är väldigt nöjda med helgen och ser fram mot den avslutande tävlingen i Uppsala om knappt en måndag! säger Daniel.

Innan dess kommer åtminstone en tävlingen att köras, Malmjärn Runt i Hofors nu på lördag är redan inplanerad för Daniel och Nicklas del!









 

 

Firade födelsedagen i förskott med en pallplats!

2014-08-18

Daniel, som igår (söndag) fyllde 19 år firade födelsedagen i förskott genom att bli klasstvåa och trea totalt i rallysprinten Ludvika-Ruschen. Det var efter en tids sjukdom och ett sommaruppehåll på över en månad som Daniel äntligen fick sätta sig bakom ratten igen. Trots detta var det som vanligt inga konstigheter direkt från start i första omgången där han tog ledningen direkt. Ledningen höll sig ändå till sista omgången av tre på den två kilometer långa sträckan då Daniel fick se sig slagen av en förare i en modernare bil.

 -Kändes bra redan från början, tycker jag gjorde mitt bästa hela dagen. Syns på tiderna att jag inte tappat något körmässigt under uppehållet då tiderna var nästan lika alla omgångar, säger Daniel.

 I högerstolen fick mamma Marie en åktur då en kartläsare med licens för att läsa noter inte behövs eftersom att tävlingen var onotat och i sprint-format. Detta är en väldigt positiv del av rallysporten då t ex sponsorer kan få prova att åka med i en rallybil under tävlingsförhållanden i dessa tävlingar genom lösa ut en engångslicens på plats. Mamma Marie tyckte för övrig att det var en häftig upplevelse än en gång då hon har åkt med förut.

Nu ser det ut att dröja tre veckor innan det är dags för tävling igen då deltävling fyra i SM körs i Linköping. Tills dess håll utkik för andra nyheter!





 

 

Tvingas hoppa över SM i Hässleholm

2014-08-06

I helgen körs den tredje deltävlingen i Rally-SM i Hässleholm. Daniel Röjsel tvingas hoppa över tävlingen då han inte blivit frisk från ett förkylningsvirus som pågått i snart en månad.

 -Även om jag sakta men säkert börjar bli bättre är det ändå ingen idé att ställa upp då jag inte kan köra till 100% och göra mig själv rättvisa, säger Daniel.

Nu läggs all fokus på att komma igen ännu starkare till nästa SM-tävling i Linköping om dryga en månad!







 

Daniel & Nicklas 4:a totalt i 2wd på Slottssprinten!

2014-07-13

I lördags ställde Daniel Röjsel tillsammans med Co-drivern Nicklas Edvardsson upp i Katrineholms MK:s tävling Slottssprinten där arrangemangets mittpunkt var Ericsbergs slott. Parallellt med tävlingen kördes klassiska midnattssolsrallyt som delade vissa sträckor och serviceplatsen vid slottet med tävlingen. För Daniel & Nicklas del skulle fyra sträckor köras med en totallängd av cirka 3.5 mil. Det blev första gången Opel Corsan kördes sedan branden under SM-tävlingen i Köping 14:e juni då arbetet med att reparera och byta ut delar som drabbats pågått under tiden. 

Tävlingen började dåligt med en punktering 6 kilometer innan mål på första sträckan efter att Daniel bromsat för sent innan en sväng och fått ut bakändan som i sin tur studsat upp från marken och landat så illa på höger sida att bakdäcket krängts av. De körde sträckan ut och bytte till reservhjulet innan andra sträckan. Efter att ha tappat mycket tid på första sträckan var taktiken att bli vän med bilen och köra för träningens skull med ett lugnt tempo resten av tävlingen. Daniel hade tampats med en förkylning hela veckan innan tävlingen vilket satte sina spår då koncentrationen inte heller var på topp. 

Otroligt nog såg de ändå sina namn på en fjärde plats totalt i den tvåhjulsdrivna klassen bland 60-talet andra när dammet lagt sig efter målgång på sista sträckan. Något ingen av dom räknat med med tanke på punkteringen och taktiken de hade.

 -Taktiken efter punkteringen var ju att köra ett lugnt tempo då jag kände att koncentrationen inte riktigt var på topp och jag och bilen inte riktigt gick bra ihop. Körningen kändes väldigt dålig hela dagen men tittar man på tiderna är det raka motsatsen. Så jag är trots allt väldigt nöjd med min prestation den här tävlingen! Man undrar ju hur fort det hade gått om allt hade varit på topp, kanske lite för fort, men jag fick ju ett kvitto på att lägstanivån är ganska hög, säger Daniel.


Nästa tävling är den 8-9:e augusti i Hässleholm då tredje SM-deltävlingen körs.







 

Daniel & Nicklas nöjda med delad femma i hård SM-fight!

2014-07-06

SM i rallysprint avgjordes i ett soligt och varmt Borås under sista dagen av sommarens SM-vecka. En avspärrad sträcka på cirka 1.2 kilometer runt regementet nära Borås centrum blev det som bjöd på otroligt hårda fighter.

18-årige Daniel Röjsel med sin Co-driver Nicklas Edvardsson hade ambitionen att vara med och slåss i toppen på den utmanande och intensiva asfaltssträckan bland närmare 40-talet ekipage i den tvåhjulsdrivna klassen. Två kvalomgångar skulle köras där de tio med bäst tid från en av omgångarna gick vidare till två slutfinaler där den totala tiden räknades samman. Med en asfaltspreppad Vauxhall Corsa Kit Car drog Daniel av startplattan som 29:onde bil för att ge allt. I första kvalomgången gick det lite väl fort bitvis då Daniel räknade med att fästet skulle vara betydligt bättre i några av svängarna. Till andra kvalomgången var han utanför finalplats men hade lärt sig en läxa från första omgången och kapade sin tid med hela 1.5 sekunder på den korta sträckan.

 -Jag visste precis var jag gjorde fel och var jag tappade tid i första omgången. Det gäller ju att ge 120 procent direkt från start på en sådan här tävling och när fästet är sämre än förväntat kan det bli problem, log Daniel entusiastiskt.

Daniel och Nicklas var nu i final där det skulle bli väldigt intressant, de bilar som var i final hade tider med bara tiondelars marginal till varandra.

SVT bevakade tävlingen genom deras playkanal under kvalet men till finalerna var det direktsändning på SVT 1 som gällde. I och med Daniels niondeplats i kvalet startade han som andra bil. Tiden blev återigen bättre men han var på fel sida om tiondelarna. Till det sista och avgörande finalåket tänkte han om och finslipade körningen ytterligare då han lyckades sätta näst snabbast tid i andra finalomgången. Totaltiden från båda finalerna räckte till en delad femteplats bara några få tiondelar upp till den absoluta toppen.

 -Det har varit otroligt jämt, speciellt i finalerna. Är riktigt nöjd med mitt andra åk där jag tog köringen ett steg längre, vilket jag visserligen har gjort hela dagen då jag har kört snabbare för varje omgång! Med tanke att det var min första rallysprint på asfalt och tredje tävlingen med bilen är både jag och Nicklas otroligt nöjda med resultatet där det har varit ytterst små marginaler som avgjort! säger Daniel.

Se SVT:s intervju med Daniel efter finalerna: http://www.svtplay.se/klipp/2170746/rally-rojsel-galler-att-vara-pa-hugget

Nästa tävling är redan nu på lördag i Katrineholm då Daniel byter bil igen efter att J-SM bilen har återställts från branden senaste tävlingen.






 

 

Daniel har chans på SM-guldet!

2014-07-02

Nu på söndag har Daniel Röjsel chans att köra sig till ett SM-guld då en rallysprint kommer att köras som avslutning på SM-veckan i Borås. Under SM-veckan koras svenska mästare i alla möjliga olika idrotter och rally är en av dem där en tävling i sprintformat kommer att avgöras. En asfalterad sträcka på cirka två kilometer kommer alltså att köras i två omgångar där de tio snabbaste i den tvåhjulsdrivna samt den fyrhjulsdrivna klassen kommer att gå vidare till två finalomgångar där de som har snabbast totaltid blir korad som svenska mästare i rallysprint. 
Daniel, som är mest van vid asfalt under hjulen, kommer att köra en afaltpreppad Vauxhall Corsa Kitcar i den tvåhjulsdrivna klassen med siktet inställt på att försöka ge konkurrenterna en match. Samma bil blev han och sin co-driver Nicklas Edvardsson, som också agerar co-driver på söndag, femma med under SM-veckan i vintras i Umeå.

Tävlingsområdet ligger knappa en kilometer från Borås centrum, där också gratis transferbussar går ut till sträckan som körs på regementsområdet. Inträdet kommer också att vara gratis, likaså parkering i anslutning till sträckan, program och startlista. Publiken kommer även att kunna se mellantider och samtidigt lyssna på rutinerade speakers från rally-SM. Allt kommer även att sändas live på SVT. Första start går kl 10.00 och finalerna börjar kl 13.00.
Mer info om SM-veckan: http://smveckan.azurewebsites.net
Med vänlig hälsning, 
Daniel Röjsel




 

Daniel & Nicklas i eld och lågor!

2014-06-15

Daniel Röjsel och hans co-driver Nicklas Edvardsson inledde deltävling två i rally SM i Köping med att slå sig in i striden om en topplacering direkt i junior-SM med sin nystripade Opel Corsa. Fredagens sträcka som kördes två gånger som inledning på tävlingen mätte ca 8 kilometer och bjöd på en häftig och ganska snabb väg med krön och svängar i omgångar överallt. Daniel och Nicklas startade som tionde bil och fick likt konkurrenterna kämpa sig igenom första rundan på sträckan i lösgruset som gjorde det väldigt halt. Andra vändan såg vägen bättre ut och Daniel fick en bekväm känsla i köringen direkt i början på sträckan vilket resulterade i att de hamnade på en femte plats i sekundstriden i junior SM inför lördagen.

Lördagens första sträcka av de åtta som skulle köras var 1.6 mil lång. Daniel och Nicklas startade på samma position som dagen innan och fick likt fredagens sträckor kämpa bitvis för att hålla bilen på vägen i lösgruset. De lyckades ändå ta en placering direkt och låg på fjärde plats inför lördagens andra sträcka, som även var den längsta sträckan i tävlingen med en längd av nästan två mil. De inledde sträckan bra och Daniel visade en bättre anpassning på lösgruset och hade ett riktigt bra flyt i körningen ända tills motorn började gå dåligt halvvägs in på sträckan. De tvingades stanna och efter några sekunder stillaståendes slog det eld under bilen och under huven. De kastade sig ur bilen och fick med hjälp av en suverän publik branden släckt lyckligtvis oskadda. Mycket plast, kablar och färg tog stryk under branden vilket kommer kräva några extra timmar i garaget men det hade kunnat gått betydligt värre!

Det är sånt som händer ibland och oftast är det något man inte kan styra över. Daniel och Nicklas känner ändå att tävlingen var lyckad fram tills detta och blickar istället framåt. Vad som exakt hände återstår att se bland de nersmälta plastdelarna och slangarna.
  -Det är sånt som händer tyvärr. Går ju tyvärr inte att styra över tekniska fel när bilen i övrig är i toppskick. Det är i alla fall tur att vi klarade oss och att bilen inte blev värre tilltygad. Men det är bara att blicka framåt och ta med det positiva från tävlingen. Det är ju trots allt bara nionde tävligen för min del och jag ligger redan på en nivå långt över där jag borde vara, säger Daniel.

Nästa tävling är om tre veckor i Borås där Daniel och Nicklas är anmälda till SM i rallysprint som går under SM veckan för övriga idrotter. SVT kommer att vara på plats för livesändningar på asfaltsträckan där ett SM tecken kommer att delas ut för just den tävlingen. Tills dess ska den Vauxhall Corsa Kitcar de kommer att köra prepareras för att bli optimal för just den tävlingen.

Nästa tävling i SM serien med Opeln är 8:e augusti i Hässleholm. Allt kan hända i rally och Junior SM är fortfarande helt öppet då de flesta av konkurrenter hade problem under helgens tävling. De tre tävlingar som återstår ska bli väldigt spännande!







 

Seger i genrepet inför SM!

loading...

2014-06-02

Sista genrepet innan deltävling två i rally SM för Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson blev Kopparsvängen i Kopparberg under lördagen. Tävlingen, som ingick i Förbundsmästerskapet för nedre norra distriktet, lockade 170-talet förare som alla ville slåss om segern i respektive klass på de fyra sträckorna som mätte cirka 3.5 mil totalt. 
För Daniels del blev det även första tävlingen på grus med samma Vauxhall Corsa Kitcar han och Nicklas lyckades bärga femteplatsen med i sprint SM i vintras.

Bilen är inte helt olik den Daniel kör i rally SM, men varför blev det just den här bilen i Kopparberg?
 
 -Vi spar det tunga artilleriet till nästa SM tävling om två veckor! Skämt åsido, dels tillåter inte reglementet Kitcar-bilar (tvåhjulsdrivna fabriksbilar) i junior SM trots att de är ganska lika prestandamässigt, men också för att kunna lägga mer fokus på att preparera "SM-bilen" innan tävlingen istället för att reparera den om något skulle hända under tävlingen i Kopparberg, säger Daniel.

Att det var första gången Daniel körde Kitcar bilen på grus verkade egentligen inte spela någon roll då han vann klassen för B-förare, blev 4:a tidmässigt bland A-förarna och kunde se sina tider i topp tio totalt bland de cirka 130 ekipage som tog sig i mål! Något som borde vara näst intill omöjligt med den lilla rutin han har.
 
 -Det har gått helt suveränt från start till mål, Inga onödiga misstag och på rätt sida om gränsen hela tiden! Vägarna passade mig ganska bra också, snabbt och brett. Var till och med så att varvstoppet slog till på sexans växel några gånger, fränt! säger Daniel.

För övrig har det varit en hektisk vecka för Daniel. I måndags natt kom han hem från rallycross VM i England där han var mekaniker åt racingföraren Richard Göransson som redan i sin andra VM deltävling i rallycross tog en andraplats! Under tisdagen laddade Daniel om inför sin student på Motorsportgymnasiet i Anderstorp som hölls under onsdagen. Där fick han ta emot stipendium för "bästa mekaniker" och "bästa studieresultat"!

Nu läggs all fokus på rally fram till nästa SM tävling i Köping om två veckor!   


Länk till film från sträcka två i Kopparberg: https://www.youtube.com/watch?v=GsbjY3xleUM





 

Daniel fick välförtjänt pris!

loading...

2014-05-11

I torsdags fick Daniel ta emot ett hederspris från Falu Kommun för sina prestationer under förra året. Många andra idrottare som presterat bra eller på annat sätt utmärkt sig var också på plats för att ta emot pris av Falu Kommuns borgmästare som var prisutdelare. Trots detta var Daniel ensam utövare inom motorsporten.

 -Kul att bli uppmärksammad tilsammans med alla andra svenska och nordiska mästare inom olika idrotter! Få se till att komma tillbaka nästa år igen! säger Daniel.

Direkt efter prisutdelningen åkte Daniel ner mot Skåne och Ring Knutstorp där årets första STCC-deltävling gick av stapeln tillsammans med tävlingsformen rallycross för första gången i historien. Daniel, som också var på plats i Portugal för första VM-deltävlingen i rallycross, har sin praktik genom motorsportgymnasiet hos Olsbergs MSE som driver både bilar i Lites- och Supercar klassen.

 -Verkar ju i alla fall inte som att det var en flopp att blanda rallycross tillsammans med STCC, mycket publik drogs till läktarna när det väl var dags och det bjöds på bra fighter! Trots att banan kan kallas provisorisk för rallycross tror jag ändå att den var uppskattad av förarna! Nu återstår att se hur tävlingsformen utvecklas under året, säger Daniel.




 

Soligt, varm och dammigt, sommarsäsongen är igång!

2014-04-30

I lördags befann sig Daniel Röjsel och co-driver Nicklas Edvardsson med mekaniker i Kristianstad för att prova formen i sommarsäsongens första tävling då den första deltävlingen i sydsvenska rallycupen, Kong Kristian race, kördes. Cirka 170 bilar fanns på plats för att köra fyra specialsträckor med en totallängd av cirka 4 mil.

Daniel och Nicklas hade startnummer 106 och gick ut bland de första i klassen. Efter den första sträckan ledde de klassen och hade en bra tid totalt i rallyt. Daniel var nöjd med bilen och både han och Nicklas hann bli lite varma i kläderna för att gå ut ännu hårdare på sträcka två. Det hann dock gå över efter att en av de bilar som startade först i rallyt kört av och börjat brinna i skogen på sträckan. Ekipaget i bilen klarade sig utan allvarliga skador men branden i bilen lyckades de inte släcka vilket också fått en del av skogen att fatta eld. Efter cirka två timmar hade räddningspersonalen släckt elden och kunde starta tävlingen igen. Daniel och Nicklas startade sträckan med iver och fullt fokus för att försöka få tillbaka känlsan från den första sträckan. Vägkaraktären ändrade sig dock från första sträckan och Daniel tappade lite koncentration på att justera bromsbalansen samtidigt som han försökte hålla bilen på vägen. Efter en mil var de äntligen imål med kokande bromsar och svettiga pannor. Sträckan följdes av en service som skulle ha varit 20 minuter men slutade med ett nästan lika långt uppehåll igen. Denna gång var det tre bilar som åkt av och rulltat i samma sväng, även denna gång lyckligtvis utan allvarliga personskador. När tävlingsledningen tillslut beslutade att köra sträckan istället för att stryka den låg solen lågt i dammet. Med en bit mat i och lite vätska i magen gjorde Daniel och Nicklas ett försök att återta förstaplatsen igen. Tyvärr hade en bil fått stopp i början på sträckan och de blev därmed nervinkade flera kurvor i förväg men kunde passera utan problem. Inför sista sträckan som också var den längsta med sina 1.7 mil hade de 16.6 sekunder upp till ettan. Solen stod väldigt lågt och dammet satte nästan stopp några gånger under sträckan men Daniel körde på som vanligt ändå, fort men säkert! Värmen och den långa sträckan påverkade inte bara ekipaget i bilen, i slutet av sträckan fungerade nästan inte bromsarna alls men de kunde ändå se sina namn på en 13:e plats totalt på sträckan av alla bilar i hela rallyt, kanske betyder att bromsar är överksattade? Det räckte dock inte för att ta igen ledningen men Daniel och Nicklas var ändå nöjda efter en lång dag med en andra plats av B-förarna i 2wd, sju sekunder efter ettan i klassen och 25:a totalt i rallyt!

Samma dag blev garaget hemma i Falun tillfälligt rensat på ytterligare en rallybil då SMK Dala lånade och ställde ut bilen i samband med Ingarvsdagarna där företag runt området bjöd på aktiviteter och erbjudande. Bilen, den Vauxhall Corsa som Daniel blev femma med i SM sprinten i vintras, ställdes ut tillsammans med en Porsche 911 som körs i den historiska rallyklassen. Mycket folk var och tittade på bilarna och läste om Daniel!





Sammanfattning av vintersäsongen!

Vintersäsongen i rally blev i år ovanligt kort då brist på både snö och kyla har begränsat antalet tävlingar. Daniel hade hoppats på att få köra fler tävlingar men lyckades ändå bra i de tre han deltog i. Premiären för vintersäsongen, SM-sprinten i Umeå, var egentligen inte något som var planerat ända tills det en vecka innan inte fanns något annat alternativ än att åka ca 70 mil till Umeå för att köra en tävling i januari. Tur var väl det för Daniel tillsammans med sin co-driver Nicklas Edvardsson lyckades på bästa sätt med att bli femma i trimmat 2wd bakom förare med betydligt mer rutin. Som Daniels fjärde rallytävling som junior klev han därmed rakt in i hetluften bland eliten i rally under direktsändning på SVT. Fyra veckor senare följde Daniel upp resultatet med att vara trea totalt bland ca 80 bilar i Gnarpstrofén vilket också bådade gott för första deltävlingen i SM två veckor senare.

Daniel och Nicklas kände sig väl förberedda inför SM-premiären som gick i Östersund. Till tävlingen knöts även kontakt med ytterligare partners. Daniel inledde med stark körning i Östersund redan på första sträckan och var trea totalt i SM och etta i Junior-SM vilket fick många att häpnas. Han höll tempot genom tävlingen tills han fick bryta i ledning i Junior-SM med ett tekniskt fel med en bränslespridare innan starten på tävlingens sista sträcka. Trots detta väckte Daniel stor uppmärksamhet med sin körning där SM-tävlingen endast var den sjätte i karriären som junior. Daniel blev även uppmärksammad i bland annat tidningen Bilsport (se bild nedan) där han beskrivs som ett superlöfte inom sporten! Trots att Daniel tillsammans med co-drivern Nicklas nollade poängmässigt är det långt ifrån över då en tävling får räknas bort då en förare deltagit i mästerskapets alla fem tävlingar. Båda ser fram emot sommaren där deltävling två i SM går i mitten av juni i Köping. Tills dess planeras ytterligare tävlingar att köras i rally och arbetet med att skaffa fler parters fortgår. Det jobbas även på en ny design på bil och kläder och eventuellt tävlande i en till bilklass.


Daniel tvingades bryta med tekniska problem i SM-ledning

I helgen gick stapeln av för årets första SM-deltävling i rally. Det var Östersund som stod för värd och nästan 100 ekipage var anmälda till tävlingen där åtta stycken specialsträckor som uppmätte ca 12 mil totalt skulle genomföras.
18-årige Daniel Röjsel, SMK Dala, och co-driver Nicklas Edvardsson, Taxinge MK, hoppades kunna göra en bra start på SM-säsongen där de tävlar i junior-SM.

Tävlingen startade på fredagskvällen med en sträcka på 3.3 mil följt av en kort publiksträcka inne i Östersund. Daniel och Nicklas gick ut som bil 22 med taktiken att försöka få en rytm i körningen och hålla ett tempo utan överladdningar. I mål på första sträckan ledde de junior-SM med 20 sekunder och låg på en 15:e plats totalt i rallyt!

Efter sträckan bar det iväg till Östersund igen för en kort service. Efter servicen kördes publiksträckan på Campus i Östersund som också var den sista för dagen. Det var nästan bara grus och asfalt som underlag och beslut om att kör eller inte övervägdes av tävlingsledningen, men man beslutade att köra för publikens skull. Daniel körde mjuk och följsamt runt husknutarna för att spara på däcken och inte göra dumma misstag.

På lördagen återstod ytterligare 6 sträckor och Daniel och Nicklas gick ut som 19:e bil tidigt på morgonen. Första sträckan för dagen (ss 3) åkte dåvarande tvåan i klassen, Jens Branteström av i början på sträckan och hindrade Daniel en aning som startade minuten bakom. I mål tappade Daniel och Nicklas några sekunder mot nya tvåan i klassen, Pontus Åhman.
SS4 passade Daniel utmärkt med bred och fin väg där han kunde utnyttja sina linjer från racingen, det visade han också genom att sätta tredje snabbaste tid totalt i tävlingen bland de tvåhjulsdrivna bilarna!
SS5 var tävlingens tuffaste sträcka med en längd på 2.7 mil och en väg som mestadels var krokig men också väldigt snabb, här gick det också upp mot 190 km/h. Daniel och Nicklas klarade sträckan utan problem och efteråt väntade ett lunchuppehåll där de kunde ladda om för dom sista tre sträckorna.

SS6 var riktigt svårkörd med mycket lössnö och spårigt underlag. Daniel hade en dålig känsla i bilen men tiden sa något helt annat då han utökade ledningen med ytterligare 8 sekunder. Därefter var planen att fortsätta ett säkert tempo och ta bilen i mål. Tyvärr blev det inte så då det kom en varning för lågt bränsletryck när det återstod några kilometer av den sjunde och näst sista sträckan. Daniel körde i samma tempo in i mål men när de stannade för att lämna över tidkortet och ge en kommentar till radioreportern steg bensinångorna i bilen och de var tvungna att ge sig i väg för att kolla vad som var fel. Bara någon kilometer senare började motor att misstända kraftigt och Daniel vek in till sidan av vägen. Under huven sprutade bensinen och det visade sig att fästet till spridarbryggan gått sönder vilket gjorde att en bränslespridare satt lös. Daniel och Nicklas gjorde så gott de kunde för att hindra läckaget. Med läckande bränslespridare och en mätare som varnade för lågt bränsletryck åkte de iväg i hopp om att hinna till den planerade tankservicen innan bensinen var helt slut och utan att det skulle slå eld i motorrummet. De klarade sig precis till tankzonen men inte ända fram till serviceteamet. Vid en tankservice är det bara tillåtet för serviceteamet att enbart tanka, så det var bara att slänga in handduken då inte Daniel och Nicklas kunde åtgärda felet med de verktyg eller delar de hade i bilen.

Det hade kunnat blivit ett toppresultat över förväntan men istället blev så här. Det visar att allt kan hända i motorsporten och det är inte över innan målgång på sista sträckan. Det som hände var inget varken teamet eller Daniel och Nicklas kunde styra över. Daniel är trots allt nöjd ändå.

-Känns väldigt tråkigt och tungt då vi bara hade en sträcka kvar att köra och dessutom chans att ta segern. Vi får istället ta med det positiva från tävlingen där jag visade min kapacitet som förare. Många höjde på ögonbrynen redan efter första sträckan på hela rallyt och jag trodde inte själv att jag hade den farten. Jag var ju till och med snabbare än flera tidigare svenska mästare på sträckorna.
Vi följde ju trots allt bara planen under hela tävlingen med att få en bra rytm och köra i ett säkert tempo för att lära och skaffa rutin. Jag är trots allt otroligt nöjd och det känns ändå som en seger på ett vis. Det är bara att bryta ihop och komma igen till nästa tävling, säger Daniel.


Nicklas har inte slutat imponeras av Daniel och har njutit under hela tävlingen.

-Jag hade ståpäls under slutet av första sträckan, då var det riktigt fränt att åka med! Det är helt otroligt hur duktig Daniel har varit och han har följt planen till punkt och pricka. Det var naturligtvis surt att bryta med en sträcka kvar. Vi får helt enkelt ta med det positiva och ladda om för nästa tävling, säger Nicklas.

Daniel, Nicklas och resten av teamet vill också tacka alla partners och de som ställt upp och gjort detta möjligt!

Redan på lördag är det dags igen då Daniel och Nicklas kommer att åka LBC-ruschen i Lima som avslutning på vintersäsongen.





Daniel totaltrea i Gnarpstrofén!

2014-02-16

Daniel tillsammans med sin Co-driver Nicklas Edvardsson blev trea totalt bland ca 80 startande i SMK Hälsinges rallytävling, Gnarpstrofén, i lördags.

Två sträckor kördes i två omgångar varav den första mätte knappa två km och den andra dryga 1.5 mil. Rekognosering av sträckorna var tillåten innan starten av tävlingen vilket innebar att Daniel för första gången fick skriva sina egna noter att köra efter. Det blev även första gången han körde på snö med sin Opel Corsa Gr.H, samma bil som ska köras i SM-premiären i Östersund om två veckor.

 -Den första sträckan var så kort att jag aldrig riktigt blev varm i kläderna. Andra sträckan var längre och ändrade karaktär ganska mycket och eftersom att vi bara fick åka igenom sträckan en gång innan gick det inte att lite fullt ut på noterna, så körningen blev lite kantig, säger Daniel.

Innan det var dags att köra sträckorna igen var det ett litet uppehåll där Daniel och Nicklas fick ladda om. De låg vid det tillfället trea totalt och planen var att fortsätta i samma tempo och ta bilen i mål.
 
-Andra vändan vi körde sträckorna var jag mer van vid bilen och underlaget gav betydligt mer fäste. Första sträckan gick som på räls. Min körning på andra sträckan var bättre än någonsin i en rallytävling, det gick fort men ändå långt från gränsen, säger Daniel.


När tävlingen var över stod ekipaget som trea totalt bland ca 80 startande och överlägset etta i klassen. Resultatet bådar gått inför SM-premiären i Östersund om två veckor där Daniel kommer att delta i Junior-SM med Nicklas som Co-driver.
 
-Resultatet känns ju overkligt, det borde inte gå med tanke på att det är min femte rallytävling som junior, säger Daniel.


Nicklas fortsätter att imponeras av Daniels talang och utveckling.

 -Har inte varit så här kul att åka tävling på länge. Noterna vi skrev fungerade förvånansvärt bra och det är imponerande med tanke på att Daniel i stort sett gjorde dem helt själv för första gången någonsin. Ska bli riktigt kul att komma till Östersund nu, säger Nicklas.




Daniel och Nicklas femma i sprint SM!

2014-01-19

Igår (lördag) körde Daniel tillsammans med sin co-driver Nicklas Edvardsson från Stockholm SM i rallysprint. Tävlingen gick i samband med SM veckan i Umeå och en och samma sträcka kördes tre gånger. Detta var Daniels fjärde tävling som junior och sin första med den fabriksbyggda Vauxhall Corsa Kit Car-bilen som pappa Christer Steen kört rally SM med. Ett litet test under fredagen på Vännäs rallycrossbana var den enda tid Daniel fick till att prova bilen innan tävlingen. Trots detta kände sig Daniel bekväm med bilen med en gång och imponerades av väghållningen.

Lördagen började med en rekognoscering av den 6 kilometer långa sträckan som skulle köras för att skriva noter som beskriver vägen. Kl 11.30 var första start och ekipaget åkte som elfte bil. Det snöade på morgonen vilket var en nackdel för de första bilarna men när det var dags för Daniel och Nicklas fanns det spår att köra i. Första vändan gick inte helt felfritt och till andra vändan ändrades taktiken lite. Det gav verkligen resultat då de var 20 sekunder snabbare och gick därmed vidare till en av de tio finalplatserna. I finalen förbättrade de sig med 7 sekunder och blev därmed 5:a i klassen trimmat 2wd!

-Resultatet känns som en seger med tanke på förutsättningarna. De som var på placeringarna före kör annars i den absoluta toppen i rally SM, säger en väldigt nöjd Daniel. 

Extra kul var att alla tre omgångar sändes live i svt play vilket var ett utmärkt tillfälle för Daniel att synas och visa sin talang. I trimmat 4wd var Thomas Rådström som vunnit svenska rally och 2003 års världsmästare i rally, Petter Solberg, med och lyfte tävlingen lite extra.

Nu väntar en säsong i Junior-SM i rally där första tävlingen körs om fem veckor i Östersund. Innan dess hoppas Daniel och Nicklas hinna köra minst en mindre tävling som träning inför starten i SM.


 

Daniel startar 2014 med att köra SM i rallysprint!

2014-01-11

SM i rallysprint är ett nytt typ av mästerskap i rallysporten som startade förra året med en vintertävling i Falun och en sommartävling i Halmstad, båda i samband med SM-veckan för övriga idrotter. I år körs vintertävlingen i Umeå och upplägget går ut på att en sträcka på 5 kilometer först körs två gånger där de tio snabbaste går vidarte till en tredje omgång för att köra om SM-guldet. Några av de namn som finns i anmälningslistan är bland andra Petter Solberg och Thomas Rådström.

Daniel kommer till start i trimmat 2WD med en Vauxhall Corsa Kitcar med Nicklas Edvardsson som co-driver och genom att snön lyst med sin frånvaro blir det också första tävlingen för ekipage under 2014. Även i Umeå är det dålig vinter men snökanoner och spolning av is kommer att säkerställa sträckan som ska köras. Tävlingen kommer att köras nästa lördag och den enda tid för ett test kommer att vara under fredagen på Vännäs rallycrossbana.
Sträckan kommer att gå på Umeås travbana och i området omkring, dessutom kommer SVT kommer att vara på plats och sända tävlingen, något som är väldigt bra PR för deltagarna.

 -Känns lite trist att det inte har blivit någon riktigt vinter än så att vi har kunnat testa mer. Jag får inte ställa för höga förhoppningar på mig själv men en plats i finalåket skulle vara riktigt kul! Vi får ta det som lite uppvärmning inför säsongen och om inte annat är det bra PR då SVT kommer att vara på plats, säger Daniel.

Längre framöver väntar premiären i rally-SM i Östersund och innan dess förhoppningsvis lite lokala tävlingar. Nu återstår att se vad Daniel tillsammans med Nicklas kan åstadkomma i inledningen på 2014!