Ford fortsätter med lyckat EcoBoost-koncept i Rally-SM

Efter en lyckad satsning på rally 2016 fortsätter Ford Sverige att satsa vidare på den unga talangen Daniel Röjsel. Bilen är den Fiesta R2t 1.0 EcoBoost som teamet tog ett J-SM brons med ifjol, och som även vann klassen i Rally Sweden.

Med ett års erfarenhet i bagaget är planen att göra en minst lika lyckad satsning som 2016. Förutom en hel säsong i junior-SM och VM-deltävlingen på hemmaplan, Rally Sweden, kommer teamet även att köra kompletterande tävlingar för ytterligare åtråvärda resultat. Samtidigt kommer flera Ford-aktiviteter att genomföras, där bland annat Ford Performance Tour utökas till fler besök hos återförsäljarna.

Prisvinnande motor på gatan, unik i rallysammanhang
Grundversionen av Ford 1,0-liters EcoBoost-motor har vunnit utmärkelsen International Engine of the Year tre år i rad. Med sin enda blygsamma liter i cylindervolym levererar den ändå imponerande 180 hästkrafter och 250 Nm i vridmoment. Den är ett unikt inslag inom rallysporten och trots detta ändå jämförbar med konkurrenternas större 1600-cc motorer.

– Efter att ha summerat rallysäsongen 2016 tillsammans med Daniel och Nicklas i deras Fiesta R2t 1.0 EcoBoost kan vi inte vara annat än nöjda. Tanken med hela det här projektet var att hitta ett nytt sätt att marknadsföra vår prisvinnande enliters EcoBoost-motor samtidigt som vi stöttar en av Sveriges absolut främsta rallyjuniorer, och det har ju gått bättre än planerat. Nu går vi mot ett nytt spännande år med nya utmaningar, säger Johan Paananen, regionchef servicemarknad på Ford Motor Company.

Under hösten presenterades en ny version av EcoBoost-motorn vid en Go Further-mässa i tyska Köln. Våren 2018 kommer det vara den första trecylindriga motorn i världen med cylinderavstängning – en funktion som stoppar bränsletillförseln till en av bilens cylindrar vid minskat behov av exempelvis motorkraft.


Fords Performance storsatsar
Efterfrågan på prestandamodeller ökar stadigt, både i Europa och globalt. Ford Performance väljer därför att satsa på en utökad portfölj.

– Fords satsning på prestandamodeller och ökade marknadsandelar fortsätter i en stark takt. Företaget kommer att ha levererat tolv nya prestandamodeller vid slutet av 2020, säger Dave Pericak, global direktör på Ford Performance.


Fakta – Fords rally-satsning

Daniel Röjsel och teamet
Daniel Röjsel är en av Sveriges främsta unga rallytalanger. Han kör för SMK Dala Falun och har på sina tre år inom rally redan placerat sig i Sverige-toppen. Röjsel är uppvuxen med bilsport och har tidigare vunnit mästerskap i både Formel Ford och Radical.
Bakom Daniel Röjsel står hans far, Christer Steen, själv svensk mästare i rally och en av de mest ansedda inom rallysporten i Sverige i att driva och underhålla en tävlingsbil. Kartläsare är den rutinerade Nicklas Edvardsson från Stockholm.

Ford Fiesta R2t
Bilen som Ford ställer upp med i rally-SM 2017 är en Ford Fiesta R2t. Samma modell har körts i VM-sammanhang sedan 2015 och kommer 2017 att användas som enhetsbil i Junior-VM. Bilen har visat sig riktigt snabb och otroligt driftsäker.

Det unika med bilen är att motorn är den nya, trefaldigt International Engine of the Year-belönade 1,0L Ford Ecoboost. Trots att cylindervolymen är blygsam i en bil i motorsportssammanhang så levererar den lilla motorn otroliga 180 hästkrafter och mindre blygsamma 250 Nm i vridmoment. I kombination med ett otroligt effektivt chassi gör det bilen blixtrande snabb oavsett underlag. Bilen är utvecklad och byggd av M-Sport Ltd i England som bygger och tävlar i Rally-VM med Ford Fiesta RS WRC.



Pressrelease från Ford Motor Company AB









 

Röjsel testade för VM-team och genomförde landslagsuttagning

2016-11-07

21-årige rallyföraren Daniel Röjsel hade ett hektiskt men inspirerande veckoslut med ett test för VM-teamet, M-sport, i England följt av landslagsuttagning på Bosön i Sverige.

I torsdags eftermiddag hoppade Daniel på flyget till England tillsammans med teamchefen och pappa Christer Steen, co-drivern Nicklas Edvardsson och Ford Sveriges motorsportrepresentant Johan Paananen. Resan gick till Manchester varifrån dom sedan bilade upp till VM-teamet, M-sport, några mil väst om Carisle i norra England. Teamet har haft många framgångar i Rally-VM med förare som bland annat Colin Mcrae, Mikko Hirvonen och Jarri-Matti Latvala. Daniel hade blivit inbjuden till att få testköra en Ford Fiesta R5 som körs i WRC2 och på högsta nivå i nationella mästerkap. Testet genomfördes på ett flygfält några mil norr om teamets bas i Cockermouth och Daniel fick känsla för bilen direkt.

 -Det här är något jag har väntat på länge. Jag har aldrig kört en fyrhjulsdriven rallybil förut och har bara kunnat föreställa mig känslan. Det var otroligt häftigt och kanske till och med något enklare att komma in i körningen än vad jag hade tänkt, säger Daniel.

Daniel fick beröm av M-sport för ett väl genomfört test och särskilt för sina inbromsningar där känslan fanns nästan omedelbart.

Direkt ifrån England flög de sedan hem till Sverige igen då Daniel skulle komma att vara med på uttagningen till juniorlandslaget i rally. Uttagningen hölls vid Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum på Bosön. Daniel fick tillsammans med tio av sveriges främsta rallyjuniorer genomföra olika tester såväl fysikt som psykiskt. 
Vilka som kommer med i juniorlandslaget ska Bilsportförbundet avgöra inna årets slut.

 -Det var intressant att få komma till Bosön och genomföra alla tester och samtidigt träffa alla andra rallyjunuiorer och utbyta erfarenheter. Det känns som att jag gjorde bra ifrån mig och vi får helt enkelt se vad de erbjuder längre framöver, säger Daniel.

Daniel tillsammans med teamet jobbar just nu hårt att få alla bitar att falla på plats inför en fortsatt rallysatsning 2017 och än är det för tidigt att säga hur allt kommer att ta form.









 

Röjsel och Edvardsson tar SM-bronset efter dramatisk final!

2016-10-02

Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson kom till Uppsala och finalen i Rally-SM med ett betryggande försprång i tabellen på sin tredjeplats ända tills läget blev betydligt mer spännande på SS5.

Årets Rally Uppsala stod återigen som värd för finalen i Rally-SM där 11 sträckor på totalt över 10 mil skulle fälla avgörandet i många klasser.

I klassen för otrimmade bilar bland juniorerna handlade guldkampen om MK Kopparbergs Jacob Jansson och Wäxjö MS Erik Telehagen. Trots en del otur under säsongen för Daniel och Nicklas i deras Ford Fiesta Ecoboost låg de på tredje plats inför finalen och kunde inte plocka tillräckligt med poäng för att utmana om andra och förstaplatsen men hade god marginal bakåt i tabellen.

Tävlingen inleddes med två sträckor på fredagskvällen i mörker där teamet anordnat ett event tillsammans med Modins Bil i Uppsala på SS1, där gästerna blev bjuden på god mat i skogen och fick följa bilarnas framfart. Daniel och Nicklas hade det däremot lite bekymmersamt på sträckan då de tappade tid när en konkurrent som startade framför snurrade och stod på vägen. De lyckades därefter jaga ikapp lite tid på toppen i klassen under den dryga mils långa SS2. Inför lördagens 9 sträckor låg de trea i klassen, 10 sekunder upp till ledaren.

Lördagen inledde Ford-ekipaget bra och tog in 2 sekunder på ledaren efter 6 kilometer långa SS3. De satte ytterligare en topptid på efterföljande SS4 och kände att den så viktiga rytmen som behövs i rallyskogen började infinna sig. På den knappt mils långa SS5 hände det som inte fick hända. I en ganska tvär högersväng punkterades vänster framdäck vilket resulterade i att Daniel inte längre kunde styra Forden. De träffade en sten i diket och med följd av att hjulupphängningen vänster fram blev så skadad att de inte kunde köra vidare. Punkteringen berodde troligtvis på att de träffat en vass sten som legat på vägen några svängar tidigare. Besvikelsen var enorm och nu började spänningen om vem som skulle kunna ta bronset ifrån dom. Sebastian Johansson som låg närmast i tabellen bröt med motorproblem på sträckan innan och plötsligt gick mästerskapsfemman Eddie Lundqvist upp i ledning i tävlingen. Stod han som segrare i slutet av tävlingen skulle han ta hand om bronset med några ynka poäng och blev han tvåa eller sämre hamnade bronset hos Daniel och Nicklas. På SS10 åkte Eddie av vägen och var tvungen att bryta. Hela Fordteamet kunde därmed pusta ut och ta greppet om medaljen.

 -Ren och skär otur att vi råkar ut för sånt här när det gäller som mest. Det är inte första gången vi råkar ut för yttre omständigheter och det känns så skönt att vi trots allt kan knipa en medalj i SM. Vi har definitivt visat att farten har funnits under säsongen och jag är så glad att det gick vägen, för vår och alla inblandades skull. Det har varit ett lärorikt och roligt år där vi har ställts inför nya utmaningar och varit med om många upplevelser, säger Daniel.

Det blev trots allt en lyckad avslutning på ett spännande rallyår där satsningen tillsammans med Ford och alla partners har skapat eko i rallysverige både i och utanför rallyskogen. 

 -När vi nu kommer att summera rallysäsongen 2016 tillsammans med Daniel & Niklas i Fiesta R2t Ecoboost så kan vi inte vara något annat än nöjda, säger Johan Paananen, Motorsportansvarig på Ford Motor Company AB. Tanken med hela det här projektet var att hitta ett nytt sätt att marknadsföra vår prisvinnande 1,0Liters Ecoboost motor samtidigt som vi stöttar en av Sveriges absolut främsta rally-juniorer i JSM. Och det har ju gått bättre än planerat. Tävlingsmässigt så har Daniel varit med i toppen och satt riktigt bra tider på sträckorna, höjdpunkten var nog ändå Svenska Rallyt där han körde till sig ett helt fantastiskt resultat. Något som till och med M-Sport uppmärksammade. Utöver själva tävlandet så har ju Daniel och Fiestan varit med oss på en mängd event ute hos många av våra Återförsäljare, och responsen på sociala medier har ju varit grym, avslutar Johan.

Trots att tävlingssäsongen nu är över återstår fortfarande en del spännande projekt innan 2016 är över!








 

Röjsel tog hem Förbundsmästerskapet trots motorhaveri

2016-09-17

Den avslutande deltävlingen i Förbundsmästerskapet (FM) i det nedre norra distriktet, Malmjärn Runt i Hofors, började på bästa sätt för SMK Dalas Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson. De sparade på Forden de SM-satsar med tillsammans med Ford Sverige och körde fjolårsbilen, Opel Corsan, för att hålla igång inför SM-finalen om två veckor.

På 4,8 kilometer korta SS1 var de absolut snabbast i hela startfältet totalt trots motstånd av ett tiotal fyrhjulsdrivna bilar. Marginalen var 1,4 sekunder till närmaste fyrhjulsdrivna bil och 5,2 sekunder till närmaste i klassen.

På SS2 gick det inte lika bra. Efter 1 kilometer på den mils långa sträckan gick det hål i motorblocket och oljan försvann på nolltid. Det var bara att vika åt sidan och slänga in handduken. Felet är fortfarande inte konstaterat men motorer är känsliga när de presterar på topp.

Trots en bruten tävling i årets mästerskap räckte poängskörden återigen till vinsten i den tvåhjulsdrivna klassen efter tre raka segrar i de senaste deltävlingarna. Även mästerskapssegern bland juniorerna gick till Daniel som nu vunnit båda klasserna två år i rad.

Nu återstår den spännande SM-finalen i Uppsala där Daniel och Nicklas är tillbaka i Forden för att köra om bronset i junior-SM.







 

Daniel Röjsel närmare SM-bronset efter en tredjeplats i East Sweden Rally

Foto: Flatout Photo
Foto: Flatout Photo

2016-09-11

I fredags kväll gick den sjätte och näst sista deltävlingen i rally-SM av stapeln med East Sweden Rally i Linköping. Ford-teamet med Daniel Röjsel och co-drivern Nicklas Edvardsson hade målet att köra om topplaceringarna och ta tillbaka tredjeplatsen i mästerskapet.

Revanschlusten fanns definitivt där efter kopplingsproblemen i förra deltävlingen, Snapphanerallyt, som sinkat dem till en fjärdeplats. Bilen, den nya Ford Fiesta Ecoboost 1.0 med en 3-cylindrig motor på 1 liter, är som bekant en populär bil på gatan. Teamet har utvecklat tävlingsbilen med små detaljer hela säsong vilket har gett resultat och nu när slutspurten i årets rally-SM pågår gör de bättre sträcktider än någonsin.

 -I Snapphanerallyt var vi i ledning efter fredagens asfaltssträckor och låg tvåa, bara någon sekund efter, när koppling började slira. Vi har successivt hittat bra speed och vi ska göra vårat bästa i helgen, säger Daniel.

Fiestan kördes ur bilhallen hos FordStore i Linköping där den funnits för besökare sedan torsdagen och togs direkt till serviceplatsen vid Saab Arena innan start.

Under fredagskvällen skulle tre sträckor som sammanlagt mätte 2,5 mil ge tävlingen en ordentlig start. Först ut var den knappt kilometer korta asfaltssträckan vid Saab Arena, mest för publikens skull. SS2 var riktigt grusväg och bjöd in till tuff körning med halvbred krokig väg. Daniel körde in som trea på SS2 med endast tvåa tiondelar till tvåan. SS3 kördes i skymning och ekipaget körde in som tvåa i klassen. 
Inför lördagens 10 mil körning låg de tvåa i klassen, 8,8 sekunder efter mästerskapsledaren Jacob Jansson.

 -Vi är nöjda med kvällen. Lite svårt i skymningen på SS3 men SS2 var höjdpunkten, inte ett hjul fel, säger Daniel.

Lördagen startade med en 2-milare direkt på morgonen. Efter tuff körning med någon sladd för mycket, en rejäl flygtur samt en omkörning av en medtävlare gick Ford-ekipaget imål som trea i klassen, en halv sekund efter Jacob. 
SS5 bjöd på smalare väg och med ett hårt genomslag i höger framdäck kom de imål lyckligtvis utan punktering.

En kort service i Finnspång följdes av årets längsta sträcka på nästan 3,5 mil. Daniel och Nicklas lyckades hålla ett högt tempo genom hela sträckan. Trots bromsproblem mot slutet lyckades de köra in på en tredje tid i klassen.
Efter sträckan begav sig de tävlande tillbaka mot Linköping igen för att köra ytterligare en vända på publiksträckan vid Saab Arena innan det var dags för lunchservice. 

Inför avslutande SS9 var marginalen upp till Erik Telehagen på andraplatsen endast 0,3 sekunder och Jacob var långt före efter ett otroligt tempo. Förutom tävlingsresultatet kördes det också om bonuspoäng på sista sträckan. Daniel och Nicklas fick dessvärre ge sig med ett par sekunder till Telehagen efter att bromsen krånglat igen men lyckades plocka 2 bonuspoäng med sin andratid på sträckan.

 -Vi är jättenöjda med helgen. Erik Telehagen och Jacob Jansson som kör om guldet i mästerskapet har varit otroligt snabba och jag är nöjd att vi kunde matcha dom så ofta som vi gjorde. Nu siktar vi på att ta bronspengen i Rally Uppsala! säger en nöjd Daniel.

Teamet har nu ett betryggande försprång på tredjeplatsen i tabellen efter att Sebastian Johansson brutit med motorproblem.
Den spännande avslutningen äger rum i Rally Uppsala om tre veckor den 30:e september till den 1:a oktober.




Resultat från tävlingen: http://resultatservice.com/rally/2016/esr/resultat/1result.html







 

Plockade hem en silverpokal med fjolårsbilen

2016-09-03

Rally Norduppland några med start och mål i Vendel några mil norr om Uppsala blev lördagens utmaning för Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson.

Ford-teamet som vanligtvis framför den 3-cylindriga Ecoboost Fiestan tillsammans med Ford Sverige fick tillfälligt byta bil då nästa SM-deltävling, East Sweden Rally, startar redan nu på fredag och prylarna måste vara i toppskick. Valet föll på fjolårsbilen, den Opel Corsa som ekipaget tävlade med i junior-SM. 
Planen var att först och främst plocka poäng i förbundsmästerskapet men också att få så mycket körträning som möjligt.

Den 2,6 mil långa banan uppdelat på fyra olika sträckor skulle avgöra tävlingen. Redan på sträcka 1, SS1, satte Daniel näst bästa tid i den 14 man stora klassen för 2-hjulsdrivna bilar. Efter att han inte kört bilen på snart ett år var det ovant och annorlunda mot Forden på många sätt. Körstilen bilen kräver gjorde sig mer påmind på efterföljande sträckor där de var med i toppen hela tiden. På den avslutande SS4, där Daniel kände sig hemma i bilen igen, var de sträcksnabbast med cirka 2 sekunder och säkrade också andraplatsen i klassen. Vann, 8,8 sekunder före Daniel och Nicklas gjorde Vallentuna MK:s Niklas Karlsson i en Volvo 940 och ytterligare en Vallentunaförare, Magnus Wallén i en Nissan Sunny, tog tredjeplatsen nästan 20 sekunder bakom Röjsel.

Efter tävlingen leder Daniel nu förbundsmästerskapet i nedre norra distriktet klart med en tävling återstående. Finaltävlingen, Malmjärn Runt, körs i Hofors den 17:e september.

Efter helgens varmkörare lägger teamet nu fokus på kommande helgs SM-deltävling, East Sweden Rally i Linköping. Där är målet att ta revansch ifrån Snapphanerallyts missöde med kopplingshaveri på Fiestan och utmana i toppen.







 

6 liter Coca-cola hjälpte till en fjärdeplats trots allt

2016-08-21

Snapphanerallyt med Hässleholm som centralort gick av stapeln i fredags kväll där Ford Sverige-ekipaget Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson öppnade med klassledning.

Tävlingen, som var den femte av deltävlingarna i Rally-SM, inleddes som vanligt på Garnisonen där en sträcka på asfalt blandat med gatsten och betong kördes två gånger. Endast grusdäck var tillåtna men bilarna fick ställas in för asfalt. Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson körde ett test på just asfalt i söndags med deras Ford Fiesta Ecoboost för att optimera bilen efter de Pirellidäck som de skulle använda.

Efter den första vändan på den 7,2 kilometer publikfyllda sträckan tog de ledningen i klassen direkt med dryga sekunden. Daniel var nöjd med körningen men putsade tiden med fyra sekunder till under den andra vändan. På den 45 minuter långa servicen efter kvällens två sträckor ändrade teamet bilen för lördagens åtta grussträckor som mätte totalt över 9 mil. Daniel var nöjd med kvällen och såg fram emot lördagen.

 -Jag visste att vi skulle kunna åka fort men jag blev ändå förvånad över hur snabba vi var. Jag är ju van racingåkare men det blir ändå annorlunda med en rallybil på asfalt. Det var väldigt kul och nu ser vi fram emot morgondagen, sa Daniel till Rallyradion.

Med en sekunds leding hade de en bra känsla när de startade lördagens första sträcka, SS3. Efter en smart körning utan några risker gjorde de en bra tid och tappade dock ledningen men nu var de varma i kläderna.

På SS4 tog de igen 1,7 sekunder på ledaren och var nu bara 1 sekund bakom. Daniel kände på sträckan att kopplingen började slira onormalt och på transportsträckan till SS5 blev det värre.

 -Jag är jättenöjd med vår framfart på SS4 trots att kopplingen började slira under accelerationer efter tvära svängar. Nu ska vi ta till ett gammalt knep och hälla Coca-cola i kopplingshuset där sockret i drycken kan få kopplingen att greppa bättre. Vi hinner inte byta den på servicen så nu håller vi tummarna att det funkar, sa Daniel efter SS4.

Coco-colan hjälpte men kopplingen började att slira mer och mer på SS5. Trots detta kunde de ändå hålla tredjeplatsen i klassen som de nu halkat ned till och ställde in sig på att bevaka, marginalen till fjärdeplatsen var än så länge god.

På lunchservicen gjorde teamet allt de kunde för att få kopplingen att fungera bättre och ekipaget fick med sig mer Coca-cola för att klara de kommande sträckorna. Den efterföljande etappen, SS6, 7 och 8 bestod av samma tre sträckor som de kört under förmiddagen. Det var en fördel för Daniel som nu kunde lägga lite extra fokus på att hålla en mjuk och fin körstil utan att behöva koncentrera sig så mycket på Nicklas noter nu när han kände till vägen bättre. Sträcktiderna blev hyfsade och de höll i tredjeplatsen men kopplingsproblemet blev mer och mer påtagligt. 
Vid servicen innan de avslutande SS9 och 10 gjorde teamet återigen allt de kunde på den korta tid som fanns och Ford-ekipaget gav sig ut igen. 
På transporten till SS9 var problemet så stort att de knappt tog sig fram. Lyckligtvis tog de sig dit i tid men tappade desto mer under sträckans gång. 
De kunde inte längre hålla undan och halkade ner till fjärde plats och var tätt jagade av bakomvarande.

Med lite mer Coca-cola innan SS10 lyckades de ändå hålla i den nuvarande placeringen och gick tillslut i mål som fyra och plockade viktiga SM-poäng. Men det var inte över till det verkligen var över. På transporten till slutmålet i Hässleholm var det återigen krypfart som gällde.

 -Vi får se det positiva med att vi inledde tävlingen med att vara snabbast. Att kopplingen började slira är ju inget vi kan styra över och det är egentligen helt otroligt att vi tog oss i mål och dessutom blev fyra. Vi räknade med att få kasta in handduken många gånger under dagen men skam den som ger sig. Vi är ändå nöjda med tävlingen som trots allt var otroligt rolig med bra sträckor och mycket publik i skogarna, sa Daniel vid slutmålet på torget i Hässleholm.  


Om tre veckor är det dags igen då Ford-teamet jagar nya poäng och en kamp om medalj i årets Junior-SM då den näst sista deltävlingen i mästerskapet körs. Denna gång är det Linköping med East Sweden Rally som står som värd och teamet siktar såklart på revansch för farten finns i både bil och besättning!









 

7:a i massivt startfält

2016-07-18

Katrineholms MK stod som vanligt för den årliga tävlingen, Slottssprinten, i Ericsbergs slottmiljö utanför Katrineholm.

4,1 mil på fem fina grusvägar var ämnet för dagen för de 188 startande. Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson gick ut som första bil i den tvåhjulsdrivna klassen och mötte ett motstång av 65 bilar varav en hel del som går i den trimmade klassen när SM körs. Målet för ekipaget var först och främst att få mer mil i deras Ford Fiesta Ecoboost innan höstens SM-tävlingar.

SS1 på 5,5 kilometer var inte speciell på något sätt mer än att bilarna passerade Ericsbergs slott där förutom mycket publik samlats även live-filmning ägde rum. Daniel och Nicklas var nöjda med sträckan och körde vidare till den 6,7 kilometer långa SS2 som bjöd på en del knepiga hårnålskurvor. Även här flöt det på utan missöden och de låg nu på en 9:e plats i det massiva startfältet. Efter en 5:e tid i klassen på rallyts längsta sträcka, 13 kilometer långa SS3, var det dags för service vid Ericsbergs slott. Ingen särskild åtgärd behövde göras åt bilen förutom tankning. 
SS4 blev struken efter förseningar och kvar återstod 2,5 kilometer korta SS5 där bilarna passerade Ericsberg ännu en gång. Sträckan var snabb och de motorstarkare bilarna hade en klar fördel men Daniel och Nicklas lyckades ändå köra in som 7:a klassen efter sträckan, bara en tiondel ifrån 6:e och 2,1 sekunder ifrån 5:e plats.

 -Vi är nöjda med dagen. I det här startfältet får man vara nöjd med topp tio och vi lyckades bli sjua. Man ska ha klart för sig att det är tufft mot dom trimmade bilarna men vi kollar mest på vår egen prestation. Bilen har fungerat klockrent hela dagen också, säger Daniel.

Nu går Ford-teamet in i lite sommarvila innan höstens SM-tävlingar drar igång med Snapphanerallyt i Hässleholm den 19-20:e augusti.






 

Plockade SM-poäng i jämn rallysprint

Foto: Per Johansson
Foto: Per Johansson

2016-07-13

Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson körde hem viktiga SM-poäng med sin Ford Fiesta Ecoboost under tisdagens SVT-sända rallysprint i Norrköping.

Tävlingen, som gick på Norrköpings Motorstadion, bestod av en 1,3 kilometer kort kuperad och teknisk sträcka varav en sväng gick på asfaltsunderlag och resten på grus. Ett träningsheat fick köras och därefter två kvalheat där den sammanlagda tiden avgjorde vem som lyckades plocka mest poäng till rally-SM i varje klass. För att gå till final och köra om medaljerna i SM-sprinten var det den snabbaste tiden i kvalet som gällde. 20 bilar av 55 startande fick gå vidare till final i 2wd och här slogs alla bilar ihop oavsett klass. 

Daniel var nöjd körningen i sitt första träningsåk men tyckte att lite justeringar behövde göras på Fiestan för att den skulle passa banan bättre. I den första kvalomgången gick det snabbt, till och med lite för snabbt när de hamnade lite långt ut i en sväng och tappade lite tid. De fick dock en 5:e tid i J-SM och siktade högre vid andra kvalet. Efter en felfri körning satte de en 4:e tid i andra kvalåket och den sammanlagda tiden räckte till 4:e plats i J-SM, bara 2,9 sekunder efter full pott. De tog därmed 8,5 poäng av 15 möjliga. Konkurrensen för att gå till final var tuff där de trimmade bilarna hade ett klart övertag varav marginalen från 2:a till 20:e plats var 2,4 sekunder.

 -Vi är nöjda med vår prestation och det känns som att vi inte kunde göra så mycket mer. Det är ju så otroligt tight mellan placeringarna så det handlar bara om små marginaler, säger Daniel.

Nu på lördag provar de igen då klassiska sommartävlingen Slottssprinten vid Ericsbergs slott utanför Katrineholm körs. Då möter de över 60-talet bilar i den tvåhjulsdrivna klassen och bland dessa även konkurrenter ifrån J-SM.






 

Nöjda med insatsen i Skilling 500

2016-07-03

Under lördagen fanns återigen 1 liters-Fiestan ute i rallyskogen med Daniel Röjsel bakom spakarna. Denna gång i Småland och Västra Götaland då Skillingaryd MK:s tävling Skilling 500 gick av stapeln med Speedwaybanan i Gislaved som utgångspunkt.

Trots kraftigt regn innan start var detta inget som stoppade de över 100-talet startande. Tre sträckor, alla drygt 15 kilometer, nord väst om Gislaved på sammanlagt 5 mil erbjöds på fina och snabba byvägar av grus med ett fåtal asfaltspartier.

Daniel Röjsel med co-drivern Nicklas Edvardsson körde utom tävlan som föråkare i förberedelse inför nästkommande SM-tävlingar. Under fredagskvällen körde de nämligen rekognosering på sträckorna och skrev egna noter. Något de alltid gör i SM. Målet med tävlingen var förutom att skaffa körträning också att testa ett annat Pirellidäck samt att pröva en ny uppdatering i bilens elektronik.

Trots regnet klarade sig den första sträckan från vattensamlingar vilket gjorde att greppet fortfarande var bra. Något en nöjd Daniel kommenterade i Rallyradion vid målgång. SS2 bjöd på mer regn och underlaget blev något lerigare och därmed halare. Bilen hade hittills fungerat felfritt och Daniel var nöjd med uppdateringarna. 
Innan avslutande SS3, den så kallade Mossebosträckan utanför Tranemo, byttes däcken på bilen vid servicen. På sträckan fick de avsluta med känslan på topp och en bil som nu går bättre än någonsin.

 -Alla småjusteringar vi har gjort under året har resulterat i att det gradvis hela tiden blivit bättre. Under sträckorna vi har kört idag har det känts bättre än någonsin och jag tror att SS3 är den bästa sträckan jag hittills har gjort med den här bilen, säger en nöjd Röjsel.

Även deras sträcktider visar att det har gått framåt i utvecklingen då de var jämförbara med topptiderna.

Ford-teamet är nu laddade för nästa deltävling i SM som går i Norrköping redan den 12:e juli. På plats finns Svt som bevakar rallyt från start.












 

Skilling 500 på hemmaplan nästa uppdrag

2016-06-27

Nu på lördag kl 11:00 går årets Skilling 500 av stapeln och denna gång med start och mål vid speedwaybanan i Gislaved. Hemmaplan med andra ord för Daniel Röjsel som är bosatt i Anderstorp sedan snart fem år tillbaka.

Tävlingen, som ingår i Sydsvenska Rallycupen (SSRC), väntas ta emot 130-talet startande ekipage. Bland dessa finns Daniel tillsammans med Nicklas Edvardsson i Ecoboost-Fiestan där ekipaget kör som föråkare (utom tävlan) för att visa upp både sig själva och denna unika bil som de fortfarande är ensamma med i Sverige. Som föråkare går de ut några minuter före alla andra startande på dom tre sträckorna som ska avgöra tävlingen men har ändå siktet högt inställt.

 -Att åka som föråkare är det bästa alternativet för våran del. Vi har inget med SSRC att göra då vi inte kör i serien och eftersom att vi kör utom tävlan kan vi lägga upp rallyt lite som vi vill för att det ska passa våran strategi och planering för nästkommande tävlingar bättre. Samtidigt har vi chansen att visa upp oss. Jag har också missat Skilling 500 varje år så det ska bli kul att äntligen köra tävlingen, säger Daniel.

Daniel och Nicklas med Ford-teamet blickar egentligen just nu längre fram i kalendern och närmast väntar sprint-SM i Norrköping tisdagen den 12:e juli. Tävlingen går ihop med den TV-sända SM-veckan likt tidigare men en nyhet för i år är att förutom att de tävlande kör om medaljerna i sprint-SM så kan de vara med och plocka poäng till det ordinarie svenska mästerskapet i rally, rally-SM. Därav räknas tävlingen också som deltävling nummer fyra i rally-SM och målet är att göra något bättre av femteplatsen ifrån den senaste deltävlingen, South Swedish Rally, där en lossad turboslang sinkade Ford-ekipaget.










 

1-liters Fiestan 6:a i tuff konkurrens

2016-05-22

Lördagens Violenrallyt i Flen lockade närmare 200 ekipage varav 33 A-förare i klassen för 2-hjulsdrivna bilar där Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson mötte tufft motstånd i sin 1-liters Ecoboost Fiesta.

2,8 mil på uppdelat på fem korta men intensiva specialsträckor var ämnet för dagen och ingen service förutom tankning var tillåtet. Daniel och Nicklas hade målet med tävlingen att helt enkelt få köra så mycket som möjligt då Violenrallyt inte ingick i någon särskild serie för deras del. 
Med startnummer 2 förväntade man sig mycket lösgrus men underlaget var ändå greppvänligt och de krokiga och bitvis breda vägarna bjöd in till tuff körning.

 -Kände ganska snabbt att jag kunde lita på bilens väghållning så nu var det bara att jobba på och köra så hårt vi kunde, säger Daniel.

Ekipaget jobbade på och attackerade men med vetskap om att nästan alla konkurrenters bilar går i den trimmade klassen i SM-tävlingarna och deras Ford går i otrimmat så skulle det bli tufft att hänga med. Sträcktiderna stod sig ändå bra genom tävlingen och Fiestan fungerade riktigt bra hela dagen. Utan några mekaniska eller tekniska problem med bilen gjorde de ett bra jobb och tog sig i mål som 6:a i klassen och blev även 12:a totalt i tävlingen.

 -Vi är mycket nöjda med dagens resultat och jag är framförallt nöjd med min körning där jag gjorde vad jag kunde. Känns som att vi har kommit långt i utveckligen med bilen och jag känner mig bekväm i den. Det är tufft att komma till en sådan här tävling och möta bilar med i vissa fall 100 hästar starkare motor och många förare som kör på sina hemmavägar men vi ska inte jämföra på det sättet även om resultatlistan ser ut som den gör, säger Daniel.

Närmast väntar Ford Performance Tour vecka 22 då teamet visar upp Ecoboost Fiestan hos återförsäljare i Stockholm följt av Göteborg och Malmö samtidigt som gästerna får ta del av Ford Performance modellerna.

Innan nästa SM-deltvävling i samband med sprint-SM i Norrköping den 12:e juli har teamet planer på att ställa upp i minst en tävling till för att hålla tempot uppe.











 

Nöjda med femteplats i South Swedish Rally efter turboproblem.

2016-05-08

Starten på den tredje SM-deltävlingen i Karlskrona, South Swedish Rally, blev inte vad Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson hade hoppats på. Redan på de inledande två sträckorna hoppade en tryckslang till turbon av.

15 mil på 12 sträckor skulle köras i det erkänt tuffa rallyt. Fredagens etapp innehöll två sträckor från förra året som skulle köras i två omgångar.
Daniel och Nicklas var positiva efter en bra rekognosering av sträckorna och Ford Ecoboost-teamet hade en väl förberedd Fiesta som väntade på start.

Redan efter några kilometer in på knappt 8 kilometer långa SS1 blev motorn helt orkeslös och samma sak hände på cirka 17 kilometer långa SS2, trots att ekipaget provat att få tillbaka tryckslangen igen.

Vid service innan sträckorna skulle köras en andra vända hittades inga mekaniska fel och det enda som fanns att göra var att ladda i en uppdaterad programvara i elektronikboxen. Teorin var att eloktrinoken stryrde laddtrycket fel vilket orsakade att turbon gav för mycket effekt vid vissa tidpunkter.

SS 3 och SS4 fungerade bilen helt problemfritt igen och Daniel och Nicklas kände hopp om lördagen trots att chanserna på en pallplats såg avlägsna ut.

Lördagens etapp kördes omkring Emmaboda med service på flygfältet. Omkring 10 mil SS återstod och målet för resten av tävling var att prova ut bilen ordentligt på grus och klättra några placeringar i resultatet. Tävlingen kom även handla mycket om däck för de tävlande men Ford-teamet klarade sig helt utan punkteringar och slitaget på Pirellidäcken var minimalt.

Först på 2 mil långa SS9 var Daniel nöjd med känslan i bilen och kunde börja lita på väghållningen och fästet. Avslutande SS12 var och förblir nog årets krokigaste sträcka i årets SM. Här fick Daniel och Nicklas avsluta på topp med en andratid i klassen. 
Sammanlagt tog de sig upp från 12:a till 5:a efter fredagens missöde och lyckades även knipa en bonuspoäng på powerstagen, SS10.

 -Vi tar med oss det positiva med topp tre tider på de flesta sträckorna och en utveckling körmässigt som har fortsatt hela tävling. Trots alla stenar i kanterna, smala passager och krokiga vägar klarade vi oss också utan punkteringar och utan minsta lilla skråma på bilen, säger Daniel.

Efter andraplatsen i Gävle, 0-poängaren i Östersund och helgens tävling ligger de 4:a i J-SM otrimmat men mästerskapet är fortfarande helt öppet med 4 tävlingar kvar. Nästa deltävling går i samband med SM i rallysprint i Norrköping den 12:e juli.
 
Teamet planerar in några tävlingar under SM uppehållet för att hålla ångan uppe.  Det är full fart på alla plan för teamet som börjar redan nu att titta på planerna för nästa år med allt vad det innebär och tanken är ett utökat program varför fler samarbetspartners nu bjuds in. Hittills har satsningen med Ecoboost Fiestan blivit jättebra och alla inblandade är väldigt nöjda men det finns plats för fler att vara med på nästa steg på den här fartfyllda resan. 








 

Röjsel redo för årets första SM-deltävling på grus

Mikael Gustafsson, Tech Pro, i samspråk med Daniel om bilens beteende efter ännu en vända på teststräckan. Mikael Gustafsson, Tech Pro, i samspråk med Daniel om bilens beteende efter ännu en vända på teststräckan.

2016-05-02

I lördags körde Ford Ecoboost-teamet det sista testet inför stundande South Swedish Rally i Karlskrona med start nu på fredag kväll. 

Ecoboost-Fiestan fick smaka på grus för första gången i Aleknixen för två veckor sedan. Då blev det två mils körning som innehåll en del justeringar maskinellt.
Under lördagens test, som kördes i Katrineholm, låg fokus på att reda ut en del frågetecken gällande bilens väghållning. Teamet tog experthjälp av TechPro med Mikael Gustafsson i spetsen för att få tips och råd med bilens fjädringsinställningar. Både Daniel och Nicklas fick en ordentlig genomkörare och i slutet av dagen hade Daniel en helt annat känsla för körningen i bilen.
 
-Efter de justeringar som Micke gjorde på bilen började den passa min körstil ännu bättre och vi lyckades reda ut stora frågetecken som funnits sedan vi började åka riktigt hårt i vintras. Bilen är fortfarande ny för oss och det gäller att köra smart i Karlskrona men utgångsläget känns mycket bra, säger Daniel. 

Tävlingen i Karlskrona blir den längsta i mästerskapet i år med dryga 15 mil uppdelat på 12 sträckor som sträcker sig upp mot Emmaboda området. South Swedish Rally brukar vara en tuff utmaning för teamen, något som Ford Ecoboost-ekipaget gärna tar sig an!

Mer info om South Swedish Rally:
http://www.rallysm.se
http://www.southswedishrally.com







 

Nöjda med gruspremiären

2016-04-17

Under lördagens rallytävling, Aleknixen, i Nol strax ovanför Göteborg tog Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson tillfället i akt att prova Ecoboost-Fiestan på grus för första gången.

Det var ett 90-tal som ställde upp i den totalt 2 mil långa tävlingen som var uppdelad i 3 sträckor som skulle köras två gånger.

Planen för Daniel och Nicklas var att tillsammans med teamet se hur bilen betedde sig på grus som en del i förberedelserna inför South Swedish Rally. Även rekognosering av sträckorna var tillåtet vilket gav ekipaget möjlighet att komma igång med att skriva egna noter igen efter uppehållet sedan vintersäsongen.

SS1 gick lugnt och stabilt men både Daniel och Nicklas kände att bakvagnen inte riktigt ville hålla ett förtroendeingivande fäste. De provade att köra SS2 utan att göra någon ändring på bilen och kunde konstatera att någon form av ändring behövde göras. På SS3 gjorde det höga turbotrycket att en slang hoppade av vilket gjorde motorn orkeslös. 
Vid servicen innan det var dags för nästa vända på dom tre sträckorna löstes problemet med turboslangen och andra Pirelli-däck sattes bak på bilen.
Helt plötsligt började allt stämma. SS4, 5 och 6 gick helt utan bekymmer och teamet var mycket nöjda med bilen.

 -När vi fick iordning på bakvagnen och satte tryckslangen på plats började allt stämma. Jag kände att jag kunde börja lita på bilen på det här underlaget. Det känns som att vi har en bra grund att stå på nu, säger Daniel.

Även om tävlingen bara var 2 mil har teamet nu en bil som blir lätt att jobba vidare med för att hitta det där extra som gör sina sekunder på varje sträcka.

Den 30:e april kör de en heldagstest för att försöka vara så väl förberedda som möjligt inför sommarens första deltävling i Rally-SM, South Swedish Rally, med start och mål i Karlskrona.







 

Tog hand om vinterns sista guldpokal!

2016-03-14

I lördags fortsatte segersviten från förra helgens totalseger i Falun för Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson när de var snabbast av alla med en tvåhjulsdriven i vinterhalvårets mest klassiska tävling, LBC-Ruschen i Lima.

Tävlingen bjuder sällan på dåligt vinterföre då den körs bland bergen runt den lilla byn Lima ett par mil söder om sälenfjällen. Nästan 9 mil uppdelat på 5 stycken specialsträckor skulle avgöra den klassiska vintertävlingen. Närmare 200 startade i tävlingen varav hela 70 ekipage slogs om segern i den tvåhjulsdrivna klassen. Konkurrensen i toppen liknade det man vanligtvis ser i ett SM-startfält

Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson kom till tävlingen med målsättningen att blanda nytta med nöje eftersom att Limas vägar bjuder på stora utmaningar och är samtidigt en dröm att köra för de tävlande.
Då Fiestan prepareras för Elmia-mässan under påskhelgen kom de till start med samma Vauxhall som förra helgen.

Daniel fick en bra känsla direkt under SS1 men kände hela tiden att det gick att åka så otroligt fort då fästet var mycket bra på sträckorna. Kampen mellan topplaceringarna fortsatte under hela dagen och avgörandet kom på den sista sträckan, 2.5 mil långa SS 5. 
Inför sträckan låg Daniel och Nicklas på en fjärde plats i klassen, cirka 16 sekunder upp till ledaren. Något Daniel inte var nöjd med.

 -Nej nu får det vara färdiglekt tänkte jag. Jag visste att jag kan hålla ett högt tempo under en så pass lång sträcka men jag kunde inte tro att det skulle gå så bra som det gjorde, säger Daniel.

Efter en stabil körning utan misstag åt de upp konkurrenternas försprång och vann med 5,8 sekunder och blev dessutom 11:a totalt i tävlingen.

 -Kändes bra på sträckan, ett jämnt tempo och inga missar. Trodde inte att vår lilla 1.6 liters maskin skulle stå sig så bra mot dessa 2 liters-bilar men så var fallet. Vi är supernöjda, vilken säsongsavslutning, säger Daniel.

Det dröjer dock inte länge innan barmarkssäogen drar igång. Första deltävlingen i Rally-SM går av stapeln den 5-7 maj i Karlskrona. Redan i april beräknas de första testerna köras och Daniel tillsammans med Nicklas kan knappt vänta tills de får sitta i sin Ford Fiesta igen!









 

Första totalsegern kom i hemmatävlingen!

2016-03-05

Under tiden Forden fick omvårdnad hemma i verkstaden efter SM-deltävlingen i Östersund passade Daniel Röjsel på att ställa upp med en av fjolårsbilarna i SMK Dalas Tractive Winter Rally, en onotad deltävling i förbundsmästerskapet (FM) för nedre norra. 


Ordinarie Co-drivern, Nicklas Edvardsson, var även denna gång bisittare och fick sköta allt som en co-driver gör förutom notläsandet, såsom att hålla tider och visa vägen till och från sträckan.

Sträckan som kördes två gånger var 1.4 mil lång och gick bitvis på den väg som använts under SM i rallysprint 2013 cirka milen nordväst om Faluns Centrum.

Ett spännande inslag var att Daniels pappa, Christer Steen (fd svensk mästare) ställde upp i tävlingen med Opeln som Daniel kört i J-SM de senaste två åren. Själv fick Daniel damma av den Vauxhall Corsa Kitcar han tagit brons i sprint-SM med i Örebro förra året.

Temperaturen i luften låg en grad över nollan och den fina och mestadels breda vägen blev snabbt moddig. Daniel körde in som tvåa, sju sekunder upp till ledaren i den första omgången medan Christer tappade många sekunder efter ett motorstopp i ett vägbyte.
Till omgång två var den moddiga snön bortkörd i idealspåret och Daniel lyckades förbättra sin tid på Pirelli-däcken med hela 17 sekunder och vann därmed tävlingen totalt med 1.5 sekunder. Christer gjorde en stark körning i omgång två och var endast 3.5 sekunder efter Daniel men misstaget på SS1 gjorde att han blev 3:a totalt.

 -Det var roligt att köra utan noter. Man får väcka sig själv när man sitter och väntar på nästa not som aldrig kommer. Men det var rätt tyst och lugnt i bilen, skrattar Daniel och fortsätter, 
 -Christer var farligt nära i omgång två och hade inte han fått stopp på SS1 hade det blivit jämnt. Han har ju trots allt inte kört en vintertävling på hela fem år!
Vi är jätte tacksamma för att Ford Sverige lät oss köra denna "familjeduell" nu när Forden får lite rehabilitering, avslutar Daniel.




 

EcoBoost-teamet hade chans på topplacering i Östersund Winter Rally

Foto: Urban Jansson
Foto: Urban Jansson
Daniel och Nicklas här i ett utmanande parti strax innan rullningen på Husås-Andviken. Foto: Urban Jansson Daniel och Nicklas här i ett utmanande parti strax innan rullningen på Husås-Andviken. Foto: Urban Jansson

Under helgens andra deltävling i rally-SM, Östersund Winter Rally, var Ford Sveriges Fiesta Ecoboost-ekipage Daniel Röjsel och Nicklas Edvardasson påväg mot en topplacering när de hamnade på taket under avslutande SS7

Inledningsvis såg tävlingen lovande ut med bättre vinter än på länge. Runt fyra till åtta minusgrader, flera decimeter snö och isbelagda vägar där totalt 11,6 mil skulle avverkas.
Daniel och Nicklas har de senaste två åren visat högt tempo på Östersunds snabba och rytmiska vägar men tvingats brutit med tekniska problem. Förhoppningen var att återigen plocka så mycket poäng som möjligt i klassen likt premiären i Gävle. 
 
-Jag gillar vägarna i Östersund där det finns många inslag av snabba breda vägar med en härlig rytm som passar mina "banracinglinjer" till spårval och jag har beviserligen kört fort här, säger Daniel.

Tävlingen inleddes under fredagen med en skogssträcka på cirka 2 mil som följdes av en kort publiksträcka inne på området vid Östersunds skidstadion. Ett stenkast ifrån publiksträckan var även serviceplatsen belagd, närmare bestämt vid Östersunds Arena.

På SS1 hade Daniel svårt att få rytm i körningen då minsta lilla felplacering av bilen gjorde att fästet försvann helt. Mycket lössnö låg på vägen vilket missgynnade ekipagets val av däckmönster inför tävlingen. De tappade dryga 8 sekunder på cirka 2 mils åkning.
På SS2, skidstadion, var en 800 meter lång sträcka med en uppvisningsdel i form av en åtta tänkt att ge publiken underhållning i samband med andra motoruppvisningar. Här var planen att ta bilen imål utan misstag i dom tekniskt svåra delarna. Ekipaget hade även äran att få köra framför gästerna till teamets VIP-event som arrangerades ihop med Bilbolaget där vildsvinskebab serverades.

Inför lördagens morgonetapp låg Daniel och Nicklas på en femteplats, cirka 11 sekunder upp till ledaren. Med en uppdaterad mappning från M-sport inmatad i bilens elektronikbox begav de sig ut på den första sträckan för dagen, som även var tävlingens längsta på 3.3 mil. Med en stabil körning var de helt plötsligt i klassledning efter att ha satt en topptid på sträckan som även räckte till en bra placering i totalen bland de tvåhjulsdrivna bilarna i tävlingen.
 
 -Jag är nästan lite förvånad själv. Tyckte det kändes som att vi körde en bra bit ifrån gränsen men jag antar att den här vägen passade oss och detta däckmönster på våra Pirellidäck då det knappt var någon lössnö på vägen likt gårdagen. Den nya mappen gjorde också att motorn gick renare i vinterkylan, säger Daniel.

Efter sträckan gjordes en service innan det var dags för två sträckor längre nord-västerut. De båda sträckorna, SS4 och 5, var också belagda med mycket lössnö. Daniel och Nicklas fick kämpa sig igenom sträckorna och tappade cirka 8 sekunder i en lätt fastkörning vid innerkanten i en hårnål på SS5.

SS6 var ungefär en halvmil lång. Här var planen att tappa så lite tid som möjligt inför den avslutande SS7 som innehöll snöfriare väg där de såg sin chans att ta igen förlorad tid.

Inför den avslutande SS7, klassiska Husås-Andviken, såg Fiesta-ekipaget sin chans att ta igen några placeringar på den närmare 3 mil långa sträckan och försöka ta bonuspoäng. Tempot var högt hela vägen fram tills ett parti där en lång öppen vänstersväng gick upp ur en svacka och avslutades med en tvär högersväng. Forden gick för full maskin på femmans växel och när Daniel bromsade i vänstersvängen för att komma rätt i efterkommande högersväng blev trycket på framhjulen i uppförsbacken så stort att bakändan tappade greppet. En intensiv sladd fick ett plötsligt slut när vänster framhjul skar i den hårda snövallen på innern och drog bilen längre och längre inåt för att sedan slunga iväg den i en piruett med en slutlig landning 30 meter bort, dock på taket. Nicklas och Daniel klarade sig helt oskadda men kunde inte fortsätta.

 -Det blev en väldigt spektakulär upplevelse men som tur var landade vi mjukt. Allt hände väldigt fort och jag blev chanslös när bakändan tappade fästet. Hade bara bilen landad på hjulen hade vi kört vidare men nu blev den liggande uppochner ett tag och för mycket motorolja hann rinna ur, säger Daniel.

Allt kan hända i rallysporten och teamet är nöjda med helgen trots allt. Östersund bjöd på fin vinter, härliga fighter med motståndarna och nöjda gäster vid Ford-eventet. 

Nu väntar ett uppehåll, i alla fall innan nästa SM-deltävling går av stapeln den 5-7 maj i Karlskrona, då klassiska South Swedish Rally körs. Innan dess kommer med all säkerhet teamet att köra en del tester på grus för att vara redo för sommarsäsongen.









 

Röjsel & Edvardsson fullföljde VM-debuten med klassvinst i Rally Sweden!

2016-02-14

Daniel Röjsel och rutinerade co-drivern Nicklas Edvardsson fullföljde ett stort mål med denna säsong genom att ta sig till slutmålet i Rally Sweden och dessutom segra i klassen för tvåhjulsdrivna bilar i deras Ford Fiesta R2 Ecoboost.

Det milda vädret i början på februari gjorde att orosmålnen för att ett av Sveriges största sportevenemang, Rally Sweden, växte sig allt större och så sent som måndagen innan tävlingshelgen kom beskeded om att tävlingen skulle köras, dock med drygt halva längden av vad som var planerat från början.

Under torsdagskvällen skulle tävlingen inledas med superspecial på Färjestadstravet men det blev istället en ceremoniell start på rallyt med untervjuer och andra shower som lockade publiken trots allt. 

Det som såg så mörkt ut blev betydligt ljusare när Daniel och Nicklas begav sig ut på första sträckan i Torsby under fredag morgon. Vägen var spolad och minusgraderna i kombination med lätt snöfall förändrade förhållandena drastiskt. Arrangören hade lagt ner ett enormt jobb och få hade väntat sig att det skulle förändras till något så mycket bättre mot hur det var i början på veckan. 

 -Vi trodde inte att det skulle bli så hår bra, särskilt inte Torsbysträckan som var riktigt mjuk och sönderkörd på reccen, säger  
  Nicklas.


Efter Torsby var det en resa mot Norge som väntade. SS3, Röjden, kördes över Norska gränsen och här var det gott om vinter med snö och kyla. Ecoboost-Fiestan passade som handen i handsken på dom isiga vägarna. SS4, Svullrya, gick längre in i Norge men bjöd dock på en del grusiga partier vilket ändå inte verkade ställa till problem för Pirelli-däcken.

Innan resan fortsatte tillbaka till Sverige igen var det regrouping i Norska Kirkenaer där ekipagen hade möjlighet att fylla på med lite energi och byta däck. Daniel och Nicklas bytte endast de fyra däck som satt på bilen då de två reservhjul som var förberedda i bilen aldrig behövde användas på dagens första etapp. Eftermiddagsetappen fortsätte samma väg tillbaka mot Karlstad igen med samma sträckor som under förmiddagen. På Svullrya 2 med nya däck hade Daniel en bra känsla i körningen och med noter levererde perfekt av Nicklas klockades de på en tid som var 40 sekunder snabbare än första vändan på den nästan 2.5 mil långa sträckan. Röjden 2 och Torsby 2 gick problemfritt och även här var sträcktiderna bättre än förmiddagen. Etappen avslutades med en 45 minuter lång service i Karlstad.

Lördagen innehöll Vargåsen-sträckan där det berömda Colins Crest är beläget samt Fredriksberg, klassiska Rämmen och superspacialen på Färjestadstravet.
Dagen började med Fredriksberg där Daniel och Nicklas öppnade starkt för att sedan flyga över Colins Crest på Vargåsen. Innan eftermiddagsetappen kördes fick de återigen nya däck och likt fredagen behövdes bara fyra stycken nya läggas på bilen. 

Rämmen var först ut under eftermiddagen. Detta var den första sträckan som påverkats riktigt hårt av mildvädret och mycket lösgrus låg ovanpå den frysta vägen. Ford-ekipaget fick även passera en Mini Cooper WRC som fått punktering och körde sakta på sträckan. Vägen tog även hårt på däcken så till andra vändan på Vargåsen lades de båda reservhjulen på bilen i fram. De kapade ytterligare tid på den 2.5 mil långa sträckan och fick flyga ännu en gång på Colins Crest. 

Dagen avslutades med superspecialen i Karlstad inför en stor publik som fyllde både läktare och ståplatser runt banan. Här kördes två mot två och Daniel och Nicklas drog det längsta strået och vann över en konkurrent från Ukraina i en fyrhjulsdriven WRC-bil!

 -Höjdpunkten idag var definitivt Vargåsen. Jag tror inte det fanns mer än hundra meter där det inte stod åskådare längs den  
  närmare 2.5 mil långa sträckan. Helt otroligt häftigt, dom sköt till och med fyrverkerier på sträckan när vi passerade, säger
  Daniel.


Då Lesjöfors strukits avslutades rallyt på Värmullsåsen under söndagen. Ecoboost-Forden gick utan problem på denna utmanande sträcka som avslutades i en slalombacke och ekipaget kunde korsa mållinjen som segrare i klassen för tvåhjulsdrivna bilar med över sex minuter och hamnade på en 28:e plats totalt före närmare ett dussintal fyrhjulsdrivna bilar.

-Vilken ära att få åka över rampen på torget i Karlstad och att kunna gå imål i en VM-tävling, min första VM-tävling. Måste även tacka all support på sociala medier och inte minst all publik som hejjat fram oss under tävlingen säger Daniel.

Johan Paananen, regionchef servicemarknad på Ford Sverige, följde tävlingen på plats hela helgen och var mycket nöjd med vad han sett.

-Så jäkla roligt! Är så glad för vad jag har sett under sträckorna och det stöd teamet har fått under deras framfart. Daniel och Nicklas har skött sig exemplariskt och det hade inte kunnat gå så mycket bättre. En av höjdpunkterna var när de lyckades slå en WRC-bil på Färjestadstravet och fick publiken att jubla. Detta är helt grymt och bevisar hur bra våran motor på endast en liter är, säger Johan.

Fords VM-team, brittiska M-sport, som byggt bilen visade intresse under tävlingen och imponerades av sträcktiderna Daniel och Nicklas åstadkom. Teamet fick teknisk support under helgen och M-sport var mycket intresserade av att bilen skulle fungera problemfritt då Daniels bil fortfarande är den enda och första som går i dessa väderförhållanden.

Efter dessa veckor i rallyts tecken är dock inte vilan långvarig. Redan om knappt två veckor drar deltävling två i rally-SM igång med Östersund Winter Rally där det väntas stabila vinterförhållanden









 

Röjsel & Edvardsson J-SM tvåa i premiären och snabbaste Ford-ekipage!

2016-02-07

Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson styrde Ford Sveriges Fiesta R2 Ecoboost till en andraplats i rally-SM premiären i Gävle trots planen att få mer rutin i nya bilen!

Tävlingen bjöd på långa sträckor med fint före omringade av ett par decimeter snö. De totalt 11 mil som skulle köras på sammanlagt 7 stycken specialsträckor inleddes under fredagskvällen med en publiksträcka på travet i Gävle. Sträckan kördes som en så kallas superspecial där två bilar startar samtidigt och kör olika slingor. Daniel och Nicklas hade planen att ta sig igenom sträckan och ladda om för lördagen då rallyt skulle starta på riktigt. Detta var lättare sagt än gjort. Banan som skulle köras på travet hade flera brister i avgränsningarna mellan de olika slingorna. Daniel och Nicklas var en av flera som lurades och körde fel och fick backa. De tappade 20 sekunder och hamnade på en tiondeplats av 13 startande i klassen och fick ett tufft läge inför lördagen.

 -Frustrerande när man gör sitt absolut bästa för att undvika misstag och så blir det fel ändå. Om så många tar fel väg på samma sträcka borde det göras något åt saken, säger en irriterad Daniel.

Lördagens första sträcka på 14 kilometer blev en ordentlig start på dagen. Nicklas och Daniel som hade lagt gårdagen bakom sig värmde upp med att vara snabbast i klassen. 
Efter följde en 2 mil lång sträcka som bjöd på ett något halare underlag med mycket snö utanför spåren. Här var de också med i toppen trots att de tappade tid på ett par sladdar men hade tagit sig upp på en fjärdeplats i klassen, 14,6 sekunder upp till ledaren.

Mellan SS3 och 4 gjordes en service på bilen, som i övrigt gått utan problem hela morgonen. 
Efter 2 mil långa SS4 tog de sig upp på en tredjeplats i klassen.
SS5 på 2 mil och SS6 på dryga 2.6 mil skulle bli ett tufft avslut på rallyt utan service mellan sträckorna.
På den första av de två snäppte Daniel upp sig lite extra och kände på bilen ordentligt i dom snabba partierna. Körningen tog dom upp på en andraplats i klassen och de hade nu 11 sekunder upp till ledaren. På transportsträckan mellan SS5 och 6 fick de stanna och skifta hjul mellan de varma framdäcken och något kallare bakdäcken för att inte få varmgång på den långa SS6. Pirelli-däcken höll i övrigt mycket bra genom hela tävlingen och slitaget var minimalt. Sträckan flöt på lika bra som SS5 och här var de återigen snabbast i klassen!

Efter långa tuffa sträckor i skogen skulle tävlingen trots allt avgöras på travets superspecial i Gävle. Då sträckan var den sista på tävlingen var det också sedvanligt en powerstage där bonuspoäng utdelades till de tre snabbaste. Med spänning startade Ford-ekipaget sträckan och tog sig runt alla hinder och hårnålar utan problem för att sedan passera mållinjen som tvåa i klassen och trea på sträckan vilket gav en extra poäng.

 -Helt otroligt bra! Vi kom hit för att hitta bättre i bilen och bygga tempo. Jag hade nog kunnat gissa på en tredjeplats med en problemfri tävling men nu blev det en annorlunda tävling med en oväntad bra utgång! Bilen känns redan nu riktigt bra och jag kan lita på väghållningen, säger Daniel

Daniel och Nicklas tillsammans med sitt Fordteam tog därmed viktiga poäng för mästerskapet och gjorde det i stil med att göra en stark uppkörning under lördagen och blev även snabbaste Ford-ekipage!

Nu fortsätter äventyret med Rally Sweden som börjar på torsdag kväll kommande vecka där teamet ska visa upp sig bland världseliten.

Nästa deltävling i SM går i Östersund om tre veckor, då fortsätter jagandet efter fler poäng!








 

Lyckad tävlingsdebut för Ford Sveriges Ecoboost-Fiesta med en tredjeplats i bagaget!

2016-01-24

Så var även tävlingsdebuten gjord med Ecoboost-Fiestan vilket resulterade i mycket nyttig info kring bilens köregenskaper och även en pokal! 


Dagen efter att Daniel Röjsel Motorsport avtäckte designen på deras Ford Sverige-Fiesta hos Hedemora Bilforum blev det tävlingspremiär i rallyskogen. 
Tävlingen som skulle genomföras gick i Skutskär och var den första deltävlingen i förbundsmästerskapet (Rally FM) för det nedre norra bilsportförbundet. 100-talet startande ekipage var på plats och målsättningen för Daniel Röjsel och hans Co-driver Nicklas Edvardsson var först och främst att få ytterligare kunskap om bilens beteende samt inställningar och successivt bygga fart.   
 
 -Vi hade en plan att få mer mil i kroppen och försöka lära mer om hur den nya bilen fungerar för att vara så väl förberedda som möjligt till SM-premiären i Gävle om knappt två veckor, säger Daniel. 

Av totalt 6 mil uppdelat på fem olika sträckor var det en 7,6 km lång halvsnabb sträcka som fick sätta fart på tävlingen följt av en något kortare och krokigare sträcka två. Redan här infann sig farten för besättningen och inga bekymmer varken tekniskt eller körmässigt var i vägen för deras framfart.

Sträcka tre på över milen tog hårt på dubbdäcken med mycket grus i spåren och lägligt nog tilläts en service på bilen direkt efteråt. Nya Pirelli-däck lades på bilen, och för experimenterandets skull, även ett annat däcksmönster. Stötdämpare justerades också vilket bidrog till att det gick ännu fortare på de två annars odramatiska avslutande sträckorna på ungefär 1.5 mil vardera.

Vid målgång var planen för dagen fulländad och inte nog med det, de lyckades även bli trea i klassen och femma totalt i hela tävlingen!

 -Vi är supernöjda. Bilen har fungerat suveränt hela dagen. Efter lite justeringar inställningsmässigt känns det nu som att jag kan lita mer och mer på bilens utomordentliga väghållning. Att vi blir trea i den tuffa klassen för tvåhjulsdrivna bilar och femma totalt är en bonus, en riktigt bra bonus, sa en nöjd Daniel vid slutmålet.

Det märks tydligt att satsningen från Ford Sverige tillsammans med Daniel Röjsel Motorsport lockar intresse. Allt fler fick upp ögonen för bilen under dagen och många visade stort intresse på sträckorna genom hejande samt bild och film som har flödat på sociala medier!

Nu står genomgång av bilen på agendan för att allt ska vara på topp inför den stundande SM-premiären i Gävle den 5-6 februari!


Kalender SM 2016

5-6/2 Vinterpokalen/Sandviken-Gävle
26-27/2 Östersund Winter Rally/Östersund
5-7/5 South Swedish Rally/Karlskrona
6-13/7* Sprint SM/Norrköping
19-20/8 AM-Snapphanerallyt/Hässleholm
9-10/9 East Swedish Rally/Linköping
30/9 – 1/10 Rally Uppsala/Uppsala

*Datum ej fastställt, men arrangeras under SM veckan 6-13/7.





 

2016 års design avtäcktes...

2016-01-22

Under fredagen bjöd Hedemora Bilforum in till pressvisning av nya designen på Ford Sveriges Ecoboost-Fiesta

Daniel och Johan Panaanen, regionchef för Ford, fick äran dra av skynket från bilen, ackompanjerat av ljudet från smattrande fotoblixtar.

Per-Arne Arnberg, vd på Hedemora Bilforum, uppskattade att avtäckningen skedde hos honom.
 
-Vi var inblandade i detta i ett tidigt skede och vi nappade direkt när vi fick förfrågan om denna visning. Vi företgare i Dalarna måste se till att lyfta fram våra duktiga förare. Jag hoppas att den här bilen ger Daniel bra förutsättningar för att kunna prestera bra under tävlingarna, för talangen finns där, säger Per-Arne.

 

Givande test vid Depå Grande!

2016-01-18

I lördags kördes de första milen med Fiestan när teamet befann sig vid testanläggningen Depå Grande ett par mil utanför Östersund.
Det var full fart på isiga vägar omringade av snö och i temperaturer ner mot -30 grader. Kylan var dock inget som satte stopp då några tekniska problem med bilen inte fanns att tala om och redan efter några vändor på den mils långa sträckan kunde finjusteringar börja göras på fjädring och däck.


  -Visst var det lite att vänja sig vid första milen med ny bil men jag kände rätt så snabbt hur den betedde sig och vi kunde ganska omgående börja fila på en annars rätt så bra setup, säger Daniel.

Det blev ett mycket givande test motsvarande längden på en SM-tävling och teamet har redan nya idéer om vilka ändringar som ska provas till helgens DM-tävling i Skutskär där Forden kommer synas i en annan skepnad när den nya folieringen kommer att pryda bilen.
Det planeras nämligen en avtäckning av designen hos Hedemora Biforum nu på fredag kl 10:00!





 

Ford avslöjar ny rallysatsning – med EcoBoost-motor

2015-12-18

Ford Sverige lanserar i dag fredag sin nya satsning på rally-SM 2016. Bilen – en Fiesta R2 1,0 Ecoboost – har 2015 använts i rally-VM och Drive Dmack Trophy och bakom ratten sitter en av Sveriges främsta unga rallytalanger, Daniel Röjsel. Första tävlingen blir Rally-SM i Gävle 5-6 februari och för att ge fansen unik möjlighet att känna på bilen kommer teamet turnera runt bland Sveriges Ford-återförsäljare.

Ford har en lång motorsportstradition. Redan 1901, två år innan han startade företaget, vann Henry Ford sin första racingtävling med sin egen bil, och företaget har fortfarande flest Formel 1 Grand Prix-segrar med den legendariska motorn Cosworth DFV. Racing och körglädje är onekligen en del av Fords DNA.

Ford Fiesta med trefaldiga ”årets motor”
Nu förvaltas arvet vidare av Ford Sverige som ställer upp med en för svensk rally helt ny bil: Fiesta R2. Motorn är med sin enda liter blygsam i cylindervolym men levererar imponerande 180 hästkrafter och 250 Nm i vridmoment. Den har i grundversionen vunnit den åtråvärda utmärkelsen International Engine of the Year tre år i rad.

 –      Att välja en bil med så liten motor i tävlingssammanhang är givetvis ett sätt att visa hur vi inom Ford antar utmaningen    
         med att anpassa bilarna till hårdare miljökrav, säger Johan Paananen, regionchef servicemarknad på Ford Motor    
         Company.

Supertalang bakom ratten
Förare i Fords team blir den unga supertalangen Daniel Röjsel från SMK Dala och han fortsätter att följas åt av den rutinerade kartläsaren Nicklas Edvardsson.

 –      Jag har fått prova bilen under hösten, och imponerades av väghållningen oavsett vilket underlag vi körde på.  
         Dessutom känns motorn väldigt stark och levererar på ett otroligt bra sätt över hela registret, säger en nöjd
         Daniel Röjsel.

Bilen och teamet kommer utöver tävlingarna även att besöka Ford-handlare runt hela Sverige för att ge fansen en möjlighet att se bilen på nära håll.

 


Fakta

Daniel Röjsel och teamet
Daniel Röjsel är en av Sveriges främsta unga rallytalanger. Han kör för SMK Dala och har på sina två år inom rally redan placerat sig i Sverige-toppen. Röjsel är uppvuxen med bilsport och har tidigare vunnit mästerskap i både Formel Ford och Radical.
Teamchef är Daniel Röjsels far, Christer Steen, själv svensk mästare i rally och en av de mest ansedda inom rallysporten i Sverige i att driva och underhålla en tävlingsbil. Kartläsare är den rutinerade Nicklas Edvardsson från Stockholm.


Ford Fiesta R2
Bilen som Ford ställer upp med i rally-SM 2016 är en Ford Fiesta R2. Samma modell har under 2015 använts i Drive Dmack Trophy och utvalda deltävlingar under rally-VM. Där har bilen visat sig vara både riktigt snabb och otroligt driftsäker.

Det unika med bilen är att motorn är den nya, trefaldigt International Engine of the Year-belönade 1,0L Ford Ecoboost. Trots att cylindervolymen är blygsam i en bil i motorsportssammanhang så levererar den lilla motorn otroliga 180 hästkrafter och mindre blygsamma 250 Nm i vridmoment. I kombination med ett otroligt effektivt chassi gör det bilen blixtrande snabb oavsett underlag.

Bilen är utvecklad och byggd av M-Sport Ltd i England som bygger och tävlar i Rally-VM med Ford Fiesta RS WRC.


Fords racinghistoria
Henry Ford förstod att det bästa sättet att visa kvalitet och körglädje i en bil är att tävla med den. Redan två år innan han grundade Ford Motor Company 1903 ställde han upp i en tävling i Grosse Point med sin egen bil och vann. Det arvet har Ford sedan fortsatt att förvalta under företagets 120-åriga historia.

Ford har deltagit i stort sett alla kategorier som finns inom motorsporten, från banracing och rally till dragracing. Alla stora namn inom internationell motorsport har genom åren tävlat med en Ford, som Richard Petty i Nascar, Jack Rousch i dragracing, Michael Schumacher i Formel 1 och Sveriges egen ”Mäster” Stig Blomqvist i rally. Världens första världsmästare i rally körde också en Ford, en Escort RS1800. Det var ingen mindre än Sveriges egen Björn Waldegård och året var 1979.

Ford har fortfarande flest Grand Prix-segrar i Formel 1 – 176 stycken – med den legendariska motorn Ford Cosworth DFV.



Pressrelease av Ford Motor Company AB
 

Nyheter